Проучване показва как магазините в София се възстановяват от ремонтите и пандемията

Проучване показва как магазините в София се възстановяват от ремонтите и пандемията

По бул. "Витоша" тенденцията е магазините да отстъпват пред заведенията.
По бул. "Витоша" тенденцията е магазините да отстъпват пред заведенията.
Пандемията съживи интересa към пазаруването от магазини на търговска улица. Това е изводът от изследването на централни улици в София на "Колиерс" (Colliers), световна агенция за услуги и инвестиционно управление на недвижими имоти. То е направено в средата на годината и обхваща над 900 магазина с обща търговска площ от 68 000 кв.м.
В проучването си "Колиерс" стига до извода, че това, което се е смятало за слабост на търговската улица - разпокъсана собственост на обектите, отсъствие на централно координиране и пряк достъп за клиентите - се е превърнало в предимство и пандемията е съживила интереса към такива обекти.От имотната агенция забелязват отстъпление на магазините за мода и заведенията и преминаване към по-балансиран и разнообразен избор за клиентите.
Магазините за хранителни стоки, например, засилиха присъствието си, защото по време на затварянията бяха от малкото обекти, на които бе позволено да работят, а хората купуваха повече храни и напитки за вкъщи, защото заведенията затвориха. В конкуренцията са се включили по-малки пекарни, бакалии и месарници, както и множество специализирани магазини за месо, рибни и млечни продукти, ядки, шоколади, био продукти и козметика. Тази категория е увеличила дела си от 2016 г. до лятото на 2021 г. от 3% на 7%.
По бул."Витоша" магазините отстъпват пред заведенията
Бул. "Витоша", който е пешеходна зона в голямата си част, продължава преобразяването си от търговска улица към зона за развлечения - от новите обекти (през първите шест месеца на 2021 г.) 53% са заведения. Друга особеност е, че площите не са много големи - 60% от магазините са под 50 кв. м (а още 23% - до 100 кв. м), което ограничава възможностите за навлизане на големи търговски оператори.
Тук наемите са в рамките на 50 евро на кв. м, но от "Колиерс" обръщат внимание, че на "Витоша" в някои случаи има нужда от промяна на наемите или на договорите, защото в момента разминаването между очакванията на собственици и наематели е в рамките на 20-25%.
Дял на незаетите обекти (в жълто) и новооткритите (в синьо) по бул. "Витоша", схема на "Колиерс".
Colliers
Дял на незаетите обекти (в жълто) и новооткритите (в синьо) по бул. "Витоша", схема на "Колиерс".
Ул. "Граф Игнатиев" още се възстановява от ремонта
Ул."Граф Игнатиев" е оценена от "Колиерс" като втората по атрактивност за търговците улица в София. Според агенцията 17% от обектите са за модни стоки, 14% - за заведения, следвани от книжарници, книги и обувки, козметични и магазини за аксесоари и бижутерия. Но над 18% от местата са пусти и причината за това категорично е една - последиците от продължителния ремонт на ул. "Граф Игнатиев", практически затворил я за нормална търговия. От имотната агенция казват, че възстановяването е започнало, но приложената графика показва, че новите обекти през първата половина на 2021 г. не са повече от 6% от местата по улицата.
Дял на незаетите обекти (в жълто) и новооткритите (в синьо) по ул. "Граф Игнатиев", схема на "Колиерс".
Colliers
Дял на незаетите обекти (в жълто) и новооткритите (в синьо) по ул. "Граф Игнатиев", схема на "Колиерс".
Дистанцията с дела на празните търговски обекти е доста голяма и вероятно ще са нужни години за скъсяването ѝ. Не е било така до началото на ремонта през 2018 г., когато закритите и откритите магазини са били с разлика между тях от едва около 1 процентен пункт. Четири години по-късно тази разлика е 13 пункта.
Най-голям е интересът към ул. "Солунска"
Ул. "Солунска" е привлекателна за търговците с това, че пресича бул. "Витоша" по средата на пешеходната зона. Тук водещите три категории обекти са за модни облекла и обувки (31%), за спортно оборудване (20%) и заведения (16%). По данни на "Колиерс" интересът към улицата буквално експлодира през тази година, защото делът на новите обекти скача от 4% на 24%, а свободните места са едва около 1%.
Делът на новите обекти (в синьо) рязко се повиши по ул. "Солунска", схема на "Колиерс".
Colliers
Делът на новите обекти (в синьо) рязко се повиши по ул. "Солунска", схема на "Колиерс".
Най-високите наеми са по ул. "Съборна"
Ул. "Съборна" и ул. "Цар Калоян" са определени като сърцето на елитния шопинг. Причината е концентрацията на брандове като Cartier, Emporio Armani, Philipp Plein, Dsquared2, Max Mara и др. Незаетите места са около 12%, модата тотално доминира с 47%, а цените на месечните наеми са стабилни, независимо от пандемията - около 63 евро на кв. м.
Средната цена на наемите за кв.м по ул. "Съборна" от 2016 г. до днес, схема на "Колиерс".
Colliers
Средната цена на наемите за кв.м по ул. "Съборна" от 2016 г. до днес, схема на "Колиерс".
Изводите от наблюденията на имотната агенция са, че се съживява интересът към "Витоша" от различни категории като спортни стоки, козметика, книжарници и т.н. Както на този основен търговски булевард на столицата, така и на "Граф Игнатиев" заведенията скъсяват дистанцията с останалите обекти. Това се случва в момент, когато големи играчи се оглеждат за места, където да са по-близо до клиентите си, както постъпиха Billa, Lidl, Decathlon. Раздробената собственост над отдаваните места - и то в ръцете на физически лица - означава, че малцина могат да си позволят да държат търговски обект празен в търсене на висок наем. Това, от своя страна, дава възможности на ключови търговски улици да излизат и по-малки търговци, тестващи нови концепции и при по-гъвкави наемни условия.
Новост - пробна за стоки, купени онлайн
След затварянията се появиха нови тенденции. Една от тях е за кафенета, търсени от хора, които не искат да се бутат в градския транспорт, но и не искат безкрайно да седят в спалнята и се нуждаят от инфраструктурата на широколентов достъп до световната мрежа. Друга новост е появата на пробни в обекти, където си купил стоката онлайн, но идваш да си я получиш и искаш да я огледаш, облечеш, обуеш... и ако не ти харесва, да я върнеш. Това е една от новостите, идващи от бързо преориентиралите към онлайн магазини търговци, чиято дейност бе блокирана в началото на пандемията.