Столичната община брани скъп договор с частен превозвач, но разрежда градския транспорт

Столичната община брани скъп договор с частен превозвач, но разрежда градския транспорт

Общинският превозвач "Столичен автотранспорт" нямал ресурс да поеме линия 22 до с.Подгумер.
Общинският превозвач "Столичен автотранспорт" нямал ресурс да поеме линия 22 до с.Подгумер.
Автобусна линия 22, която се обслужва от частен превозвач, да се даде на общинския "Столичен автотранспорт", за да се пестят средства, предложи Борис Бонев от "Спаси София". Сега Столичната община плаща по 3.27 лв/км на "МТК Гроуп", докато тарифата на общинската фирма е 3.16 лв/км. Разликата от 11 ст. при годишен пробег по тази автобусна линия от 330 хил.км (от Централна гара до с. Подгумер) общината се налага да плаща 403 хил.лева повече.
Общината през 2016 г. подписа с частния превозвач договор за срок от 8 години на стойност 144 млн.лева, като в него има клаузи за индексация при 5% годишна инфлация. По тази причина миналия декември се оказа, че общината трябва да доплати близо 5 млн.лева на "МТК Гроуп". Изчислението беше на общинска работна група, но експерти на "Демократична България" тогава се заеха със случая и установиха, че общината трябва да плати само 1.8 млн.лева за забавената индексация.
"Това е схема за източване на общината", определи договора с превозвача "Демократична България". Бонев поиска ГЕРБ и ВМРО да обяснят на софиянци защо са сключили този неизгоден договор през 2016 г. с частната фирма, вместо да развиват общинското дружество "Столичен автотранспорт".
"За този договор сезирахме Агенцията за държавна финансова инспекция, но получихме отговор, че ще направи проверка, когато може. Надявам се отговор да даде прокуратурата как така по този договор има произволно избрана цена за пробег без никаква финансова, икономическа и транспортна обосновка", заяви Методи Лалов от "Демократична България".
Договорът е за обслужване на линия 21/22 като при откриването на третия метродиаметър СОС на 16 септември м.г. реши да я раздели на две отделни - 21 и 22. По тази причина е възможно без да се променя договора едната да се поеме от общинския превозвач, мотивира се Бонев.
ВМРО: Общината не е инвестирала нито лев, а само плаща пробега
Според Карлос Контрера от ВМРО, един от инициаторите за договора с "МТК Гроуп", общинският превозвач няма ресурс да обслужва линия 22, тъй като не притежава нови автобуси. "Общината не е инвестирала нито лев , а само плаща пробега. Факт е, че се подмениха старите автобуси с 60 чисто нови на газ и с климатици", аргументира се той на сесията на СОС.
В ситуация на сериозна икономическа криза и липса на средства всяка възможност за спестяване на общински пари трябва да бъде реализирана, призова Бонев. Предложението му обаче автобусната линия 22 да стане отново общинска бе отхвърлено с гласовете на ГЕРБ и ВМРО.
"Оптимизацията" (орязването) на градския транспорт продължава
Финансовите загуби в градския транспорт, предизвикани от намаляването на пътниците заради пандемията от COVID-19, наложиха "оптимизация на 20% от линиите" от 15 септември, обяви Столичната община.
Реално са съкратени 40 превозни средства и интервалите между колите се увеличава. "Чакането по спирките при зимното разписание ще е с 25% повече по автобусни линии 83, 94, 111, 120 и 280, при тролейбусите 1, 2, 6, 9 и др., както и при трамваи 20 и 22, където се спират по пет мотриси от всяка линия", обяви Бонев.
Тролейбусни линии 1, 3 и 5 също ще се "оптимизират" като се синхронизират разписанията им, прие СОС. От 14 октомври се маршрутът на тролей 3 се променя като след Ректората завива надясно по бул. "Васил Левски" и ще продължава по линия 1 към кв. "Хаджи Димитър" и "Левски Г".
Нощните автобусни линии 1, 2, 3 и 4, спрени през септември м.г., трябваше да се възстановят на 1 октомври, но според общинските съветници от ГЕРБ и ВМРО сега не е обосновано пускането им, защото нощните заведения не работят. "Не е финансово обосновано да натоварим "Столичния автотранспорт" с големи разходи за автобуси, които ще останат празни", обясни Контрера, който е председател на комисията по транспорт на СОС.
На сесията Бонев призова кмета Йорданка Фандъкова да обяви пред общинските съветници какви са загубите в градския транспорт - 80 или 100 млн.лева, за да се търсят адекватни решения, но не получи отговор.