Няма яснота къде ще бъде транспортиран отпадъкът от изгарянето на боклук край Върбовка

Няма яснота къде ще бъде транспортиран отпадъкът от изгарянето на боклук край Върбовка

Местното население ясно изразява своето несъгласие.
Дневник
Местното население ясно изразява своето несъгласие.
В понеделник Експертният съвет към екоинспекцията (РИОСВ) във Велико Търново даде зелена светлина на завода за каменна вата на дружеството "Петрургия" в село Върбовка, зад който стои Румен Гайтански-Вълка. В него по план трябва да се изгарят по 56 тона боклук на час. Решението предизвика възмущение сред населението на община Павликени, което не желае да се подложи на рисковете от мащабното замърсяване, за което предупреждават експертите по екология.
До седмица ще се произнесе директорът на РИОСВ. Във вторник екоминистърът Борислав Сандов изненадващо смени директора на РИОСВ и обяви, че ще върне екооценката на проекта, ако стигне до него.
Тъй като по казуса предстоят множество произнасяния и обжалвания, "Дневник" публикува някои от експертните становища, депозирани в РИОСВ - Велико Търново. Днес четете становището на Данита Заричинова, член на експретния екологичен съвет от екосдружението "За земята". Заглавието е на "Дневник".
Становището на хидробиолога Пенчо Пандъков от "Балканка" четете тук.
От името на екологично сдружение "За Земята" и като допуснат член на допълнителния състав на Екологичния експертен съвет при РИОСВ - Велико Търново за заседанието на 31.01.2022 г. в лицето на Данита Заричинова възразяваме срещу Проекта за решение по ОВОС за инвестиционно предложение за "Изграждане на логистична и складова база за каменни фракции, цех за производство на каменна вата, енергоизточник за нуждите на производството, ограден фонд и площадки за находище "Върбовка", с. Върбовка, община Павликени, област Велико Търново".
В решението не виждаме да са отразени аспектите, свързани конкретно с енергоизточника за завода - инсталация за изгаряне на отпадъци с потенциално негативно въздействие върху околната среда и здравето.
Възразяваме, защото мотивите и заложените мерки не дават гаранция за доказана ефективност и превенция на потенциално замърсяване, както и не са представени научни доказателства за тяхната ефективност.
Поради това правим извода, че принципът на предпазливостта не е спазен.
Поставените в проекторешението условия звучат пожелателно, тъй като не са представени какви ще бъдат правните последици при евентуално им неспазване от страна на оператора.
Относно качеството на атмосферния въздух - Последните измервания, направени с мобилна автоматична станция, са извършени през 2011 г. Липсата на текуща информация за замърсяването на въздуха възпира качествения мониторинг на потенциално замърсяване след строежа на инсталацията. Настояваме да се направят необходимите реални измервания и анализ на настоящето положение.
Относно пепелта след изгаряне - настояваме за яснота още в ДОВОС, а не на етап Комплексно разрешително, къде ще бъде транспортиран този отпадък от дейността, включително частта, която се третира като опасен отпадък.
За сравнение - в ДОВОС за инвестиционно предложение за "Изграждане на инсталация за комбинирано производство на енергия в София с оползотворяване на RDF отпадък", чийто капацитет е двойно по-малък от този на тук разглежданата, са представени вариантите за депониране на пепелта, включително опасния отпадък.
Относно мониторинга - за проследяване на потенциално замърсяване с токсични замърсители като диоксини, фурани и полихлорирани бифенили е необходимо да се извършва биомониторинг, тоест изследвания на живи организми в близост до инсталацията. Точно такъв беше направен през 2021 г. в района на 3 инсинератора в 3 държави - Литва, Испания, Чехия, и се доказа какво въздействие има изгарянето на отпадъци върху околната среда и съответно върху здравето на хората, живеещи в близост. От изключително значение е и честота на извършването на измервания.
Обръщаме внимание и на още един аспект, който не е разгледан в решението - изгарянето на отпадъци от цялата страна на територията само на община Павликени е в противовес с основен принцип в Националния план за управление на отпадъците 2021-2028 г. - "близост - отпадъците трябва да бъдат обезвреждани възможно най-близко до мястото на тяхното образуване". В плана е записано, че най-големи количества отпадъци се образуват в Югозападния район (над 1/3 от битовите отпадъци в страната и с постоянно нарастващ дял), а в Южна България се генерират над 66% от битовите отпадъци в страната. При положение че община Павликени се намира в Северна България, принципът за близост не би могъл да се спазва. Поради това трябва да се оцени и кумулативния ефект от инвестиционното предложение върху Плана.
Относно процедурата за провеждане на ДОВОС - според чл. 2, ал. 3 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околна среда възложителят е длъжен да извърши консултации с представители на засегнатата общественост преди определяне на обхвата, съдържанието и формата на доклада. През 2013 г. в селата Върбовка и Димча се провежда референдум с въпрос "Съгласни ли сте с изграждането и експлоатацията на една или повече кариери за добив на базалт и варовици в землището на с. Върбовка и с. Димча, общ. Павликени", а местното население ясно изразява своето несъгласие.
Инвестиционното предложение е пряко обвързано с "изграждането и експлоатацията" на кариера за добив на базалт, доколкото предвижда "складиране, логистика и преработка на базалтните материали", добити във визираната в референдума територия. В справката по чл. 9, ал 5 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околна среда в ДОВОС липсва информация за проведени консултации с местното население. Такива са организирани само с РИОСВ Велико Търново, РЗИ Велико Търново и Басейнова дирекция Дунавски район, гр. Плевен. Провеждането на местен референдум през 2013 г. е ясна индикация, че местната общност има отношение по въпроса и трябва да участва в процеса на консултации. Поредното доказателство за изразяване на гражданската воля и заявка за участие в консултации е активното участие в общественото обсъждане на 6.01.2022 г. и провеждането на протест срещу изграждането на инвестиционното предложение на 27.01.2022 г.
При условие че инвестиционното предложение засяга имот 70295.13.38 по КК и КР на гр. Сухиндол, общ. Сухиндол, в който е разположено съществуващото водовземно съоръжение, остава неясно защо жителите на община Сухиндол не са били уведомени за инвестиционното предложение и как са взели участие в процеса на консултации.
Общественият достъп до приложенията по ДОВОС в Община Павликени също е едва 18 работни дни в периода от 6.12.2021 до 6.01.2022 г. и не отговаря на предвидения минимален срок от 30 дни.
Възразяваме срещу одобрение на инвестиционното предложение и настояваме да бъде гласуван отказ.