Грешна маневра в последния момент е причина за аварията с кораба край Яйлата

Корабът Vera SU , който заседна в скалите край защитената местност Яйлата е пропуснал да направи рутинна корекция на траекторията си, което е станало причина за сблъсъкът му с брега на 20 септември. Това каза за "Дневник" Милен Тодоров, директор "Ръководство на корабния трафик - Черно море" в Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура". Той беше потърсен след информация, разпространена днес във Фейсбук страницата на сдружението "Да запазим Корал", според която екипажът на кораба, не е бил предупреден навреме от българските контролни служби за фаталното приближаване към Яйлата.
Според Тодоров след навлизането си в обсега на контрол на корабния трафик Vera SU се е движил без отклонения от траекторията си. Приближавайки брега, той е трябвало да направи маневра (поворот) с който да влезе в т.нар. "сепарационна зона", която е близо до брега. Става дума за коридор, в който трябва да се движат корабите, пътуващи в южна посока. Източно от него се намира друг, който е предназначен за движение на север. След като Vera SU е пропуснал маневрата, до сблъсъка и засядането му в скалите край Яйлата са оставали само няколко минути. Точно в този момент са започнали и опитите на "Ръководство на корабния трафик - Черно море" да бъде установена връзка с екипажа му, но това се оказало невъзможно, тъй като никой не е отговорил на повикванията.
"Цялата тази комуникация се записва, тя се пази, така че е много трудно да бъде скрита или манипулирана, каза за "Дневник" Милен Тодоров. Нашата служба няма задължението да влиза във връзка с плавателни съдове, които се движат по траекторията си без отклонение. Това се прави в момента, в който се установи излизане от нея. Точно това се е случила и с Vera SU, но времето от момента на пропуснатия поворот, който няма как да бъде предвиден, до засядането на кораба, е било твърде малко", каза още той.
С информацията, разпространена днес от "Да запазим Корал", във Фейсбук бяха публикувани и сателитни снимки, за които се твърди, че доказват разлив на гориво или изпускане на част от товара на авариралия кораб в морето. По този повод "Дневник" потърси последователно Живко Петров, директор на изпълнителна агенция "Морска администрация" и Румен Николов, началник на морската аварийно - спасителна служба, но нито един от тях не отговори на телефона си.
По-късно в неофициален разговор служители на "Морска администрация, пожелали анонимност, обясниха, че петната около кораба, които се виждат на сателитните снимки, са т.нар. от т.нар. "грунд" - пясък и части от скалите, които размътват водата при триенето на металния корпус в тях. В този разговор отново беше потвърдено, че още в първия ден след аварията са направени подводни огледи на Vera SU, при които са били установени няколко пробойни. Нито една от тях обаче не крие опасност от разлив на корабно гориво в морето.
Според специализираното издание Maritime.bg опасност би представлявало евентуално попадане в морето на големи количества от азотните торове, с които е натоварен корабът. Това би могло да доведе до преждевременно бурно цъфтене на планктона в този район и да се отрази пагубно на екосистемата в защитената зона. Към момента обаче подобна опасност също не съществува, казаха от "Морска администрация".