Старата жп гара в Нова Загора бе спасена от събаряне в последния момент

Старата жп гара в Нова Загора бе спасена от събаряне в последния момент

Гражданите на Нова Загора се обявиха срещу унищожаването на архитектурната реликва на града
Гражданите на Нова Загора се обявиха срещу унищожаването на архитектурната реликва на града
Старата жп гара Нова Загора няма да бъде разрушена, защото на 10 март получи защита като недвижима културна ценност. Събарянето й бе подготвено с всички разрешения, но гражданите на Нова Загора застанаха срещу проекта на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) да построи нова на нейно място.
Сградата е от първите най-значими здания в сринатия след руско-турската война град. Строителството й започва през 1921 г. по проект на арх. Панайот Калчев, създал сградите на гара Подуяне и Сточна гара в София. Сега тя е държавна собственост и се стопанисва от НКЖИ, но в последните десетилетия е изоставена и се руши. През 2020 г. са осигурени европейски средства за реконструкцията й по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г. Първоначално кметът на Нова Загора Николай Грозев (ГЕРБ) обявява пред обществеността, че ще представи три проекта за обновяването й. "Дълго време кметът ни заблуждава, но се оказа, че ще се прави друго", каза Кремена Петрова, общински съветник от "Демократична България".
Да не допуснем тази вековна архитектурна реликва да бъде подменена с евтин панелен сурогат", призоваха архитекти и общественици, обединени в граждански комитет.
Проектът за 3.5 млн. лева предвижда събаряне
Какво е предизвикало промяната? На 20 юли 2020 г. НКЖИ съобщи, че обществената поръчка за реконструкция на гаровия комплекс Нова Загора е спечелена от фирмата ВДХ АД, бивша "Водстрой 98", свързвана с Делян Пеевски. Стойността на поръчката е 2.721 млн. лева без ДДС (3.592 млн. лева с ДДС с добавени "буферни средства"). Одобреният проект обаче не е за реставрация, а за събаряне на старото и строеж на "ново приемно здание".
Община Нова Загора съдейства на НКЖИ за реализацията му - жп гарата е бракувана, издадена е виза за проектиране и на тази база е получено разрешение за строеж през април 2021 г. Сегашната гара не отговаря на стандартите и новите изисквания. Този проект е част от по-голям - за сигнализация и системи за телекомуникация на жп линията Пловдив - Бургас. Не можем да пропуснем публичен ресурс за над 200 млн. лева, а и проектът трябва да приключи до 2023 г., са доводите на НКЖИ.
Проектът на НКЖИ за новата жп гара, визуализация
Проектът на НКЖИ за новата жп гара, визуализация
Научила за предстоящите намерения, обществеността на града се обедини в инициативен комитет. В него влязоха и архитекти, родом от Нова Загора, които сега работят в София, в Сливен и Стара Загора. Те искат архитектурната реликва на града да бъде реставрирана, а не разрушена. Кремена Петрова сезира НИНКН с искане жп гарата да бъде защитена с даване на статут на недвижима културна ценност.
Експерти единодушно защитиха старата жп гара
Директорът на института арх. Петър Петров включи темата за обсъждане в Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности (СЕСОНКЦ) към Министерството на културата. В онлайн заседанието на 10 март участваха и кметът на Нова Загора, главният архитект на общината и директорът на регионалния исторически музей. Кметът Николай Грозев призова експертите да не забавят събарянето, защото "постройката е пред разпад".
Експертът арх. Петкана Бакалова опонира, като разкритикува НКЖИ, че е оставил зданието да се руши, вместо да го поддържа. "НКЖИ не е собственик, а само я управлява. Затова въобще няма право да я събаря, а е длъжна да я стопанисва по Закона за държавната собственост", посочи тя.
"Никога на никого в града не му е хрумвало, че тази гара може да е културна ценност", беше аргументът на директора на музея Генчо Димитров срещу спасяването й. Тя не била в автентичния си вид, а била построена наново през 1959 г. според него. Тогава за последно е била ремонтирана, и то дискретно, за да се запазят автентичните фрагменти, опонира му Кремена Петрова. Тя даде пример с гара Подуяне в София, която НКЖИ реставрира с 2.9 млн. лева по същата европейска програма, вместо да строи нова. Фирмата - изпълнител на поръчката, бе "Инфраструктурно строителство" АД.
На заседанието без нито един глас "против" СЕСОНКЦ реши да спре разрушаването и одобри предложението за деклариране на сградата за единична недвижима културна ценност (НКЦ).
"Предварителната оценка я поставя под временна защита, докато проучването й завърши. Предписанията за опазване определят допустимите и недопустимите дейности по обекта. Очертана е охранителна зона, която включва площи и обекти около гарата", обясни директорът на НИНКН.
Гражданската инициатива: С парите по проекта да се реставрира гарата
"Сега се борим с парите по същата оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" да се реставрира гарата на Нова Загора", повтори следващата важна задача Кремена Петрова пред "Дневник".
Тази гара е шедьовър на инженерното проектиране. Европа обяви година на запазване на архитектурното наследство на жп транспорта. НКЖИ трябва да се гордеят с богатството, с което разполагат", подкрепя идеята арх. Габриела Семова, председател на българската секция на ИКОМОС - Международния съвет за паметниците на културата и забележителните места към ЮНЕСКО.
Министърът на транспорта се включва с обсъждане: По инициатива на министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев на 25 март от 12 часа в сградата на жп гарата ще се проведе обществено обсъждане за нейното бъдеще. Министърът ще изслуша всички заинтересовани страни, преди да вземе окончателно решение за изпълнението на проекта. По-късно през деня той ще провери на място и проекта за ремонт на жп гара Стара Загора, където ще се срещне с граждани, заинтересовани от развитието на жп транспорта.