Олио за политическа употреба

На живо
Заседанието на Народното събрание

Олио за политическа употреба

Олио за политическа употреба
Преди седмица истерия за бензин, тази за олио, а после - за кой знае какво. Така изглежда ситуацията на пазара на дребно в момента, която и буквално взе жертва в битката за олио на промоционални цени.
Повишаването на инфлацията - първо в резултат на пандемията, а после и заради енергийните цени, неизменно се отрази на редица производства и съответно бе калкулирана в крайните цени. При актуалната политическа обстановка опозицията, най-вече в лицето на ГЕРБ, се възползва максимално от това, за да критикува управляващите, че не се справят с проблемите, а те пък се опитват да отбиват ударите, докато търсят вътрешни решения на глобални процеси.
През 2021 г. цените на храните достигнаха 10-годишен връх, а правителствата в страните от Централна и Източна Европа се бореха да предотвратят недоволството на избирателите заради рязко нарастващите цени на храните, като някои политици защитаваха и мерки, имащи общо с политиките по време на социализма.
Какво се случва
Горе-долу седмица след опашките по бензиностанциите, когато за 3 часа бе купено гориво колкото обичайно се купува за 3 дни, настъпи нова истерия за друга "чувствителна" стока - олиото. Привидно всичко започна от стълпотворение на хора в няколко търговски вериги през уикенда, в които бе обявена промоция на продукта от 3 лв. за литър - цена, която отдавна не е виждана по щандовете. Заради истерията други се отказаха от промоцията.
Олио за политическа употреба
Дневник
Причината за истерията е не само в тази доста изгодна в момента цена, но и в притесненията, подклаждани от различни коментари, че може стоките, освен да са скъпи, но и да ги няма заради войната в Украйна. Доскоро във фокуса на вниманието бяха ценовите движения на петрола, на природния газ и на пшеницата. После дойдоха повикът за презапасяване и опасенията за липса на олио.
Меси ли се ГЕРБ на пазара
При истеричното запасяване с горива се видя, че в много официални профили на ГЕРБ (тръгнали от този на младежкото крило на партията - бел. авт.) темата се експлоатира за атака на управляващите и да се създава усещане за хаос и несправяне със ситуацията.
Проверка на публикации във "Фейсбук" потвърждава, че такива внушения отново се правят. Пример за това е долната публикация, от която не е видно на какво олио, на кой пазар и в какъв момент са цитираните цени, но е придружена с хаштаг, в който се използва абревиатурата на "Продължаваме промяната" за "пазарни" цели. Тя е в профила на организацията на ГЕРБ в Бургас, където е и случаят на починал човек при струпването за олио.
През уикенда вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев обяви, че има информация за готвени и други информационни атаки, които целят създаване на напрежение на пазара и сред хората с други стоки. Публикация в този дух може да се види в същия бургаски профил. Дали палитрата от атакувани стоки ще се увеличи, предстои да се види.
Бившият министър на здравеопазването в кабинета "Борисов" Костадин Ангелов използва реториката от предходни сходни постове на партията, при които днешни опашки се сравняват с такива по време и след края на социализма, за да се направят внушения на хората, които биха се поддали на това.
В опит да защитят позициите си пък управляващите се хванаха за темата за спекулата, която не е забранена търговска практика от никой закон, като очакват тя да бъде някак адресирана от държавни структури, които нямат правомощия и задължения да се борят с нея. Политическият ефект от ценовото напрежение дори накара вицепремиера Василев да се закани, че ако антимонополната комисия не си върши работата, то съставът й може да бъде подменен. В известен смисъл това се налага, но по причина, несвързана директно с цените на олиото - някои от членовете са с изтекъл мандат, в миналото решения на комисията будеха основателни съмнения за мотивите, с които са взети, а в допълнение преди края на мандата управляващите от ГЕРБ бетонираха на постовете му ръководството. Късно следобед в понеделник обаче Комисията за защита на конкуренцията обяви, че започва проверки на пазара на горива и на основни храни.
