"Пътуване за реванш" - новият тренд след година ограничения е тук

Очаквано в голяма степен пандемията е променила драматично начина, по който хората пътуват, желанието им за това и нагласата, че могат да поделят времето си между дистанционна работа и ваканция в свободното време.
Новото глобално изследване Travel Trends 2021, проведено от Simon-Kucher & Partners, Полша, показва, че 39% от пътуващите за удоволствие все още планират да резервират почивка за лятото, а 30% вече са го направили.
Данните са от представителна извадка сред 7 хил. души от 7 страни - Китай, Франция, Германия, Нидерландия, Русия, Великобритания и САЩ.
Напук на пандемията
Авторите на изследването обявяват, че се е оформила групата на туристите, желаещи да пътуват "за отмъщение". Те са 45% от участниците в проучването и броят им расте с 10% спрямо края на 2020 г. Това са хората, на които им се пътува много повече, отколкото преди пандемията. Това са и хората, които планират да увеличат разходите си за пътешествия през годината и тези завишени бюджети не се очаква бъдат орязани.
Въпреки че цената остава основен критерий при избора на почивка, има три други фактора, директно повлияни от пандемията, посочват авторите на изследването - рестрикциите в желаната дестинация, правителствените ограничения и доверие в здравната система на желаната дестинация.
В допълнение европейците избират форми на пътуване, които включват социална дистанция, като 49% от тях планират да пътуват с колата си, а едва 27% - със самолет.
"Както вече се видя, пандемията промени нуждите и предпочитанията на туристите. Те искат гаранции, че ще отидат на място, където едновременно няма рестрикции и риск да бъдат поставени под карантина", коментира Димитрис Хиотис, партньор в Simon-Kucher.
Работейки, пътуваш, пътуваш, работейки
Почти половината от участниците в проучването - 43%, казват, че те предвиждат да комбинират работата с ваканция заради повишената гъвкавост на работата, която позволява да се върши дистанционно. Най-много подобни очаквания декларират хората от Китай - 70%, докато британците са в противоположния край с едва 30%, които биха съчетавали двете неща. Средно за Европа процентът е 36. Общо 76% от хората, които планират подобно нещо, казват, че възможността да делят времето си между работата и удоволствието от пътуването ще им позволи да удължат пътешествието си със седмица и дори повече. Съответно най-важният въпрос при избор на дестинация в този случай е стабилната интернет връзка на място и подходящо място за работа.
"Пренастройването към работа от дистанция и хибридни модели е добра новина за туристическия сектор, тъй като хората виждат ползата от удължаването на ваканцията им, като работят през деня, а вечерите и уикендите се отдават на ваканцията. От това ще имат полза конкретно бизнесите с отдаване под наем, които могат да гарантират наличието на добър интернет", коментира Хиотис.
Големите промени ще останат и занапред
Заради това, че пандемията и свързаните с нея рестрикции продължават да засягат пътуванията през настоящата година, 70% от участниците в проучването казват, че очакват това да е така и през 2022 г.
Общо 34% от участниците в проучването казват, че планират да харчат повече за пътуване през следващите години в сравнение с времето преди пандемията. Най-много такива отговори дават туристите от Русия - 52%, а най-малко от Германия - 27%. Средно за Европа процентът е 28.
Друга голяма промяна е колко рано туристите ще правят резервациите си. Само 15% казват, че преди пандемията са планирали пътуванията си малко преди да тръгнат. Сега 32% планират да постъпят така.
Продължителните затваряния и рестрикции за пътуване създадоха отложено търсене и повишиха желанието за пътуване, а и много потребители успяха да спестят пари заради това, че не са пътували. В резултата те имат значителен бюджет, който смятат да похарчат през 2022 г. за пътешествия, което е добър сигнал за пострадалата туристическа индустрия, коментира Лиза Ремелбергер, партньор в Simon-Kucher.