Ангел, който връща децата в класните стаи

"Тази професия е за хора с огромни сърца, които са готови на всичко само и само да бъдат полезни на своята общност и на децата. Със сигурност не е никак лесно да си образователен медиатор, защото реалността е жестока. Много често образователните медиатори получават минимална работна заплата, но освен това трудът им не е оценяван досега от никого".
Това казва пред "Дневник" Ангел Ангелов, който е един от близо 1000 образователни медиатори в България. Те получиха голямата награда на Българския хелзинкски комитет "Човек на годината" за 2021 година
За Ангел това не е просто работа, а "кауза, за която си заслужава да се жертва, не всеки може да работи тази професия". Той е част от фейсбук група "Мрежа на образователните медиатори", около която се е формирала общност от доброволци, които през изминалата година са се самоорганизирали, за да помагат на децата от ромските квартали да се приспособят към онлайн формите на обучение. Медиаторите са мост между общността, училището и учениците, а в дейността си са подпомагани от център "Амалипе".
"Децата са нашето бъдеще, ако ние не инвестираме в тях, ако ние допускаме те да отсъстват от училище или да отпаднат, то това означава, че ние губим едно бъдещо поколение,
което ще трябва да се грижи за нас", казва Ангел, който е образователен медиатор към Професионална гимназия по селско стопанство и хранителни технологии в Шумен. Има висше образование по социална педагогика.
Той описва работата си така: "образователният медиатор в училище е посредник между семействата, местните общности, учениците и училището, който съдейства за обхващането и качественото училищно образование на учениците, както и за насърчаване сътрудничеството на родителите на учениците в риск от отпадане с педагогическите специалисти в училището".

По думите му въпреки трудностите на професията се забелязва, че все повече млади представители на общността, започват да работят, като образователни медиатори.
От части сме психолози, от части сме адвокати, представители на образователната система в обществото, на което станахме и приятели
"Най-голямото предизвикателство за образователните медиатори е тяхното устойчиво и гарантирано финансиране, което не зависи от временен проект или нещо друго. Образователните медиатори, трябва да се превърнат по естествен начин в пълноправна част от образователната система, като не зависят от кратки или временни проекти. Това са хора, които въпреки, ниското заплащане което получават отделят от своите приходи, за да организират собствени благотворителни инициативи, кампании за семейства и деца в нужда", казва още Ангел Ангелов.
За него най-голямото удовлетворение е "усмивката в децата и начина по който те наричат господине/госпожо". "Удоволствие е тогава, когато най-лошото дете в училище се превърне в дете с добри успехи, когато променяш стереотипи на родители, които не дават съгласие децата им да се тестват, но само защото имат доверието на образователния медиатор и той им обясни по техния начин, че няма нищо страшно в това децата им да се тестват и те се съгласяват.", казва още младият мъж.
Сред другите успехи, които носят удовлетворение, е когато децата се върнат в клас заради работата на образователния медиатор, "когато видиш, че ученика е завършил образованието си и е успял да започне работа или се е записал да учи висше образование, че се е превърнвл в успешен, млад човек".
Сред проблемите и предизвикателствата на каузата е ниското заплащане и перспективите за професионално развитие, след като един образователен медиатор свърши работата си по конкретен проект.
"Например плаща ми се за четири часов работен ден, а аз съм на разположение 24 часа в денонощието, независимо от това дали е събота или неделя. Обичам работата си и за това продължавам да работя".
А най-големият проблем на образователната система той вижда в сегрегацията.
"Това означава признание, тази оценка, която е дадена от журито означава много. С тази награда те ни вдъхват кураж и надежда да не спираме да се грижим за нашите деца, въпреки несигурността, независимо от етноса на детето. Надяваме се оценката, която ни дадоха журито, да бъде чута от родителите, учителите, директорите, регионалните инспекторати и министерството на образованието. Ще е успех за нас, ако същите хора и институции разберат необходимостта от работата на образователните медиатор". |