Ариадна на Наксос

Опера в едно действие и пролог от Рихард Щраус

Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

Ариадна на Наксос

© Симеон Кръстев

Либрето: Хуго фон Хофманстал
Действащи лица
В пролога: Аристократ - без пеене, Учител по музика - баритон / бас, Композитор - сопран / мецосопран, Тенор (Бакхус) - тенор, Учител по танци - тенор, Цербинета - сопран, Примадона (Ариадна) - сопран, Арлекин - тенор, Скарамуш - тенор, Труфалдино - бас, Бригела - тенор, Офицер - тенор, Перукер - баритон / бас, Лакей - бас


В операта:
Ариадна - сопран, Бакхус - тенор, Наяда - сопран, Дриада - алт, Ехо - сопран, Цербинета - сопран, Арлекин - тенор, Скарамуш - тенор, Бригела - тенор, Труфалдино - бас


Посвещава се на 80 години от рождението на камерзенгерин Анна-Томова-Синтова


Забавният и докосващ сетивата спектакъл се състои от ПРОЛОГ и ОПЕРА.


ПРОЛОГЪТ разказва за подготовката на празненство, организирано от най-богатия мъж на Виена.
Две групи - музиканти и комедианти - са пристигнали за него. Оперните музиканти искат да представят сериозното произведение "Ариадна на Наксос". Нещата се объркват и се налага в представлението да участват и комедиантите.


В частта ОПЕРА вече виждаме "продукта" на объркването. АРИАДНА, изоставена от Тезей на остров Наксос, оплаква съдбата си, изгубената си любов и мечтае за смъртта.


Пристигат комедиантите и се опитват да я развеселят, но без особен успех. Тяхната предводителка Цербинета решава, че единственият начин Ариадна да забрави любовта си е да се влюби отново. И така, на острова е доведен непознат, когото Ариадна в началото мисли за пратеник на смъртта. Но скоро любовта по междуим доказва, че страстта и обичта винаги могат да възтържествуват над тъгата. Особено, когато новият възлюбен е не кой да е, а богът Бакхус


Синопсис


Пролог
В замъка на виенски аристократ трябва да бъде представена първата опера на млад композитор - "Ариадна на Наксос". Творбата е трагедия с античен сюжет и затова домакинът иска заедно с нея да покаже на гостите си и нещо по-весело - един фарсов епилог с участието на прочутата танцьорка Цербинета и нейната трупа. Младият композитор е отчаян - грубият фарс ще намали ефекта от неговото произведение. Освен това домакинът е решил да представи двете сценични творби едновременно, а после ще има фойерверки в градината - тъй че с театъра трябва да се приключи по-бързичко!


Всички са изумени от решението на аристократа. Примадоната, която трябва да играе Ариадна, Тенорът, който ще изпълни партията на Бакхус, и останалите певци се чудят какво да правят. Най-разстроен е младият Композитор, който разбира, че дебютната му пиеса е обречена на провал. Но чаровната и изобретателна Цербинета успокоява всички. Тя омайва Композитора, който тутакси се влюбва в нея, а после решава да поеме нещата в свои ръце и да ръководи двойното представление.


Опера
На пустинен остров сред Егейско море лежи Ариадна. Прекрасната дъщеря на критския цар Минос е изоставена от съпруга си Тезей. Нимфите Дриада и Ехо са я приспали с нежните си песни. Но скоро нещастната красавица се събужда, за да я споходят мисли за смъртта. Цербинета и нейните актриси решават да я утешат с весели песни и танци. Но Ариадна е толкова тъжна, че не ги забелязва. Тя призовава Хермес, вестителя на боговете, който да я отведе в подземното царство. Тогава Цербинета отпраща своите актриси и се приближава до неутешимата принцеса, за да я научи как да се справя с мъжете. Ариадна не иска да я слуша, закрива лицето си с воал и изчезва в близката пещера.


Четиримата комедианти от трупата - Бригела, Арлекин, Скарамуш и Труфалдино започват да ухажват Цербинета. В този момент нимфите съобщават за пристигането на кораб на острова. Дошъл е младият бог Бакхус, избягал от магьосницата Цирцея. Ариадна решава, че той е богът на смъртта Хадес, когото е призовала. Тя пада в ръцете му, очаквайки да бъде отведена в подземното царство и не разбира, че се е заблудила. След малко между Ариадна и Бакхус пламва любовна искра и двамата се възраждат за нов живот. Веселата и неуморима Цербинета е спокойна - мъжете и жените не ще престанат да се влюбват.

Повече

Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #