Когато Роналдо пусна духа от бутилката

Шестнадесет секунди. Толкова бяха необходими на Кристиано Роналдо при първата му публична поява на Евро 2020, за да привлече вниманието и да даде тема за разговор, нямаща общо с мачовете.
На пресконференция преди двубоя с Унгария португалският нападател премести поставените на масата две стъклени бутилки "Кока-Кола" и вместо тях сложи пред себе си бутилка с минерална вода. Действието му беше разчетено като призив за здравословен начин на живот.
Роналдо веднага си спечели много симпатии и поздравления в социалните мрежи. Бързо се появиха и укори към него, че е лицемерно, защото той е участвал в реклами на продукти, които не попадат в графата "здравословни".
Скоро след това примерът на Роналдо беше последван от друга звезда - Пол Погба от Франция, който скри бутилката на "Хайнекен" (макар и обозначена като безалкохолна бира). Така интересът към пресконференциите се увеличи заради въпроса дали ходът на Роналдо няма да прерасне в своеобразна кампания от страна на играчите.
Мнозина поставиха и въпроса дали действията на португалеца са морални предвид факта, че "Кока-Кола" и останалите спонсори плащат милиони за партньорството си с УЕФА.
Моля, не пипайте бутилките
Освен Роналдо и Погба с подобно действие се отличи и италианският футболист Мануел Локатели.
Russia coach Stanislav Cherchesov just couldn't resist 😅 pic.twitter.com/sbAcbQv24g
- ESPN FC (@ESPNFC) June 18, 2021 Селекционерът на Русия Станислав Черчесов "разчупи ледовете". Той също взе двете бутилки, но само за да използва едната, за да си отвори другата, след което отпи от напитката.
Последният играч към момента, който привлече вниманието, е украинецът Андрий Ярмоленко. "Видях какво направи Роналдо, но аз искам да ги преместя тук (по-близо до себе си). Моля ви, свържете се с мен, "Кока-Кола" и "Хайнекен". На разположение съм", заяви той с усмивка.
Макар и няколко дни след действията на Роналдо, УЕФА заяви позиция. От европейския футболен съюз призоваха играчите да не разместват бутилките.
Директорът на Евро 2020 Мартин Калън посочи, че вече е предадено съобщение до отборите. "Важно е, защото приходите на спонсорите са важни за турнира и за европейския футбол."
Рекламата им е важна
С увеличаването на случаите специализираният сайт за маркетинг и реклама AdAge заговори за "Ботългейт" ("Bottlegate" - скандал с бутилките). На масата беше поставен въпросът какъв е полезният ход от страна на засегнатите спонсори в случая, които едва ли биха си позволили да се изправят открито срещу футболните звезди.
🙋🏼♂️ My opinion about UEFA sponsors gate: Players need to understand how their salaries get paid, and that's from income from sponsors among other sources. I would expect them receive a warning from their team and UEFA receiving another one from both Heineken and Coca Cola pic.twitter.com/9Apr9bQxHx
- Esteve Calzada (@estevecalzada) June 17, 2021 Специалистът по спортен маркетинг Естеве Калсада смята, че "футболистите трябва да разберат как се плащат заплатите им" и че част от тях са плод на приходите от спонсорите.
Според него е било редно отборите им и УЕФА да обърнат внимание на играчите за поведението им.
Някои публикации сочат, че от "Хайнекен" са използвали жеста на Роналдо и са публикували в "Туитър": "Знаем, че той предпочита вода, но "Наздраве" за голмайстора". Твърдението е, че туитът е бил изтрит след действието на Погба.
От маркетинг гледна точка действията на Роналдо в никакъв случай не бива да бъдат подценявани. Той е сред най-влиятелните личности не само в спорта, като има стотици милиони последователи в социалните мрежи.
Ден след разместването на бутилките беше съобщено за временен спад в цената на акциите на "Кока-Кола". "Роналдо има 299 милиона последователи само в "Инстаграм" и подобно действие лесно може да повлияе на цената на акциите. Все пак въздействието в подобни случаи изглежда временно", каза Кейт Темпертън от Forte Securities пред "Блумбърг".
Чарли Хигс от Redburn заяви, че обвързването на компаниите с известни личности е доказан начин за привличане на нови клиенти, но носи и опасности заради увеличаващата се роля на социалните мрежи.