Пристанище за пропан-бутан сблъска бизнеса и местната администрация в Белослав

Пристанище за пропан-бутан сблъска бизнеса и местната администрация в Белослав

Гр. Белослав и плавателния канал, който води до пристанище Варна - Запад
Гр. Белослав и плавателния канал, който води до пристанище Варна - Запад
Потенциалната опасност от взрив на газ пропан-бутан на специализираното пристанище на компанията "Газтрейд" в близост до Белослав, е едно на един милион. Това каза днес пред Радио Варна (БНР) мажоритарният собственик на дружеството Милчо Василев по повод насроченото за утре - 8 юни, заседание на Експерния екологичен съвет към районната екоинспекция във Варна. Той трябва да разгледа доклада за оценка на въздействието върху околната следа, изготвен във връзка с инвестиционното предложение на "Газтрейд" за изграждане на пирс за обработка на кораби, транспортиращи газ.
Проектът на компанията предвижда след разтоварване, газът да бъде съхраняван в две цистерни, от където по-късно да бъде претоварван на специализирани вагони, с които да бъде транспортиран към вътрешността на страната. В района, където сега трябва да бъде изграден пирсът газ се съхранява още от 2015 г., съобщи днес Василев, но той е бил доставян там само автомобилен и ЖП транспорт.
Срещу изграждането на пирса възрази кметът на Белослав Диян Иванов, а извънредна сесия на Общинския съвет в града, състояла се в края на миналата седмица бе взето решение за даване на отрицателно становище по инвестиционното предложение на "Газтрейд". Аргументите на противниците на проекта е и инцидент от август 2013 г., когато цистерна с пропан-бутан се взривява в база на компанията в с. Езерово. При него загина един човек а повече от десет други получиха различни степени на изгаряне.
"Това е един от основните аргументи за несъгласието на общинската администрация в Белоспав, каза пред БНР кметът на града Диян Иванов (ГЕРБ). Посочвали сме пропуски в доклада за въздействие върху околната среда, които пряко застрашават безопасността на гражданите на общината. Не е изчисляван и "ефекта на доминото", който изследва какво би станало при евентуален инцидент", каза още Иванов.
Друг аргументи за несъгласието на Иванов с реализацията на бъдещия проект за газово пристаните е неговата близостта до жилищни сгради и спортен комплекс със стадион в Белослав. В непосредствена близост се намирал и пътя за Девня.
Основание ритесненията на кмета на Белослав давала и липсата на служба за противопожарна охрана в града. Най-близката се намирала на 15 - 20 мин. Път от града - във варненския квартал е във варненския кв. "Аспарухово".
"Не е изготвян и хидрогеоложки доклад, каза пред Националното радио Диян Иванов. Част от съществуващата в момента кейова стена на пристанището - макар и да не се ползва, е върху свлачище. Драгажните маси добивани от дъното на плавателните канали във Варненското езеро при удълбочаването му, засилва притесненията, тъй като е предпоставка за нови свличане на земни маси".
Собственикът на "Газтрейд" Милчо Василев обаче днес заяви, че е изненадан от тази позиция на общинската администрация, тъй като първото строително разрешение на компанията му е издадено още през 2009 г. От този момент нататък различни институции са издавали десетки положителни становища за безопасност като нито едно от тях не е било отрицателно. Положителни са били и тези, давани от общината в Белослав, твърди Василев. Според него, местните екипи на противопожарната охрана организирали ученията си на територията на пристанището, тъй като то покривало и дори надхвърляло стандартите за безопасност.
Пак според Милчо Василев, разтоварването на пирсове е част от най-съвременните технологии за работа с пропан - бутан. По този начин кораб, който приставал за разтоварване бил отдалечен на допълнителни 200 м. от брега. До момента в пристанището били построени и 14 съоръжения за охлаждане на цистерни (лафети) - два пъти повече от изискваните според стандартите за безопасност.
На днешната пресконференция във Варна от "Газтрейд" информираха, че ще продължат да защитават правото си да построят планирания пирс за обработка на газ "с всички законови средства". А според Василев най-големият проблем оставал предизвиканото от самата общинска администрация в Белослав разделение в мненията на гражданите "за" и "против" реализацията на проекта за газов пирс.
Според данните, публикувани в корпоративния сайт на "Газтрейд" компанията е с основна дейност външна и вътрешна търговия с втечнен въглеводороден газ (LPG) и течни горива. Тя е най-големия вносител и дистрибутор на пропан-бутан в България с пазарен дял от близо 19%.