София, Скопие и Тирана си поделиха задачите по Коридор 8 и го обявиха за "абсолютен приоритет"

България, Северна Македония и Албания си разделиха задачите по проектите, които трябва да изградят отлагания с години Коридор №8.
Това стана с меморандум, подписан от тримата министри на транспорта - българския Христо Алексиев, албанския Белинда Балуку и македонския Благой Бочварски.
Меморандумът за сътрудничество в изграждането на устойчива инфраструктура по протежението на Коридор 8 е само малка крачка по проект, чието дългогодишно забавяне пречи за осъществяване на пряка и удобна връзка между Адриатическо и Черно море за сметка на търговските пътища север-юг, през Гърция и Сърбия.
Забавяне
Северна Македония е признавала (направи го и някогашният ѝ транспортен министър пред "Дневник"), че през годините е отдавано много по-голямо значение на връзката със Сърбия, но критики за липса на действия от години има и към България.
Моментът на подписа обаче е важен в усилията за разрешаването на споровете между България и Северна Македония. Блокадата, наложена от София на европейския път на Скопие, хвърли светлина и върху липсата на сътрудничество в редица ключови сектори - от икономика и транспорт до култура. Двете държави се ангажираха в последната година да работят за укрепване на сътрудничеството - отвъд взаимните нападки за езика, историята и "правата на общностите" - в тези сфери, които се споменават и в Договора за добросъседство.
Ще има и общи действия по промотирането на проекта, ако се съди по думите на министър Христо Алексиев пред БТА. "Ще го разглеждаме като общ проект заедно с цялата инфраструктура - пристанищна, железопътна и автомобилна, терминална, който след време да оперира с единни параметри и да дава много добра транспортна свързаност, ефективна транспортна услуга и свързаност между Адриатическо и Черно море, както и всички градове и икономически региони по протежение на коридора", казва още той.
Какво предстои в България
По думите му България започва изграждането на липсващите връзки по коридора и в тази връзка следващата седмица се пуска търгът за отсечката Перник - Радомир, а връзката Радомир - Гюешево се подготвя в момента. Следващата година МТИТС ще обяви процедура за строителство на връзката от Радомир до Гюешево. Тези проекти са заложени и като приоритети в новата оперативна програма, която вече се нарича "Транспортна свързаност".
Това, което България предстои да приключи по Коридор 8, е основно връзката София - Перник - Радомир, Радомир - Гюешево и общия граничен тунел. Следващата седмица ще се обяви търгът за строителство на железния път и сигнализацията по трасето София - Радомир. По цялото протежение на коридора имаме сключени договори, уточни министърът. Като цяло тези проекти са включени в "Транспортна свързаност" и са приоритетни проекти, каза той.
За Северна Македония акцент ще е изграждането и завършването на връзките до границите с България и Албания. Според министър Бочварски планираната от Северна Македония инвестиция само за жп инфраструктурата по коридора е над 1 млрд. евро. Той смята, че до края на годината ще бъде пусната процедурата по първите два лота на жп връзката с България. Тя ще започне в началото на 2022 г. и нейната инвестиция е 200 млн. евро. Третата степен на изграждането е от Крива паланка до границата с България и намеренията са скоро да започне работа съвместно с българското правителство.
От албанска страна най-важно е обновяването на жп линията Тирана - Дуръс и нови жп връзки - до международното летище "Майка Тереза" и до границата със Северна Македония.
"Коридор 8"
Главното направление на паневропейски транспортен Коридор 8 е: Бари/Бриндизи - Отранто/Отрантски проток - Пристанище Драч/Пристанище Вльора - Тирана - Елбасан - Кяфасан - Струга - Кичево - Гостивар - Тетово - Скопие - Куманово - Крива паланка - Деве баир - Кюстендил - София - Пловдив - Бургас/Варна.
Коридорът е интермодален и включва пристанищата, пътищата, железните пътища, летищата, комбинираните и интермодалните транспортни инфраструктури - помощни съоръжения, необходими за управление на трафика по маршрута.
Направлението на коридора гарантира неговото взаимодействие с още три паневропейски транспортни коридора. На българска територия той се пресича или се свързва пряко с трасетата на коридори №4, 9 и 10.
Общата дължина на Паневропейски транспортен коридор №8 е между 1220 и 1350 км в зависимост от специфичните особености на неговите пътни и железопътни трасета. През България минават 631 км пътища, а изградената железопътна част е 747 км. Около 52 на сто от пътната инфраструктура и над 55 на сто от железопътната инфраструктура на коридора са на българска територия. Те са изградени и са в експлоатация. Единственият неизграден български участък по коридора е железопътната линия от гара Гюешево до българско-македонската граница, с дължина около 2.5 км, преговори за което се водят близо две десетилетия.