"София БТ" АД
До края на Втората световна война дружеството е част от най-мощното за времето си обединение "Картел", а от 1947 г. софийската цигарена фабрика е включена в състава на Държавен тютюнев монопол.
През 1993 г. стопанското обединение "Булгартабак" се преструктурира, и цигарената фабрика се обособява като акционерно дружество.
Предмет на дейност
Основен предмет на дейност на "София БТ" е изкупуване, промишлена преработка, производство на тютюневи изделия и търговия с тях в страната и чужбина. Тя е единствената цигарена фабрика от структурата на холдинга, в която не се извършват манипулативни работи, а само се произвеждат цигари. Като част от структурата на "Булгартабак холдинг" цигарената фабрика се подчинява на единна ценова политика, като по този начин се избягват ценовата конкуренция между отделните предприятия. Също така дружеството е приело споразумението от 1994 г. за координация и сътрудничество за групата "Булгартабак", според което се разработва и провежда общата стратегия за компаниите от групата.
Технологично "София БТ" е ориентирана към производство на цигари с твърда опаковка (84 мм - 100 мм), като се акцентира върху по-леките цигари с ограничено съдържание на никотин.
Високите вносни акцизи създават благоприятна пазарна среда в страната и утвърждават “Булгартабак холдинг” като основен производител на цигари с дял от 98% на вътрешния пазар.
"София БТ" е втората по-големина цигарена фабрика след благоевградската и държи около 28% от пазарния дял на цигарени изделия у нас. В дружеството се произвеждат цигарите с марка "Средец", чийто пазарен дял е около 20%, което го нарежда на второ място след най-продаваната марка "Виктори".
Основната част от продажбите се реализират на местния пазар. Макар че през последната година приходите от износът нарастват до 1.457 млн. лв., като цяло остават едва 1.5 на сто от общите продажби.
Основните клиенти на дружеството са дистрибуторите на едро, които се договарят с тютюневия холдинг и единствено имат право да купуват директно от производителя. Основната част от приходите се формират от продажба на цигари, които през последната година са около 96.6% от общите.
Основен конкурент се явява "Благоевград БТ", в по-малка степен останалите цигарени фабрики и вносителите на цигари.
Приватизация и борсова търговия
Началото на раздържавяването на "София БТ" се поставя по време на първата вълна на масовата приватизация. Държавата продава над 21% от фабриката на организираните по това време търгове, като основната част от акциите се придобиват от създадените приватизационни фондове.
С доброто си финансово състояние, пазарния дял и високотехнологичното си оборудване софийската фабрика привлича погледите и на външни инвеститори, които изкупуват акциите на някои от приватизационните фондове. Пакет от 8.62% придобива Rothmans of Pall Mall, която пък е собственост на "Бритиш американ тобако" (British American Tobacco). Това обяснява до известна степен и интереса на БАТ при последния опит за продажба на цигарените фабрики именно към пула, в който бяха включени мажоритарните пакети от „София БТ” АД и „Пловдив БТ” АД.
След преговори БАТ подаде оферта за закупуване на мажоритарни дялове в „Благоевград БТ”, „София БТ” и „Пловдив БТ”, но в крайна сметка се оттегли от сделката и така пропаднаха поредните надежди за успешна приватизация.
Както акциите на всички компании в цигарения сектор, така и котировките на "София БТ" през последните години в голяма степен се определяха от приватизацията в сектора. Решението за приватизация на парче вдъхна надежда сред инвеститорите след успешните приватизационни сделки в Сърбия и книжата на най-добрите български цигарени фабрики бързо започнаха да катерят нови и нови ценови върхове.
Най-високата си стойност книжата на "София БТ" достигнаха през миналата година при цена от 145 лв. за акция, преди да бъдат подадени предварителните оферти и да стане ясен инвеститорският интерес към компаниите.
Подаването само на една оферта и оттеглянето на големите в бранша разби и мита за успешната касова приватизация на, а от това пострадаха котировките на компанията. Постепенно книжата на "София БТ" се върнаха на нива под 100 лв., като се понижиха и обемите на търговия.
В момента най-добрата оферта купува е за 5 акции на цена от 90 лв. срещу предлагане на 100 акции на цена от 100 лв. От началото на годината на пода на борсата са сключени 216 сделки, като са изтъргувани общо 16 836 акции при средна цена от 103.68 лв. за брой.
Финансово състояние
За 2004 г. "София БТ" отчете нетните приходи от продажби от 94.979 млн. лв. спрямо 101.556 млн. лв. за година по-рано. Основната причина за спада е намаляването на продадената продукция. За 2004 г. са реализирани общо 5729 тона цигари спрямо 7044 тона за година по-рано. За сравнение - през 2002 г. софийската фабрика е продала 6765 тона. Средната продажна цена на тон през последната година нараства до 15 935 лв. спрямо 14 077 лв. през 2003 г.
Въпреки увеличението на акцизите и цените на цигарите от началото на 2004 г. не може да се компенсират намалените продажби и приходите за периода намаляват. Според анализи на пазара на цигари през последната година намаляват пушачите в страната, което се дължи на по-високите цени и предупредителните надписи върху цигарените кутии. Интересно е да се отбележи, че през последната година намаляват продажбите на най-продаваната марка "Средец", като нараства потреблението на цигарите от среден клас - ММ и "Трезор".
