"Мейлите са спрели, няма нови запитвания": туризмът се готви за още едно тежко лято

"Мейлите са спрели, няма нови запитвания": туризмът се готви за още едно тежко лято

"Мейлите са спрели, няма нови запитвания": туризмът се готви за още едно тежко лято
Навсякъде, във всеки сегмент на туризма в България ситуацията е една и съща - мейлите са спрели, няма никакви нови запитвания, вече са налице единични анулации - при някои повече, при някои - по-малко. Така описва ситуацията на прага на новия летен сезон туроператор.
В бранша са очаквали силен сезон, в някои сегменти доближаващ се 90% до последната нормална година преди пандемията - 2019 г. Всичко това обаче вече не е валидно след началото на войната на Русия срещу Украйна. В допълнение - заради огромния скок на енергийните цени, които оскъпиха по веригата редица продукти, се налага и значително повишение на цените на ваканциите.
Така лятото изглежда отново в "ръцете" на българските туристи, а и управляващите, и бизнесът смятат, че България трябва да успее да убеди всички, че е спокойно място за туризъм.
Прогнозата невъзможна
Когато войната в Украйна превзе новинарския поток, в социалните мрежи се появиха иронични въпроси какво стана с коронавируса и как изведнъж пандемията е изчезнала. Съвсем неиронично, такава в известен смисъл изглежда картината в туристическия бранш.
Затихването на омикрон вълната и коментарите на експерти, че може би това ще е краят на пандемията, обнадежди туристическия бранш, че в голяма степен нещата ще си дойдат на мястото. Сега всички в бранша знаят, че не могат да чакат украинци за лятото. Нито руснаци, след като Москва обяви България за неприятелска страна и след ограниченията за полети заради санкциите, а покрай тях и туристи от Молдова и Беларус.
Според официалната статистика през последната нормална година - 2019 г., от Русия и Украйна са пристигнали общо 760 хил. туристи, а през миналата - близо 300 хил. За Молдова и Беларус Националният статистически институт (НСИ) не обявява данни. Грубата оценка на хора от бранша е, че е възможна загубата на половин милион туристи през това лято.
"Сезонът ще е изключително труден. Бихме искали да се доближим до нивата поне на 2020 г., да не е по-тежък", коментира Евелина Пулева, хотелиер, туроператор и зам.-председател на Бургаската туристическа камара. Посочва, че дори да спре скоро войната, туристи от Русия, Украйна, Беларус изобщо не се очакват. Единственото изключение, според нея, може да са руснаци, които са собственици на имоти в България.
От Румъния, която през последните години се утвърди като водещ пазар, но сега също е притеснена от близостта си с войната, също се очаква спад. Това се е видяло и през миналия месец на туристическата борса в Букурещ, където интересът е бил изключително слаб. Още в началото на войната записванията от Чехия и Полша, за които преди година се отвори специално туристическо представителство във Варшава, са спрели.
Засега за Южното Черноморие надеждата изглежда така - туристи от Германия, Великобритания и българи. Туроператорите от Германия и Великобритания все още не са направили анулации, но непрекъснато питат каква е ситуацията.
Сезонът ще е труден, много се надяваме както 2020 г. българите да го спасят.
Допълни, че наред с проблемите вследствие на пандемията, а сега и на войната, сега се налага да се вдигнат цените заради поскъпването на енергията. Повишението в общия случай вече е с 20-25% спрямо миналата година и тя не смята, че това ще е последното, след като колегите й с всеки месец получават все по-високи сметки. Повишените разходи важат за храната и за трансферите. Съветва българите да се възползват от офертите с цени за ранни записвания.
В този смисъл все още "облагодетелствани" са къщите за гости и апартаментите, които плащат битов ток, но според нея положението на големите хотели е критично. Те се пълнят от големите туроператори и няма икономическа логика да се включват системите на огромен хотел - сега за отопление, а лятото за охлаждане, при едва няколко запълнени стаи: "Няма логика да отвориш хотел с 1000 места, а да имаш 100 заети."
Така съседните страни, накъдето управляващите смятат да пренасочат националната реклама, както и българите, могат да запълнят къщи и апартаменти, но за големите бази проблемът си остава.
"Мейлите са спрели, няма нови запитвания": туризмът се готви за още едно тежко лято
"Никой не може да даде прогноза. Силен сезон се очакваше допреди 23 февруари. Цялото Южно Черноморие е притеснено. Държавата трябва да дава положителни послания навън, че тук е спокойно, но ние няма как да кажем, че браншът е добре", посочва Пулева.
Туризъм на пауза
"Най-спешното в момента е да обявим България за сигурна държава", обяснява ситуацията Илин Димитров, председател на Варненската туристическа камара, а понастоящем и председател на парламентарната комисия по туризъм.
Допреди обявяването на войната записванията бяха толкова добри, че очаквахме обемът да е само 10% по-малък от 2019 г. След като се видя, че и зимният сезон е два пъти по-добър от миналогодишния, нещата вървяха чудесно, казва Димитров.
В графата "Пълна щета" включва не само туристите от Русия и Украйна, но също и Беларус и Молдова, а отчасти и Румъния, където дори с колегите му очакват двуцифрен спад. През последните години румънците са най-голямата група чуждестранни туристи, като обичайно предпочитат Северното Черноморие.
