Извод от катастрофата с автобуса: българските пътища убиват и то законно
Повече от десет дни след катастрофата с автобуса от Северна Македония на магистрала "Струма", при която загинаха 45 души, основният извод е, че българските пътища убиват и то законно.
Точните причини, поради които превозното средство се забива в обезопасителната мантинела подлежат на изясняване, но от представената досега официална информация се разбира, че ако тя беше изпълнена по европейските стандарти, при катастрофата вероятно щеше да има само материални щети.
"Дневник" обобщава известните и неизвестни около катастрофата на базата на информацията от разследващите и експертите.
Фаталната мантинела
Според разказа на разследващите, еластичната ограда тип "рибешка опашка" буквално пронизва автобуса почти по средата и пробива резервоара с гориво, разположен в предната дясна част. След удара, част от мантинелата се откъсва, парчето остава забито в превозното средство и влачейки се по асфалта хвърля искри като флекс, които възпламеняват изтичащата нафта (резервоарът е бил пластмасов и мантинелата го е разрушила).
Огънят обхваща салона, пълен с горими материали - пластмаса, текстил, гума и трагедията е факт. Повечето от пътниците са обречени и от факта, че насочилият се вляво от мястото за почивка автобус се заклещва между мантинелите, разделящи двете платна на магистралата. Така пътят към предната врата, която след удара изхвърча, е отрязан от огъня, а задната не може да се отвори, притисната от железата. Спасяват се само седем души, намиращи се в задната част, който чупят прозорците и излизат през тях.
Още в първите дни след инцидента, ролята на мантинелата е потвърдена от разследващите катастрофата. "Тази мантинела, на която буквално се е нанизал автобусът, не само не е полезна, а е опасна за движението и е способствала за настъпването на инцидента", коментира директорът на Националната следствена служба и зам.-главен прокурор Борислав Сарафов.

Ето каква разказва и ръководителят на екипа следователи, които работят по случая, Мариан Маринов: "На практика тази мантинела, която по Закона за движение по пътищата се явява еластични преграда, която да обезопасява напускане на пътното платно от превозното средство от външната страна на завоя, в случая е поставена от вътрешната страна на завоя и се явява препятствие, в което се нанизва автобуса."
Еластични огради, като използваната на мястото за почивка на "Струма", където става инцидента, в Западна Европа отдавна няма. В България обаче те се поставят до края на миналата година, тъй като отговарят на приети през 1994 година "Технически правила за приложение на предпазни огради по републиканските пътища".
Мантинели с необезопасен завършек, както се водят те, вече не могат да се слагат, но наличните ще се използват докато са годни. Тоест ще се подменят поетапно, след като бъдат повредени след катастрофи, или пък се амортизират, което може да отнеме десетилетия.

Причината за това компромисно решение е проста - липсата на пари. "Само подмяната на всички мантинели на Лот 0 на "Струма" (където стана катастрофата), който е 30 километра, ще струва 30 млн. лв., обясни изпълняващият длъжността председател на Управителните съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Ивайло Денчев.
Единствено за Лот 0 на "Струма" в средносрочен план се предвижда подмяната на мантинелите с необезопасен завършек, но само срещу посоката на движение. Кога ще стане това, на пресконференцията така и не беше уточнено.
Път като слънце, но почти невидим нощем
Човешка грешка, улеснена от лошата организация на движението, на маркировката и сигнализацията на пътя, това е основният извод на разследващите катастрофата. |
От МРРБ и АПИ обаче отрекоха тяхната проверка на Лот 0 на "Струма" да е открила сериозни проблеми.
Основната критика към него е, че няма акт 16 и в резултат не е нито магистрала, нито скоростен път (подробности за статута на шосето вижте тук). Освен това въпреки, че наклоните на завоите предполагат скорост от 90 км/ч, седем години след пускането на отсечката, там ограничението е вдигнато на 120 км/ч. Тези проблеми, макар и смущаващи, нямат никакво отношение към инцидента, тъй като автобусът със сигурност се е движил с не повече от 100 км/ч.
Със сигурност обаче няколко от характеристиките на пътя са способствали трагедията да се случи. На първо място това е разполагането на място за почивка на завой, като по този начин то е на практика невидимо нощем, а поставянето на мантинелата с остър връх вече превръща мястото в истински опасно. Отбивката обаче остава, обявиха от МРРБ, само ще бъде обезопасена.
Проектът, по който е правен участъкът е разработен още по време на социализма от "Пътпроект". През 2002 година той е изтупан от праха и се тръгва към неговата реализация. Бързането с цел усвояване на отпуснатите пари от Европа е толкова сериозно, че никой не забелязва, че по проект липсват пътни възли към населените места, покрай които аутобанът минава. Следва преработване на проекта, но тогава никой не обръща внимание на скритото място за почивка.

