Електрическите атакуват: В "Автомобил на годината на Европа" 70% от финалистите са на ток

Журито на конкурса "Автомобил на годината на Европа" обяви моделите, които продължават към финала на конкурса, проведен за първи път през 1964 година. От седем финалиста пет са електромобили, а един е хибрид, показва разпространеният вчера списък.
Тази година право на участие имаха 39 модела. Условието както всяка година е те да са нови за европейския пазар, като вече са в продажба или ще се появят на пазара до края на годината на минимум пет пазара в Европа.
В крайна сметка победителят за 2022 година ще бъде избран между:
- Cupra Born (Cupra e фокусирана върху спортни модели, марка на Seat)
- Ford Mustang Mach-E
- Hyundai Ioniq 5
- Kia EV6
- Peugeot 308
- Renault Mégane E-Tech
- Skoda Enyaq iV
Новината за доминацията на електромобилите сред претендентите идва на фона на рекордни продажби на коли на ток както в световен мащаб, така и в Европа.
До момента електромобил е печелил конкурса два пъти. Пътя прокарва Nissan Leaf, избран за кола на 2011 година. През следващата година победител е Chevrolet Volt, който по-скоро е плъгин хибрид, макар че постоянно се задвижва от електромотор. Работата е там, че след първите петдесетина километра токът се произвежда от бензинов мотор, работещ като генератор. Втората титла за електромобил е за Jaguar I-Pace, избран за кола на годината в Европа за 2019 година.
Тази година с обявяването на финалистите съвпадна официалното потвърждение от Nissan, че в следващите 5 години компанията ще вложи в "електрификация" почти 18 млрд. долара. Макар да е сред пионерите в този сегмент и победител в "Кола на годината на Европа" преди десетилетие, японският производител за пръв път представи подробен план, с който иска да догони конкуренцията.
Преди три седмици анализатори на "Ройтерс" изчислиха, че производителите на коли са готови в следващите 5-10 години да вложат 515 млрд. долара в електромобили и батерии. Тези над половин трилион долара са отговор и на затягащите се правила за използване на изкопаеми горива и за вредни емисии.
Журито на конкурса се състои от 60 автомобилни журналисти от 23 страни. Победителят ще бъде обявен през пролетта.