Странният случай с кампанията на държавата за популяризиране на ваксините срещу COVID-19

"Със сигурност ще направим информационна кампания, още днес започвам обажданията си с всички медии..."
Думите са от 29 декември 2020 г. и принадлежат на здравния министър от кабинета на ГЕРБ Костадин Ангелов. Изречени са в интервю за БНТ два дни след като първите ваксини срещу COVID-19 пристигнаха в България и държавата започна поставянето им.
Точно половин година по-късно наследникът на Ангелов в служебното правителство - Стойчо Кацаров, също се готви да организира информационна кампания. Според съобщение на УНИЦЕФ на 22 юни 2021 г. темата е била обсъдена на среща с новия представител на организацията за България Кристина де Бройн. Министърът е цитиран да казва: "Нямаме друга възможност, освен да опитаме всичко, за да убедим хората да се ваксинират, като направят своя информиран избор."
Междувременно България продължава да стои в дъното на класацията по дял на ваксинирани въпреки осигурените количества от различните видове препарати и възможностите за имунизиране както при личните лекари, така и в специалните пунктове в болници, поликлиники и паркове. По данни на Европейския център за превенция и контрол на заболяванията само 13.4% от българите са напълно ваксинирани, а 15.8% са с една доза. Ниските резултати, отчитани дори в специфични групи от обществото като медиците, разтревожиха Европейската комисия, която обяви, че обсъжда как да помогне на страната да преодолее изоставането и дори изпрати комисаря по здравеопазването да провери на място ситуацията.
Досега кампанията на властите с послания за ваксиниране включва интервюта по телевизията, публикации с достоверна информация на страницата на Министерството на здравеопазването и един клип, за който липсва официална публична следа от кого е изработен, колко струва, как е избран изпълнителят. В последните дни властите излязоха с идея да привлекат "представители на шоубизнеса, религиозни лидери и други авторитети", които да предават на ромското население достоверна информация за ваксините и да убеждават в ползата от имунизирането. Предложението беше лансирано без ясен разчет кои да са хората и по какъв начин да върви кампанията, което остави усещане по-скоро за спонтанна реакция, отколкото за ясен план.
Разбира се, само информационна кампания трудно може да изпълни поставената от еврокомисията цел за ваксиниране на поне 70% от население до есента в общество, известно с недоверието си към ваксините по принцип, към институциите и към медиите. Но със сигурност липсата на ясна стратегия за различни целеви групи не прави кампанията по-убедителна.
Един клип с неизвестен автор
Най-видимата част от информационната кампания на държавата до момента е излъчваният от началото на май по телевизии и радиостанции видео клип, който залага на емоцията, за да мотивира българите да се ваксинират срещу COVID-19. "Да си върнем живота", призовава той и напомня за щастливите моменти в живота, които вирусът отне заради страха от зараза: прегръдките, пътуванията, семейните тържества в присъствието на възрастните близки. Видеото е озаглавено "Ваксинирай се! Заедно ще успеем!".
От профила на Министерството на здравеопазването във "Фейсбук" то е гледано около 20 хил. пъти. В отговори до "Дневник" ведомството обяснява, че "клипът се излъчва в трите национални телевизии, второстепенните им канали и Българското национално радио" и министерството не плаща за излъчването му.
Въпреки опитите си "Дневник" не получи от ведомството информация за това кой е авторът на клипа, по каква процедура е избран, каква са стойността и обхватът на сключения с него договор. Данни за това липсват на сайта на министерството, както и на страницата на Националния център по заразни и паразитни болести, макар двете държавни институции да са поръчители на кампанията, което се вижда от надписите в края на видеото. Следа за изработването не може да се открие и в онлайн портала на Агенцията за обществени поръчки. На 18 юни "Дневник" изпрати запитване по реда на Закона за достъп до обществена информация, а срокът за отговор изтича в началото на юли.