Комисията за защита на потребителите (КЗП), чийто председател също е с изтекъл мандат ( назначен е на поста от второто правителство на Бойко Борисов през март 2015 г. - бел. ред.) е много активен в предимно телевизионните си изяви, вече обяви, че през последните дни ведомството е направило поне 350 проверки в търговски обекти, като целта според публикацията на Димитър Маргаритов и във фейсбук профила му е да бъде установено дали търговците продават олиото на предварително обявените за потребителите цени. Уточнява, че в обхвата на проверките са били стоките, включени в различен тип акции, промоции, намаления, тиражирани чрез рекламни брошури, интернет и телевизионни реклами. Тъкмо от анонс в брошура, която обичайно, но не само, се чете от хора в пенсионна възраст, на търговската верига се стигна до истерията в края на седмицата.
Когато търговците на дребно поемат ангажимент към своите клиенти да им продават стока на определена цена, ако това не бъде спазено, КЗП санкционира тези търговци за нелоялна търговска практика, обяснява Маргаритов. В хода на проверките е установено, че в някои случаи липсват количества олио в търговската мрежа. Факт е обаче, че обичайно, дори в брошурите, търговските вериги посочват, че съответната промоционална цена важи "до изчерпване на количеството".
Проверка на "Дневник" показа, че в един обект на друга верига - "Билла", също е имало олио на промоционална цена, която е с около 1 лев по-ниска от тази, на която има количества в момента на друга марка.
Олио за политическа употреба
КЗП все пак установила, че някои търговци не са осигурили обявените от тях количества за дадена стока в промоция, като са обяснили на проверяващите, че причината за това е липсата на регулярни доставки.
"След събиране и внимателно разглеждане на всички изискуеми документи, в това число и договори за доставка, ще бъде установено кой подлежи на санкция. По тези нарушения трябва да се произнесе и Комисията за защита на конкуренцията", уточнява Маргаритов. Според него след голямото пазаруване на горива и пазарът, и цените са се успокоили. За днес той констатира това и при олиото.
"Установено е безспорно, че няма дефицити на стоки. Затова нека хората да запазят потребителско хладнокръвие, да пазаруват разумно и да не бързат да се презапасяват. Когато се презапасяваме с някакви продукти на промоция, това невинаги означава, че пазаруваме разумно", посочва той.
Промоцията се отлага
След тежкия уикенд от "Кауфланд" днес изпращат до медиите своя анализ на ситуацията. Посочват, че олиото традиционно присъства в промоционалните предложения на веригата. "Конкретната продажба беше планирана и организирана дълго време преди пазарната ситуация да се усложни заради напрегната международна обстановка. Във времето сме доказали, че клиентите могат да разчитат на нас, и затова промоцията не беше отменена. Бяха предвидени ограничения за покупка на максимален брой от промоционалния продукт и предприети допълнителни мерки за предотвратяване на струпвания", посочват от веригата.
Поуката от случилото се обаче води до решението й, че за да бъде предотвратено евентуално напрежение, се отменя планираната за събота, 19.03.2022 г., продажба на олио на цена 3.69 лева.
"Уверяваме потребителите, че ще продължим да работим за всекидневното осигуряване на стоки от първа необходимост", посочва компанията.
От Сдружението за модерна търговия, в което членуват повечето търговски вериги, отказват да коментират каквото и да било както по този случай, така и за промяна в досегашните практики. Изпълнителният директор на сдружението Николай Вълканов коментира пред "Нова телевизия" сутринта, а после и пред "Дневник", че всяка компания има такива правила за работа и действие в различни ситуации и е длъжна да осигури спазването им, и предположи, че в този случай напливът не е бил очакван. "От ден първи сме в диалог с отговорните институции, с министрите на икономиката и на земеделието. От наша страна представителите на правителството получиха уверение, че ритмичността на доставките ще се запази, и подчертахме необходимостта търговията в ЕС да се осъществява безпрепятствено", обяви той.
