Анна Кръстева: Ненавременният проектокабинет на Трифонов звучи като шантаж

Анна Кръстева: Ненавременният проектокабинет на Трифонов звучи като шантаж

Анна Кръстева
Анна Кръстева
В изборната вечер на 11 юли на фона на първите официални резултати, които показаха, че т.нар. партии на протеста не събират необходимите 121 гласа за избор на правителство, започнаха и анализите в какви преговори ще трябва да влязат и на каква друга подкрепа могат да разчитат. Сред обсъжданите сценарии беше и възможността "Има такъв народ" да направят опит за правителство на малцинството. В понеделник (12 юли) лидерът на партията Слави Трифонов направи точно това - каза, че няма да правят коалиции, и не само съобщи, че този път ще предложат кабинет, като получат мандат, а съобщи целия му състав с премиер - бившият министър от две правителства Николай Василев.
"Дневник" направи анкета сред политически наблюдатели ходът на лидера на "Има такъв народ" какво означава и до какво ще доведе. Анна Кръстева е професор по политически науки в Нов български университет, доктор хонорис кауза на Университета Лил, Франция, президент на Политическа и гражданска обсерватория.
Слави Трифонов направи изпреварващ ход - преди да изчака окончателното обявяване на резултатите от изборите и в момент, в който партията му леко изостава от ГЕРБ при преброяването, той обяви, че няма да прави коалиция с никого и обяви експертен кабинет, както и приоритетите си. Какви ще са последиците от това?
- След ерата на магистралите навлизаме в ера на народното творчество и политиновациите. Още не е потвърдена партията, спечелила изборите, още не е сформиран парламент, още президнетът не е връчил мандат за правителство на първия - а вече имаме проектокабинет. "Има такъв народ" обича да изненадва - когато им връчат мандат, не правят правителство, когато не им връчват - предлагат правителство. Колко политиновации може да понесе още незапочналият демонтаж на модела "Борисов" очакваме да видим с нарастващо нетърпение.
На какво може да разчита едно такова правителство на малцинството, ще получи ли според вас то подкрепа от останалите партии на промяната?
- Българските избиратели пожелаха промяната да има три лица. Два пъти се бяха доверявали на един лидер - Кобургготски и Борисов - и двата пъти останаха излъгани. Сега съзнателно не повториха същата грешка и изградиха триъгълник на промяната, като натовариха всяка партия с различни очаквания. На върха е ИТН - като ледоразбивач да разцепи модела на изгнилата от корупция държава. За да бъде пробивът устойчив, той трябва да се изпълни с визия, политики, реформи. Именно капацитет за реформи - и на съдебната система, и на прихваната държава, и за дигитална и зелена трансформация - избирателите видяха в "Демократична България". И затова й дадоха кредит на доверие на 4 април и го увеличиха на 11 юли.
Третият носител на промяна е гласовият граждански омбудсман в партийни одежди. Дали се харесват лидерите на тези три партии не би трябвало да е част от политическия дневен ред, за който единственото релевантно е, че избирателят ги е избрал и нарочил да осъществят промяната. Именно тези други два стълба, гласа, партии на промяната загърби Слави Трифонов. Вместо диалог с nартньори - какъвто ги е дефинирал избирателят - ненавременният проектокабинет звучи като шантаж - или с мен или на избори.
Колко дълъг би могъл да е животът на подобен кабинет?
- Не е изключено да е като нероден Петко. Ако успее да се "роди", животът му ще зависи колко дълго ДБ и ИСМВ ше го считат за част от промяната, не на подмяната.
Протестните партии отлагаха за след изборите преговорите с Трифонов и сега вероятно са изненадани. Но от друга страна "Има такъв народ" не искаше да преговоря - как ще се събира подкрепа в тази ситуация?
- Протестните партии искаха да разговарят, ИТН ги "отрязваше".
Достатъчна гаранция за демонтиране на порочната политическа система ли е съставянето на експертно правителство от млади и образовани хора, повечето от които без политически опит, начело с министър-председател, известен от управлението на царя и тройната коалиция?
- Истинска дългосрочна промяна би било управленският ни елит да не е от калинки и случайни хора. Но формирането на кабинет не е сбор от отлични CV-та. Министър-председател, който е бил част от статуквото, е неубедителна заявка за лидерство на демонтажа на порочната политическа система. Репутацията му от предишни министерски кресла е двусмислена. Българският интелектуален елит пази ярък спомен за него като единствения политик, пожелал да закрие БАН, да обезглави нацията от академичния й потенциал, при това в епоха на общество на знанието, нови технологии и дигитализация.
Опасенията на общественото мнение резонират с отказа на успешните министри от служебния кабинет Кирил Петков, Асен Василев и проф. Николай Денков да приемат поканата да се присъединят към бъдещия поради съществени различия относно икономиката, образованието и финансите.
Какви са посланията, които се крият зад избора на такъв вид кабинет? Приоритетите на "Има такъв народ", обявени от лидера й Слави Трифонов, ще оправдаят ли обществените очаквания?
- Посланията са не приоритети за реформиране на държавата, а пряко обръщение на Слави Трифонов към неговите избиратели. Младите гласуват за него, той им обещава детски градини (първи приоритет!) и детска болница. Други симпатични предложения също принадлежат повече към жанра на политическата мечтателност, отколкото на външната политика - северномакедонски австронавт наред с родните в космоса. Има и съществени инововации - първата жена, министър на отбраната у нас, първият министерски пост (без портфейл) по ромски въпроси, най-женският кабинет досега.
Няма големи послания, има за всекиго по нещо - 1 милион таблети за ученици и учители, автомагистрали и дигитализация, евро и Шенген.
Липсващите послания са по-важни от наличните. Липсва категорична заявка за демонтаж на прихванатата държава и на съдебната система. Първата е сведена до обещание държавата да не се управлява от джипка, а втората - до закриване на специализирания съд и прокуратурата. Именно тези две големи реформи надуха платната на промяната и по тях гражданите ще отсъдят работят ли политиците за мандата, който са получили.
Може ли той да разгради модела на задкулисието, или има риск да възпроизведе други зависимости?
- Министър-председател с опит в правителство на БСП, ДПС, НДСВ, биографични нишки на професионалния път на кандидат-министър, водещи към Делян Пеевски. Дали не ни предвещават едно ново силиконово ДПС?
Каква ще е ролята на Слави Трифонов в бъдеще?
- Реформатор или нов Бойко Борисов. Слави Трифонов има шанс да оглави началото на реформирането на Бойко-Борисовия модел на еднолично управление, непрозрачни връзки на политика и олигархия, прихваната държава. Има и вероятност да се изкуши от едноличното лидерство и властта на задкулисието. Театралното обявяване на кабинет при липса на парламент и мандат наклонява везните към второто. Да му дадем още малко политическо време и шанс, за да видим дали има куража и волята за реформаторство.