Божидар Божанов предлага руската кирилица да бъде премахната от сайтовете на институциите

Божидар Божанов предлага руската кирилица да бъде премахната от сайтовете на институциите

Божидар Божанов
Божидар Божанов
Министърът на електронното управление Божидар Божанов предлага в сайтовете на администрациите руската кирилица да бъде заменена изцяло от българска. Това е една от идеите, залегнали в изготвени нови правила за институционална идентичност, публикувани за обществено обсъждане.
"Масовите шрифтове използват руския вариант на кирилица, което е неоптимално. Вече има достатъчно шрифтове, поддържащи българска кирилица, и е редно да ги използваме. Работата по проекта за промяна на правилата започна преди събитията в Украйна и "скъсването" с руската кирилица не е продиктувано от тях, но идва в подходящ момент. Предложението е изцяло с цел запазване на българската идентичност в един глобален свят, което според мен е правилната формула - да, част сме от европейското семейство и развитите западни демокрации, но имаме свои черти, свои специфики и своя писменост", обясни предложението си Божанов.
Основната разлика между руската и българската форма на кирилицата са малките знаци, обяснява пред телевизия "Блумбърг" Борил Караиванов, започнал инициатива "За българската кирилица".
"При нас те са различни, тъй като през последните 100 г. в науката се разпространи мнението, че формата на печатните знаци са следствие на ръкописната традиция. В повечето шрифтови системи за един звук има няколко графични знака. Оказва се, че ние обозначаваме звука с няколко различни картини. При традиционната форма на кирилица малкият знак е намален главен знак", казва Караиванов.
Целта на правилата е да се създаде единна рамка за институционална идентичност, която да гарантира, че интернет страниците и порталите на администрациите са ориентирани към потребителя и са с безпрепятствен, пряк и постоянен достъп, ясна навигация и съдържание.
Предвижда се структурата и съдържанието на интернет страниците на администрациите да бъдат достъпни за потребителите, по-специално за хората с увреждания (включително зрителни, слухови, познавателни, неврологични).
"Стилът и естетиката са проява на внимание и уважение към аудиторията. А употребата на добрите съвременни практики в графичния и Web дизайн, както и в проектиране на съдържанието са въпрос на компетентност и професионализъм, които са пряко свързани с доверието на потребителите", е записано в правилата, изготвени от наскоро създаденото Министерство на електронното управление.
Част от основните изисквания за страниците ще са:
• Началните страници, основните тематични целеви страници и навигационни елементи да са написани на ясен, разбираем и достъпен за всички потребителски групи език.
• Използване на кратки, лесни за четене и за разбиране изречения. Следва да се избягват дългите формулировки, с препратки и с професионален жаргон и употребата на сложни думи, специфични термини, чуждици и други думи, които усложняват езика и затрудняват читателя.
• Текстовете, въпреки че са формални, трябва да звучат уважително, открито и не дистанцирано.
• Избягване на препратките към нормативни документи.
• Представянето на съдържание чрез използването на вградени илюстрации, анимирани графики, интерактивни елементи и видео се препоръчва при възможност.
• Използването на дълги и неразбираеми съкращения и акроними трябва да бъде ограничено, а където не може да бъде избегнато - задължително да бъде предхождано от пълната форма на съкратеното наименование.
• Всяка публикация да преминава редакционна проверка преди публикуването ѝ на интернет страницата. Граматически, правописни и пунктуационни грешки в текстовете са недопустими.
• Публикуването на информационно съдържание под формата на документи за сваляне трябва да бъде избягвано. Използването на файлове в допълнение към основното съдържание на всяка интернет страница се допуска в случаите когато трябва да бъдат предоставени формуляри или други видове допълнителна документация, електронни брошури, списъци и т.н.
Информацията в интернет страниците е предвидено да съдържа раздел администрация, административно обслужване, публични регистри, профил на купувача, декларация по ЗПКОНПИ, достъп до обществена информация и контакти.