Антоний Тодоров: Конституционният съд се включи успешно в политическата борба

Коституционният съд (КС) отмени със задна дата назначението на Кирил Петков като служебен министър на икономиката, като прие, че е бил двоен гражданин към датата на подписване на президентския указ и че не е посочил това в декларацията си. Решението поражда множество въпроси - както юридически: за стабилността на актовете на първото служебно правителство и в частност на Петков като министър, така и по отношение на ефектите за предстоящите парламентарни и президентски избори - Петков е един от лидерите на "Продължаваме промяната" (ПП), политическата сила, която според социологическите проучвания има реален шанс да влезе в парламента и да е поне трета политическа сила. Румен Радев, който е подписал отменения частично указ, пък е кандидат за втори президентски мандат.
По този повод "Дневник" се обърна за коментар към политически наблюдатели. Ето какво отговори проф. Антоний Тодоров, доктор на политическите науки, преподавател в Нов български университет.
Бихте ли коментирали решението на Конституционния съд за гражданството на Кирил Петков - нарушава ли правата му, предвидимо ли беше? Поставя ли под съмнение актовете му като министър, ще последва ли обвинение от прокуратурата?
- Не съм юрист, но казусът потвърждава, че правото никога не е политически неутрално. Сезирането на КС беше от страна на ГЕРБ и това не беше неочаквано. Служебното правителство, назначено от президента Румен Радев, е логичен прицел за Бойко Борисов и неговите хора. Тук е по-важно друго - доколко казусът участва в политическата борба и как КС се вписва в това.
КС реши да обяви решението си бързо, в хода на предизборната кампания, макар да би могъл да изчака, още повече че през януари 2019 г. премахна съществуващия дотогава срок от два месеца. Така обективно (остава въпросът дали не е било предвидено) КС с решението си става част от предизборната кампания. Колкото до започнатото от Специализираната прокуратура разследване срещу Кирил Петков, това се вписва в сериала "Империята отвръща на удара", макар да е ясно, че има проблем, когато е подадена декларация с невярно съдържание. Защото същата прокуратура не направи нищо нито за "къщата в Барселона", нито за "чекмеджето", нито за "едни 60 милиона".
Колкото до оспорването на актовете на Кирил Петков като министър, най-добре е да се приложи принципът quid prodest, защото веднага ще се види, че това са недоволните от неговите разкрития за ББР, за злоупотребите с различни авансови плащания на приближени бизнеси, за съмнителни назначения и още много други неща. Има заинтересовани от анулирането на такива актове, но по-важното е не толкова дали са издадени от "незаконно назначен министър", а кои са заинтересованите от отмяната им.
Най-сетне от историята излиза, че сме имали в правителството опасен "канадски шпионин", с което е накърнен суверенитетът ни на горда и независима нация. Макар тази нация да е търпяла овчедушно едно продължило десет години управление, което засенчи и доброто, което е направило, с поредица от огромни безобразия. Все пак да не забравяме: Кирил Петков е български гражданин (макар доскоро не само). А иначе, имаме прецеденти, с които не бива да се гордеем - нима някога Евлоги Георгиев не е отстранен от НС заради предишно руско гражданство?
Можете ли да прогнозирате как това решение ще се отрази на изборния резултат на коалицията "Продължаваме промяната"?
- Не вярвам това решение на КС да промени съществено нагласите в подкрепа на новата коалиция "Продължаваме промяната" около Кирил Петков и Асен Василев. Най-много да направи неочаквана допълнителна реклама за тях. Всъщност някои реакции показаха, че на тази коалиция гледат като на опасен конкурент, едва ли не като бъдеща "президентска партия" на Румен Радев.
Критиките към Кирил Петков от страна на ГЕРБ и съдружие са разбираеми - той беше сред министрите, най-ярко разкрили множество безобразия в предишното управление. Някои от критиките са и откровени обиди, представящи бившия министър като измамник, станал министър благодарение на декларация с невярно съдържание. Остава да се прецени от какво по-специално той се е облагодетелствал, освен от няколко министерски заплати. Но за това ли всъщност става дума, когато обвиненията се използват за елиминирането на политически конкурент? Ще кажете, че той прави същото по отношения на ГЕРБ, но неговото управление от 4 месеца и 4 дни е несравнимо с управлението от над 10 години на Бойко Борисов (и много от неговите "калинки").
В острите критики към Кирил Петков се включиха и други - ВМРО (обяснимо), ДПС (също обяснимо), но и БСП (не толкова обяснимо). Но мисля, че макар всичко това да е в рамките на конкурентната борба за места в бъдещото Народно събрание, добре е партиите все пак да си правят сметката с кого биха направили бъдещо правителствено мнозинство. Не се ли кълнат днес всички, че това е най-важната задача в бъдещия парламент? Така че внимавай какво говориш днес, да не трябва да се оправдаваш утре.
Ще се отрази ли решението на резултата на президента Румен Радев?
- Нима не е очаквано и логично президентът Румен Радев да защитава собственото си решение за назначението на Кирил Петков за министър? При това със защитимата хипотеза, че му е имал доверие и не е виждал никаква причина да се съмнява в подадената декларация. Той, президентът, не е следовател, а и има логика в това по-важно за гражданството да е самоизявлението, а не разрешението или не на някое правителство (оставям настрана юридическите аргументи, говоря за политическите).
По-странното е, че от страна на БСП остро реагираха срещу аргументите на президента и на хора от неговия инициативен комитет. Нима Румен Радев вече не е кандидат, официално и по същество подкрепен от БСП? Изглежда, че кампанията за неговото преизбиране се води само и единствено от неговия инициативен комитет, а БСП няма нищо общо с това. Такава несигурна позиция вреди и на Радев, и на социалистите. Но е ясно, че настоящият президент получи предварителната подкрепа и от страна на други партии, които не реагираха по същия начин, именно защото не биха искали да се съмняват в обявената им подкрепа.
Не вярвам решението на КС да повлияе съществено върху очаквания резултат за Румен Радев, макар то по някакъв начин да внушава, че президентът е нарушил конституцията. Противниците му поискаха той незабавно да се оттегли, което само би наляло още гориво в огъня на и без това критичната ситуация около избори 2 в 1 в ситуация на пик на пандемичната вълна. Учудващо е, че Лозан Панов заяви нещо в подобен дух, че нарушението на конституцията е основание за импийчмънт на президента.
Макар да става дума за цитиране на конституционен текст, заявлението е политическо. Лозан Панов внушава, че Румен Радев е нарушил конституцията. Той дори беше казал, че за да избегне назначението на Иван Гешев за главен прокурор, президентът е трябвало да откаже да подпише указа и да подаде оставка, като предизвика предсрочни избори за президент. А значи да постави президентския мандат в зависимост от решението на ВСС! Ето това би било нарушение на конституцията. Но оставям това настрана, защото Лозан Панов е добре да си даде сметка, че се намира от същата страна на "барикадата", както Румен Радев, когато става дума за промяната на един стил на управление, отхвърлен от значително мнозинство от гражданите като непорядъчен.