Поскъпването не е от вчера
По традиция олиото в България поскъпва неизменно през есента, когато повечето домакинства започва да приготвят зимнина. През последната повече от година обаче не това е основният тласък за повишението. А и е самата истина констатацията на министъра на икономиката Корнелия Нинова, че олио има да се залее цялата страна, миг преди да заплаши със забрана на износа. Наблюдаващите пазара също казват, че България е огромен производител на зърнени и маслодайни култури, произвежда много повече, отколкото има нужда, и съответно няма опасност от недостиг.
В началото е лошата реколта в световен мащаб през 2020 г. След прибирането й в България е налице първи пик в цената - с около 25%, последван от задържане в продължение на няколко месеца. След това тя отново тръгва нагоре и през миналото лято поскъпването е вече 50% на годишна база, показват анализите на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.
Още тогава производителите на олио обясняват поскъпването на вътрешния пазар с аналогичните процеси на международния. От реколта 2021 обаче те през лятото не очакваха поскъпване. Но тези оценки бяха правени, преди да започне голямото енергийно поскъпване.
"Нормално е да виждаме покачване на цените на основни хранителни продукти, защото основна суровина са химическите торове, които поскъпнаха над 6 пъти за последната година. Няма как това, което трябва да вложиш, да увеличава себестойността в пъти и да не се пренесе нататък по веригата на доставките", коментира Николай Вълканов.
Наскоро Костадин Костадинов, председател на Националната асоциация на зърнопроизводителите, даде пример с основния торов продукт, който ползват с колегите му - амониев нитрат, че за година е поскъпнал от 400 на 1520 лв. за тон, а освен това и заради войната не е безпроблемно снабдяването с него в момента.
Ситуацията през уикенда показа, че разумните аргументи не влияят толкова силно на потребителите както опасенията, слуховете и внушенията.
Георги Веселинов, търговски директор на "Клас олио"АД, обясни в петък пред Би Ти Ви, че основната причина за поскъпването напоследък е войната в Украйна, която намали доставките на олио към Западна Европа и Азия, тъй като Русия и Украйна осигуряват 80% от световното производство на слънчогледово масло. Затова потребителите от Азия и Западна Европа увеличават търсенето при други производители като България, което повишава цените и на вътрешния пазар.
"Слънчогледът в света е само в Черноморския регион, Франция и Аржентина. Ако ситуацията не се промени, това означава много фундаментална промяна в цените нагоре. Почти сигурно е, че много земеделци тук ще се преориентират и след месец ще засеят слънчоглед вместо царевица", прогнозира пред "Капитал" Пламен Борисов, собственик на търговеца и производител на зърно "Фарм сенс".
В България има и много преработвателни мощности, които ползват и вносен слънчоглед от Румъния и Украйна, и за тях бизнесът също ще е силен. Но цените на олиото почти сигурно ще се изстрелят, убеден е той.
Георги Веселинов посочва, че потреблението в България е малко и дори само една от съществуващите фабрики може да го поеме. Сред факторите, които подхранват поскъпването на производствените цени, той посочва още огромния скок в цената на тока, повишението при петрола, от който зависи цената на бутилките, и не на последно място поскъпването на самия слънчоглед.
Той обобщава, че към момента производствената цена е двойна и че това не е процес, който се наблюдава само в България. Описва, че доставните цени на олиото на вътрешния пазар са вече 6 лв. без ДДС, което означава при минимална търговска надценка на щанда бутилката да струва минимум 7.20-7.50 лв. Заключението му е, че докато има война, "ще трябва да живеем с минимум двойни цени на олиото". Икономисти обаче напомнят, че освен производствените разходи върху цените влияе конкуренцията, а също и търсенето.
Че поскъпването по веригата слънчоглед - олио не е отсега, макар върху него да влияят и най-актуалните събития, се вижда и по резултатите на производителите на олио, сочат данни, цитирани от "Капитал" в класацията "Най-големите компании в България". Най-видимо е това при най-големия производител на слънчогледово масло - "Олива". Годишният ръст в приходите му за 2020 г. е 40%, което собственикът обяснява не само с рекордното по обем производство, но и с рекордно високите цени спрямо 2019 г. Те са в резултат на големия дефицит в световен мащаб на маслата през 2020 г.