Как Китай затегна примката около онлайн гигантите си

Как Китай затегна примката около онлайн гигантите си

Как Китай затегна примката около онлайн гигантите си
Associated Press
Спиране на първични публични предлагания, разследване на сигурността, борба с монополите - Китай все повече затяга примката около големите корпорации. Години наред те даваха мощен тласък на икономиката, но партията пази преимуществото си над тях и от месеци работи, за да им го покаже.
"След като години наред имитираше Силициевата долина, втората по големина икономика официално пое по свой собствен курс," отбелязва "Блумбърг". Агенцията отбелязва, че Китайската комунистическа партия толерираше разюздания капитализъм като цена за това собствените ѝ компании да се състезават с американстите.
Тази седмица гигантът "Тенсент", започнал като кръстоска между комуникационен конгломерат и "Фейсбук", бе нападнат от регулаторите с искане да се прекратят сделки за ексклузивни музикални лицензи по света (над 80% от пазара на правата за стрийминг на музика в Китай са в ръцете именно на "Тенсент"). Освен това бе наложена глоба от десетки хиляди долари за нерегламентирани практики.
Нови отношения
"Нови жертви вече се появяват едва ли не всяка седмица - а за предишните почивни дни регулаторите успяха да сринат цели два сектора: частното онлайн образование и доставките на храна," пише бизнес изданието The Bell.
"Тенсент" е седмата по пазарна капитализация компания в света, след "Фейсбук". Следва я "Алибаба", финансовият дебют на чието борсово подразделение "Антгруп" бе блокиран от Китай въпреки огромния интерес миналата есен (по-късно имаше и други мерки срещу финансовия бизнес на "Алибаба").
Тази стъпка след критики от основателя на гиганта Джак Ма към властта подсили първите съмнения за промяна в отношенията между управляващите и водещите компании. В подкрепа на тези очаквания Пекин прие и ново законодателство срещу онлайн монополите.
"Диди" бе сред отворилите изследователски кампус в Калифорния през 2017 г. - четири години преди Китай да започне разследвания заради дебюта ѝ на борсата в Ню Йорк. На 2 юли, малко след първичното публично предлагане на китайския еквивалент на "Юбер", регулаторите започнаха проверка за сигурността на данните и премахнаха приложенията на "Диди" от онлайн магазините. Наскоро бе спряно и излизането на борсата на собственика на световноизвестното приложение "Тик Ток".
Промяна в модела
Китай също така обяви нова регулация за онлайн образованието с аргумента, че индустрията е "отвлечена от капитала". Компаниите в т. нар. ЕdTech сектор вече не могат да излизат на борсата, нито да набират чуждестранни инвестиции, а нови образователни учреждения, преподаващи предмети от китайската учебна програма, могат да откриват само организации с нестопанска цел.
Изискването онлайн платформите за доставка на храна на дават на работниците доходи поне колкото местния минимум срина гиганта в доставките "Мейтуан", разследван за твърдение за "монополно" поведение.
Според цитирания от "Блумбърг" Томас Цао, съосновател на фирма за работа с рисков капитал в Шанхай, хората не разбират, че Китай опитва нов модел в момент на засилено противопоставяне със САЩ. "Всъщност Китай повежда в поставянето на известни граници около властта на Big Tech," казва той. Подобно развитие би било пълен обрат, след като 20 години Китай създаваше собствени версии на "Амазон", "Гугъл", "Фейсбук" и други, които по-късно надминаха американските конкуренти по обхвата на предлагани услуги.
Новият модел, смятат източници на агенцията, ще е по-малко базиран на предприемачи в стил Илън Мъск с култов статус (какъвто бе основателят на "Алибаба" Джак Ма) и по-фокусиран върху Китай.