Корабът Vera Su вече се смята за потънало имущество (обновена)

На живо
Заседанието на Народното събрание

Корабът Vera Su вече се смята за потънало имущество (обновена)

Vera Su
Vera Su
"Машинното отделение на кораба Vera Su е запълнено с вода и корпусът на кораба е компрометиран. Причината са вратите, които не са с достатъчно добро уплътнение. Така плавателният съд се смята за потънало имущество", заяви директорът на агенция "Морска администрация" Венцислав Иванов, цитиран от БНТ. Той обяви резултатите от направения днес водолазен оглед на плавателното средство.
Корабът е в заседнало стабилно състояние, което не позволява да се пречупи. Няма как и да потъне повече, тъй като е изцяло легнал на дъното, обясни Иванов. Необходимите документи не са били иззети от водолазите, тъй като обстановката не е позволявала. При първа възможност ще бъде изкарано всичко, необходимо на прокуратурата. Видеоматериалите и снимките, направени от водолазите, ще бъдат прегледани утре. От властите очакват корабособственика да обяви, че или изоставя кораба, или ще продължи да извършва някаква дейност по извличането му като потънало имущество. Има възможност да се отворят люковите закрития, за да бъде разтоварен товарът, но операцията ще бъде много сложна.
"С корабособственика нещата са по-сложни, тъй като комуникацията ни е сложна, освен това има правна част, която "Морска администрация" не може да покрие сама", каза капитанът.
Според основната версия до момента корабът Vera Su най-вероятно се е отклонил от курса си, тъй като вахтеният втори помощник-капитан е заспал. Това съобщи по-рано днес на брифинг в Каварна следователят от Националната следствена служба Иво Ангелов. Според него обаче вина за инцидента носят двама души, срещу които вече е повдигнато обвинение.
"Доказателствата, събрани до момента, сочат, става въпрос за заспиване на вахтения в рамките на 15-20 минути, което е довело до засядането на кораба, каза Ангелов. Корабът е трябвало да завие наляво преди брега, но вместо това е продължил направо."
По време на днешния брифинг стана ясно също, че има съмнения за унищожаване или манипулиране на част от корабната документация. "Действията на екипажа ни водят до това да мислим, че нещо не е както трябва", каза още Иво Ангелов. Според него щели да бъдат проверени и записите от видеокамерите на борда на кораба, както и дали част от тях не са били унищожени.
По-късно следобед екип на Националната следствена служба, спуснат от гумена лодка, се качи на кораба за проверка. Според Ангелов целта на операцията е да се проверят трюмовете и машинното помещение, както и дали има манипулация в навигацията.
Националната следствена служба е доставила на място и собствена лаборатория, с която ще направи своя проверка за евентуално замърсяване на морската вода около Vera Su. "Длъжни сме да проверим резултатите, затова сме с наша лаборатория, каза Иво Ангелов. Освен това има съмнения, че в товара освен декларирания карбамид има още нещо. Първо искаме да проверим, след това може да се окаже, че съмненията ни са неоснователни."
Вчера министърът на транспорта Христо Алексиев се срещна във Варна с представители на салвидж компанията, както и със застрахователите на кораба и товара му.
"Корабособственикът умишлено не предприема никакви адекватни действия по спасяването на кораба и неговия товар и го води към затопяване с идеята да получи сумите от застраховката", каза след срещите си транспортният министър.
Представителите на салвидж компаниите "Смит салвидж" и "Мултрашип" са обяснили, че имат готовност веднага да започнат действия по изтегляне на кораба от скалите край Яйлата и дават гаранции за бързото разрешаване на ситуацията. До този момент обаче те не са получили възлагане от страна на турския оператор на кораба.
Застрахователите на товара са споделили с транспортния министър притеснение от разнопосочните сигнали, които операторът на кораба отправял към различни институции. Според Алексиев това можело да се тълкува като опит за изкуствено забавяне на процеса по спасяване на кораба, за да бъдат реализирани приходи от застраховката.
"Няма да толерирам подобно поведение спрямо българската държава, каза по този повод министърът на транспорта. Всички заинтересовани страни работим в пълна координация, за да се защити интересът на страната ни, да се минимизира негативното влияние върху околната среда и да не се допусне опит за застрахователна манипулация. Държавата ще претендира всички направени разходи по операцията и евентуални щети", каза още Христо Алексиев.