Еврокомисията иска да се знае кой плаща политическите реклами

Европейската комисия предложи в четвъртък политическата реклама онлайн да се обозначава изрично като такава, както се съобщават партиите, които са платили, за да достигнат посланията им избирателите.
Новите правила ще защитят демократични принципи като свободни и честни избори и открития демократичен дебат, заяви вицепрезидентът на Европейската комисия за ценностите и прозрачността Вера Йоурова.
Тя цитира данни, според които 40% от европейците не могат да отличат платените съобщения от новините и други журналистически материали и оригинално съдържание, което създава объркване. В половината европейски държави няма регулация за политическите реклами, а където съществува, тя е ориентирана основно към традиционни медии, оставяйки празноти и вратички за нарушаване на изборните правила.
Предложеният регламент, който Еврокомисията иска да влезе в сила от 2023 г., година преди следващите европейски избори, ще изисква всяка политическа реклама да информация за това кой и колко е платил за нея и дали са използвани техники за целево насочване и подсилване на рекламите за достигане до определени групи избиратели. Техниките, използвани от платформите, като Фейсбук, ще трябва да бъдат огласявани с подробности за аудиториите към които са насочвани. Използването на лични данни, споделени в онлайн платформите като религия, етнически произход, сексуална ориентация и политически пристрастия, за насочване на рекламни съобщения, ще бъде забранено.
"Изборите не трябва да бъдат състезание с неясни и непрозрачни методи. Хората трябва да знаят защо виждат дадена реклама, кой е платил за нея и каква сума и какви критерии за микротаргетиране са били използвани. Новите технологии следва да бъдат инструменти за еманципация, а не за манипулиране", заяви Йоурова. |
Като политически реклами ще се третират рекламите от даден политически субект, за него или от негово име, както и така наречените тематично ориентирани реклами, които могат да повлияят на резултата от дадени избори или референдум, на законодателен или регулаторен процес или на поведение при гласуване.
За първи път ще бъде задължително в рекламите да се включва ясна информация за това на какво основание лицето е станало обект на целево насочване и да се посочва кои групи лица са били обект на такова насочване и какви критерии и инструменти или методи за подсилване на ефекта от рекламата са били използвани. Организациите, които използват политическо целево насочване, ще трябва да публикуват вътрешните си правила за използване на политически рекламни съобщения.
Еврокомисията ще даде на държавите членки да следят за спазването на правилата и за определянето на глобите за нарушения, съобщи Йоурова, добавяйки, че Брюксел няма правомощия да го върши сам.
Ново финансиране за европейските партии
Комисията предложи да се преразгледат и правилата на ЕС за финансирането на европейските политически партии и фондации, като ще им разреши да получават дарения от свои партии, извън ЕС, но членове на Съвета на Европа, например от Русия. Тези дарения ще бъдат ограничени до 40% от годишния абонамент на европейската политическа партия. Тези партийни семейства ще могат да се издържат освен от бюджета на ЕС и вноски на членовете си, както досега, и от собствени приходи, е записано в предложението. За сметка на това субсидията от европейския бюджет ще бъде намалена от 10% на 5%, а в изборна година - на 0%, за да се стимулират партиите за водят по-активни политически кампании. В момента в ЕС има регистрирани 10 европейски политически партии, всяка от които има своя фондация.
Комисията внесе и предложение да се задължат изборните власти да дават повече информация на европейците, които живеят в друга държава от ЕС, така че те да могат да участват по-активно в европейските и местни избори.
По данни на Еврокомисията 12 млн. избиратели живеят в различна европейска държава от родната си, но те рядко гласуват на място в европейските и местни избори, тъй като не знаят правилата и правата си.