В качеството си на представител на управляващата коалиция той уверява, че са взети бързи мерки и дигиталната реклама вече е пренасочена към съседните страни, а също в Полша и Германия.
На германския пазар се акцентира много, като се водят разговори с бизнеса, с превозвачи като "Луфтханза" и са планирани политически визити. Причината за това е чувствителността на този пазар на тема "сигурност" и това, че по германски канал е била показана карта, в която територията на Румъния е била означена като България, което е произвело съответния негативен ефект.
За Румъния посочва, че се работи по осигуряването на "зелени коридори", т.е. премахване на ограниченията, свързани с коронавируса.
Илин Димитров
Илин Димитров
"Целта ни е да засилим много сериозно съществуващите пазари, за да компенсираме тази загуба от около половин милион туристи, която се очаква", подчертава той.
Посочва като най-голям потенциален проблем започването на военни действия в Черно море.
В момента цяла Европа чака да види накъде ще се развие конфликтът. Това е истината.
Заключава, че българският пазар и това лято ще продължи да бъде водещ, следван от румънския.
Полети са планирани, но дали ще ги има
Чартърни полети има планирани с начало средата на май, но дали плановете ще станат реалност никой не смее да прогнозира. Няма масово сторниране на резервации, но и не постъпват нови, описва ситуацията Калин Сутев, представител на един от най-големите германски туроператори - DER Touristik Deutschland, в която група влиза и компанията ITS. Според него засега се залага на надеждата, че войната ще свърши в обозримо бъдеще и пазарът ще се възстанови.
Планираните чартърни полети, за които и в тазгодишния държавен бюджет са предвидени субсидии от 35 евро на заета седалка, първоначално са били 85% от обичайните за нормална година. През късната есен, с разразяването на омикрон вълната, летателната програма е редуцирана до 65%. Следват по-скромни записвания и застой.
Записванията за почивки от Полша и Великобритания в началото са започнали добре и надеждата е да останат стабилни, а пътешествията от Германия се очертава да бъдат от типа "в последната минута", коментира Сутев. С уточнението, че в момента не се знае кога реално ще започне сезонът.
Наблюденията му са, че конкурентите на България в лицето на Гърция, Турция, Испания са с по-добри записвания на туристи спрямо миналата година. "Надяваме се да приключи скоро този конфликт, и в Европа да се успокои обстановката, а и хората", заключава той.
Бутиковите туристи няма да дойдат
Очаквано и при туристите, които ползват продукти в по-високия клас, доминиращото усещане е за страх и несигурност, а България им изглежда като да е позиционирана на самата фронтова линия.
"Всички гледат на случващото се по един и същи начин, независимо дали са в ниския, високия или средния клас туризъм. Ситуацията не изглежда много розова и перспективна въпреки много добрите индикации, които имахме преди войната", обяснява Даниела Стоева, управител на агенция, която приема чуждестранни туристи за културен туризъм и член на управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции (АБТТА).
Посочва, че преди инвазията на Русия в Украйна в сегмента, в който работи, очакването е било за добър сезон, макар и далеч от резултатите от 2019 г. "Смятахме, че в този сезон ще има възстановяване, а още на втория ден от войната получихме първия отказ. И не само за конкретното планирано пътуване, но и за публикация в популярно швейцарско издание, в което се рекламира туризма в България", допълва Стоева. Мотивът е бил, че в тази ситуация е безпредметно да се рекламира България.
Стоева, която за кратко бе и зам.-министър на туризма в последния служебен кабинет, коментира, че от години България обира негативи от това, че на туристическите изложения е позиционирана в региона, в който са и щандовете на Русия, Украйна и др. страни, докато Албания и Северна Македония, например, са представени сред средиземноморските дестинации, в които е и Гърция. Посочва, че в тази ситуация би трябвало да заяви друго представяне и ако не може летния туризъм да се причисли към средиземноморския регион, то културния може да се асоциира с Гърция и със страните от Южна Европа.
Допълва, че за разлика от пандемията, която удари целия свят, сега засегнати са няколко страни, сред които България. Казва, че от началото на годината е започнал да се уталожва негативният ефект от коронавируса и с очакването това да е последната му вълна е имало по-активно запитвания, дори е започнало като в нормална година планирането и за следващата. Сега обаче всичко това е забравено и доминиращ е страхът от войната.
Даниела Стоева
Даниела Стоева
Оценката на Стоева е, че дори военните действия ефективно да спрат до месец-два, това би могло да има позитивен ефект за морския туризъм. При културния обаче сезоните са други и активните пътувания са от април най-късно до средата на юли и после през есента. А вече са налице анулации за пътувания, планирани за юни. "Така културният туризъм пак остава най-засегнат, както беше и с пандемията."
Допълва, че специално при германските туристи сигналите за поскъпване и икономическа несигурност макар и за неясен бъдещ период веднага се отразяват на поведението. Започват ограничения, при които пътуванията не са нещо от първа необходимост, въпреки че,уморени от пандемията, хората искат да пътуват вече. "Тези туристи, които нямат икономически проблем и са планирали пътувания в нашия регион, сега спокойно могат да се пренасочат към Южна Европа, а и всъщност към целия останал свят."