Свиването на приходите рефлектира върху крайния резултат и за годината "София БТ" отчете печалба от 11.782 млн. лв. спрямо 15.408 млн. лв. за 2003 г. Прави впечатление, че през последната година задълженията нарастват до 29.407 млн. лв. спрямо 18.910 млн. лв.
Най-голям принос за нарастване на текущите пасиви имат данъчните задължения, които през последната година бележат ръст, тъй като се промени режимът на акцизите. През 2003 г. акцизът се плащаше два пъти в месеца, докато през 2004 г. се плащаше само веднъж и в определени моменти това води до нарастване на данъчните задължения в баланса на софийското дружество.
Благоевградската и софийската фабрика са единствените от холдинга, които са изплатили дивидент на холдинга. Общата сума е 15.023 млн. лв., от които на "София БТ" са 6.026 млн. лв.
SWOT анализ
Плюсове
"София БТ" е втората по големина цигарена фабрика в структурата на "Булгартабак холдинг"
Добро позициониране на фабриката в близост до основния си пазар
Добро финансово състояние
Произвежда наложени на пазара марки цигари като "Средец" и ММ, "Трезор"
Продуктите обхващат широкия диапазон от ултралеки до цигари с по-пълен вкус, както и широк ценови диапазон
Значителен пазарен дял от 28-29% от местния пазар на цигари
Високотехнологично оборудване и изцяло автоматизиран производствен процес
Значителен капацитет на производство
Високо качество на произвежданите продукти
Разработване и налагане на пазара на нови марки цигари
Традиции в производството
Висококвалифицирани служители
Единствената цигарена фабрика, за която беше подадена оферта при последния опит за приватизация
Минуси
Забавяне на приватизацията в тютюневия сектор и в частност на "София БТ"
Слабо присъствие на външните пазари, като за 2004 г. малко над 1.5% от продукцията е изнесена
Контрабанден внос в страната
Единствената цигарена фабрика, в която не се извършват манипулативни операции, а само се произвеждат цигари
Тенденция за нарастване на акцизите върху тютюневите изделия, което води до оскъпяване на продукцията и съответно свиване на търсенето й
Непълно натоварване на производствените мощности
Висок политически риск, тъй като мажоритарен акционер е държавата чрез "Булгартабак холдинг"
Тромава управленска структура, тъй като софийската цигарена фабрика се съобразява с общата стратегия за управление на холдинга
Опасност от увеличаване на несъбираемите вземания, тъй като част от останалите дъщерни дружества на "Булгартабак", които са и контрагенти на "София БТ", са в лошо финансово състояние
Дружеството има двойно повече от необходимите за производството си запази от тютюни
"Булгартабак холдинг" и в частност "София БТ" не притежават необходимите сертификати за качество, за да отговорят на изискванията за качество на ЕС
Възможности
Бърза приватизация и евентуално покупката на мажоритарния дал от стратегически инвеститор
Подобряване на управлението след приватизацията на компанията
Ограничаване на контрабандния внос на цигари и търговията с тях
Разширяване на външните пазари
Разработване и налагане на нови марки цигари и налагане на нови размери на цигарите
Валутен риск, тъй като износът се реализира предимно в долари
Опасности
Нарастване на конкуренцията и дрaстичен спад на пазарния дял след либерализирането на местния пазар след 2007 г.
Забавяне или отлагане на приватизацията на дружеството
Тенденция за ограничаване на тютюнопушенето в световен мащаб
Повишаване на акцизите на тютюневите изделия заради членството на България в ЕС
Нарастване потреблението на вносни цигари
------------------
Местоположение гр.София, бул."Цар Борис III" №134
Предмет на дейност производство, заготовка за износ и търговия с тютюневи изделия
Собственост "Булгартабак холдинг" - 78.22%
Служители 463 души
Записан капитал 1 216 870 лв.
Брой акции 1 216 870 броя
Номинал на акция BGN 1.00
Борсов код SOFBT
За 2005 г.
Максимална цена 140.00 лв.
Минимална цена 90.00 лв.
Последна цена 95.00 лв.
Коефициенти
Пазарна капитализация 115.6 млн. лв.
Продажби на акция 78.05 лв.
Печалба на акция 9.68 лв.
Book Value 51.72 лв.
P/E 9.81
Price/ Sales 1.22
Price/ Book Value 1.84
-------------
Финансови данни за ”София БТ”
Показатели 2002 г. 2003 г. 2004 г. 12.11 12.66 9.68
Общо приходи (хил. лв.)
102954
102555
95679
Нетни приходи от продажби (хил. лв.)
102034
101556
94979
Нетна печалба/загуба (хил. лв.)
14741
15408
11782
Печалба/загуба на акция ( лв.)
Общо активи (хил. лв.)
84252
84180
92342
Общо привлечени средства (хил. лв.)
28378
18910
29407
Дългосрочни пасиви (хил. лв.)
3905
4013
4409
Краткосрочни пасиви (хил. лв.)
24473
14897
24998