Министър Комитова: Ще разговаряме само със собствениците на пътните фирми да видим кои са

Министър Комитова: Ще разговаряме само със собствениците на пътните фирми да видим кои са

Министър Комитова: Ще разговаряме само със собствениците на пътните фирми да видим кои са
Скрийншот от
Министерство на регионалното развитие и благоустройството оттук нататък ще води преговори само със собствениците на пътностроителни и поддържащи фирми, които твърдят, че държавата им дължи пари. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова след поредния протест на работещи в дружествата днес.
Тя обяви, че в последните четири месеца МРРБ е преговаряло с четири различни групи хора, които като посредници са предавали различни неща на собствениците на фирмите. Комитова подчерта, че една от целите на новия подход в комуникацията е да се види кои са хората, които стоят зад фирмите.
"Обществото трябва да знае кои са те, да се покажат публично. Нека има диалог. Ние нямаме тайни от обществото и тях, нека и те да нямат такива", каза министърът. Днес тя отказа да разговаря с представители на синдикатите и протестиращите, което ги разгневи. Те пренесоха протеста си от пред сградата на МРРБ пред Министерския съвет, като включиха и ново искане - оставка на регионалния министър.
Бившият шеф на пътната агенция Лазар Лазаров беше сред най-разгневените оратори на протеста.
Бившият шеф на пътната агенция Лазар Лазаров беше сред най-разгневените оратори на протеста.
От МРРБ обясниха, че за днес в 10.30 са били поканили собствениците на фирми, но снощи били информирани от браншовата организация, че те нямат да дойдат, защото си имат представители. "Следващата седмица започваме регулярни срещи с собствениците на фирмите, чиито работници протестират отвън. Да дойдат и да си уредят нещата", призова Комитова.
Регионалният коментира, че не е разбрала за какво е бил протестът днес. "Според социалното министерство няма съкратени хора и хора без заплати. По закон дори финансово затруднените фирми трябва да плащат на работниците си 60% от тяхната заплата, но не по-малко от минималната. Смятаме, че те не са ощетени откъм заплати и протестите са, за да се нагнетяват напрежение и да се насажда разделение, което не е заслуга на служебното правителство", обясни министърът.
Министър Комитова: Ще разговаряме само със собствениците на пътните фирми да видим кои са
Комитова посочи, че общо в строителния бранш в пазарни условия работят около 21 000 фирми. Двадесетина дружества, занимаващи се с пътно строителство и ремонти, обаче развивали дейност в непазарни условия с получаване на пари авансово и без обществени поръчки. "Дори сред тях има разделение, едни се ползват от тези привилегии, а други не и това разделение не сме го направили ние. Ние така го заварихме", каза още министърът.
От МРРБ изнесоха и данни, според който претендиращите за над 800 млн. лева фирми до момента са получили аванси от 363 млн. лева за строежи, по които се работи. Допълнително и над 1.05 млрд. лв, за обекти, които в момента не се строят. Бяха дадени и разчети за конкретни фирми, според които отпуснатите от държавата пари са повече от исканите. "Тези пари би трябвало да са в техните каси. Не мога да си представя, че ги няма", каза по този повод зам. регионалният министър
Министър Комитова: Ще разговаряме само със собствениците на пътните фирми да видим кои са
От министерството коментираха, че в предишните години ситуацията е била същата, но протести не е имало. Въпреки, че се е действало по същата порочна схема - сключване на договори за определена сума, изпълнение на дейности на стойност много над нея и получаване на разликата в края на годината. Така например само по един от договорите при осигурени 24 млн. лева са били възложени дейност за над 95 млн.
Новото ръководство на министерство обяви, че повече така няма да се работи, когато стана дума за обществен ресурс. От МРРБ подчертаха още, че по този начин на работа фирмите са били поставени в зависимо положение от пътната агенция, защото при два отказа да изпълнят възложени дейности, за които ще им се плати, когато има пари, е следвало прекратяване на договора.