И все пак кой е авторът
Косвени следи свързват поръчания от държавата клип с две фирми: "Крю Кастинг" и "ДаркУайт-Вижън". "Крю Кастинг" е споделила клипа за ваксинирането във "Фейсбук", като от публикацията се разбира, че е била ангажирана с него.
Според Търговския регистър фирмата се занимава с "подготовка и реализация на артисти", продуцентска дейност, реклама, създаване на сценарии и производство на телевизионни и кинофилми, предавания, клипове и др. От сайта на компанията е видно, че е правила подбор за няколко от популярните в България сериали, сред които "Откраднат живот" и "Столичани в повече". Пред "Дневник" собственикът и управител Силвия Васева каза, че "Крю Кастинг" е правила само подбора на актьорите във видеото, като е получила директно предложение за ангажимента от друга фирма - "ДаркУайт-Вижън".
Информацията за авторството на клипа беше потвърдена от Драгомир Димчев, собственик на "ДаркУайт-Вижън", чиято сфера на дейност е заснемането и продуцирането на фотографски и видеопродукти, монтаж и производство на филми. От фейсбук профила на компанията се вижда, че тя е правила реклами и музикални клипове.
Димчев уточни, че е избран, след като е подал оферта и е сключил договор с Националния център по заразни и паразитни болести. По думите му той бил насочен да депозира предложение за сценарий и заснемане на клипа от колега, когото предпочете да не назовава.
Пред "Дневник" главният юрисконсулт на центъра за заразни болести Таня Гюрова коментира, че тъй като договорът е бил за сума под 30 хил. лв., законът не задължава информацията за изработването на клипа да е публична. Тя допълни, че не може да даде повече данни дали е имало други оферти и какво са съдържали те.
"Информацията, с която разполагате, е много малко, но ако стойността на договора е била под 30 хил. лв., е възможно възложителят да няма задължение да публикува информация за него. Това би могло да се случи, ако става въпрос за пряко договаряне", коментира пред "Дневник" юриста експерт по Закона за обществени поръчки Ирена Георгиева.
Инфографики, тв рубрики и вайбър
Засега не е известно дали държавата планира изработването на нови клипове. Концепцията на здравното министерство включваше още рубрики за ваксините в сутрешните блокове на Би Ти Ви и "Нова телевизия",
за които ведомството "помагаше с материали и гости". През пролетта се излъчваха по веднъж седмично, след което спряха, а на първите страници на сайтовете на двете медии вече няма връзки към публикациите от тях. В отговорите си до "Дневник" министерството посочва, че продължава да разчита на "доказали се във времето и сред аудиторията си централни и местни медии".
Към момента Министерството на здравеопазването изглежда по-скоро самостоятелно в провеждането на кампанията, като се разчита, че хората ще търсят публикуваната научна информация на официалния сайт за коронавируса и ваксините. През портала хората могат да се абонират да получават съобщения във вайбър с новини и статистика. Всекидневно на страницата си във фейсбук здравното ведомство публикува инфографики и послания от лекари.
Кампанията някога
Макар да беше известен със скептицизма си към ваксините, още с първите си изявления като служебен здравен министър Стойчо Кацаров призова медиите "да бъдат съпричастни" към темата, отбелязвайки, че "хората имат резерви" към препаратите и уточнявайки, че самият той ги е имал, но ги е преодолял.
В началото Кацаров акцентираше на нуждата от организация, вместо от кампания за популяризиране на ваксините с изказвания като: "Аз мога да създам организация, но ако хората не участват, не мога да ги спася, ако самите те не желаят да се спасят." Отчетливо обаче посочваше ваксините като предпоставка да не се въвеждат отново ограничения заради разпространението на вируса. След посещението на европейския комисар по здравеопазването Стела Кириакиду министърът обяви, че България ще получи "дизайн на кампании, които биха били най-подходящи, за да убедим нашите хора да се ваксинират по-масово отколкото досега".
Засега не се посочва откога ще стартира новата кампания, но дори и да е от началото на юли (което е твърде слабо вероятно предвид краткия срок), то това би било седем месеца след първата доставка на ваксини срещу COVID-19.