При пускането на пътя той поне е сигнализиран добре - с предупредителен знак за наличието на чешма на 500 метра преди мястото и добра маркировка, с кристали "Сваровски", както се разбра тези дни. В добавка, мантинелите са нови, като светлоотразителните елементи, т.нар. "котешки очи", който на тъмно буквално очертават извивките на пътя, вършат своята работа.
В нощта срещу 21 ноември обаче ситуацията е различна, показа и широко коментирано видео на рали пилота и преподавател по пътна безопасност Димитър Илев. Знакът е паднал, вероятно още през май. Маркировката не само е износена и трудно забележима дори денем, но и подвеждаща (подробности виж във видеото).
За министъра на регионалното развитие обаче пътят е "като слънце". "Като грапавост пътната настилка е с много добри показатели. Също така съпротивлението на хлъзгане е много добро, така че като цяло състоянието на пътната настилка е много добро", каза Виолета Комитова на брифинга във вторник тази седмица.
Министърът срещу внушенията
Последва леко завоалирана критика към маркировката: "Маркировката е нещо, което се подновява периодично. Към датата на катастрофата има изпълнена само осевата линия. Имаме шестмесечно забавяне на изпълнение на маркировката. Новата, средната линия е с допустими граници, при суха настилка, би могла и да бъде доста по-добра, но така или иначе тя е със стойност над допустимите, тя има видимост", казва Комитова.
Нито дума не беше казана доколко "видима" е старата маркировка. Нощем и при мокър път, вероятно тя е напълно невидима, но министърът заяви в телевизионно интервю в сряда "Някои ни внушиха, че катастрофата е станала заради липсата на боя по маркировката". След това обясни, че на държавната "Автомагистрали", която поддържа фаталния участък е възложено още през април да поднови маркировката. С инхаус процедура тя наема подизпълнител, който така и не свършва работата. Заради забавянето "Автомагистрали" е била глобена два пъти, но до момента на инцидента маркировката така и не е освежена.
За липсващата табела и "ослепелите" котешки очи на пресконференцията нищо не беше споменато. В интервюто в сряда регионалният министър не успя да отговори дали знакът, предупреждаващ за зоната за отдих, е паднал, както и дали се проверява качеството на светлоотразителите на мантинелата, които "може би не се почистват и се износват".
Какво вероятно се е случило
Експертите по пътна безопасност са единодушни, че няколко фактора оказват влияние върху инцидентите по пътищата - пътната инфраструктура, състоянието на превозното средство, състоянието на водача и метеорологичните условия. От тях към момента не знаем абсолютно нищо само за състоянието на водача. Бил ли е достатъчно отпочинал, дали не се е разсеял с нещо и т.н.
За автобуса се знае, че е на 14 години, като от две е собственост на македонската фирма-превозвач "Беса транс". Последно е минал технически преглед преди три месеца. През седмицата пред БНТ собственикът на "Беса транс" увери, че автобусът е минал проверка в специализирани сервизи както преди да потегли от Скопие за Истанбул, така и преди да тръгне в обратната посока.
Що се отнася до времето, в нощта на инцидента е валял слаб дъжд, а пътят е бил мокър, като при такива условия настилката буквално "поглъща" светлината на фаровете. При тази ситуация водачите се ръководят от маркировката и светлоотразителите по мантинелите, за да не излязат от пътя.

В случая водачът вероятно се е придържал към бялата линия, обозначаваща края на пътя отдясно. При липса на предупредителната табела за отбивката и ясна маркировка, която да го ориентира, че трябва да мине в съседната лента, той в последният момент е видял изпречилата се пред него мантинела на мястото за почивка. Натиснал е спирачките, навил е волана наляво, но е последвал удар, отклоняване вляво, пожар и нов удар, преди автобусът да спре в мантинелите между двете платна на "Струма".
Ръководителят на екипа следователи, работещи по случая Мариан Маринов до голяма степен потвърждава този сценарий: "Има спирачен път. Има спирачни следи и преди мантинелата, и след мантинелата. Водачът е реагирал преди удара с мантинелата. Явно я е възприел в последния момент. Безспорно е установено, че той се е отклонил вдясно незнайно защо и се е нанизал в тази мантинела. Дали е загубил пътната обстановка - било е тъмно, валял е лек дъжд, дали е поради някаква друга причина Пътната ситуация е била такава, че се предполага, че е изпаднал в лека заблуда и е предприл завиване надясно в отбивката за чешмата.
Голямата загадка
В целия случай остава една голяма загадка, отговор на която трябва да даде назначената пожаротехническа експертиза - защо огънят се е разпространил толкова бързо и с такава сила, нещо типично много повече при запалване на бензин, отколкото на нафта. Първоначално се появиха версии за взрив и превоз на допълнителна нафта в бидони в багажните отделения.

Разследващите категорично отрекоха да има следи за подобно развитие. "Не е имало взрив, а удар, след който се възпламенява автобусът", е заключението на работещите по случая следователи, подпомогнати от най-добрите експерти по катастрофи в страната, по думите на Сарафов.
"Този, така наречен взрив, който са дочули свидетелите - работници по пътната поддръжка и работници от близката кариера, това е изключително силният удар на автобуса в мантинелата от дясната страна на пътя, на островното пространство, която, както посочих, не и е там мястото изобщо", коментира ръководителят на Националната следствие.
Прокурор Бисер Михайлов и следователят Мариан Маринов, които работят по разследването в интервю в четвъртък казаха, че вече е изяснена причината за пожара и къде е възникнал, но ще изчакат експертите да довършат работата си. Те уточниха, че бързо се е разгоряло и ще се изяснява и защо бързо се е задимило в салона.
Те уточниха, че автобусът е произведен през 2007 г. и е бил рециклиран в Турция с ново оборудване, но незаводско. Предстои да се провери какво е качеството на тапицерията, гумените уплътнения, от които в резултат от пожара не е останало нищо.
Край автобуса действително са намерени бидони, като според собственика на "Беса транс" в тях обикновено се транспортира вода. Разследващите от своя страна казаха, че бидоните са били празни и в тях е имало само следи от нафта.
В Северна Македония се появиха и твърдения, че в катастрофиралия автобус на магистрала "Струма" може би е имало леснозапалим химикал за производство на хероин. Версията беше лансирана от опозиционната партия ВМРО-ДПМНЕ. Тази версия беше определена от наблюдаващия прокурор в тв интервю като "толкова нелепа и несъстоятелна".