Обществена поръчка за неизползваемото рибарско пристанище във Варна е спряна заради нарушения

Заради нарушения в процедурата по провеждане на обществена поръчка за доставка и монтаж на допълнително оборудване за Рибарско пристанище "Карантината" във Варна на стойност 362 хил. лв. тя е била прекратена. Това става ясно от документи, публикувани в сайта за електронни обществени поръчки. Така над 60% от капацитета на пристанището остава неизползваем. Кога и как ще бъде обявена нова обществена поръчка не се съобщава, а без нея пристанището на стойност 14 млн. лв., повечето от които европейско финансиране, не може да получи разрешение за работа в пълния си капацитет.
До обявяването на
злополучната обществена поръчка
се стигна, след като в началото на юли м.г. след въпроси, зададени от "Дневник", от транспортното министерство съобщиха, че рибарско пристанище "Карантината" ще може да приема едва 43 плавателни съда вместо 116, както бе заложено в проекта за изграждането му. Проектът бе на стойност 14 млн. лв. (без ДДС), по-голямата част от които бяха осигурени по Оперативна програма "Рибарство и аквакултури" на Европейския съюз.
Видео за съмненията за тежки нарушения при строежа на пристанището - тук.
Вътрешната кореспонденция по издаването на удостоверението за експлоатационна годност на пристанището, без което то не би могло да функционира, показваше, че то е с валидност едва пет години - до 2026 г. В същото време стандартният срок, за който пристанищата в България се сертифицират за работа, е седем пъти по-дълъг - 35 години.
По този повод от общинската администрация във Варна обясниха, че от Дирекция "Морска администрация" - Варна, за пристанище "Карантината" са направени
задължителни предписания
за "допълнителни дейности по хидротехническите съоръжения". "След тяхното приключване предвидените услуги ще се извършват в пълнота съгласно проект "Модернизация и реконструкция на Рибарско пристанище "Карантината", информираха още от община Варна.
Как с европейски средства беше "разширено" виртуално рибарско пристанище - тук.
От съдържанието на документите по прекратената сега обществена поръчка става ясно, че на недооборудваните кейови места на пристанището липсват т.нар. котви, които са задължителни за всеки подобен пристан, както и редица други специфични съоръжения, свързани с предназначението му. Освен това на
по-голямата част от кейовите места няма колонки за снабдяване с вода, ток и интернет.
Специалисти, с които "Дневник" разговаря, казаха, че още при проектирането на "Карантината" са били пропуснати т.нар. кнехтове за изтегляне и привързване на рибарски лодки, заложените по проект въжета не отговаряли на стандартните изисквания за якост и т.н. и т.н. В замяна на това на порта е изградена впечатляваща система от видеокамери за наблюдение от различен ъгъл на всяко от местата за акостиране.
Според публикуваната сега заповед на варненския кмет Иван Портних за прекратяване на обществената поръчка причините за това са "установени нарушения при откриването и провеждането й, които не могат да бъдат отстранени, без това да промени условията, при които е обявена процедурата". Освен това липсвали и основания за провеждането й по избрания начин - чрез договаряне без предварително обявление.
Междувременно сред
всички абсурди и проблеми,
съпътствали строежа и въвеждането в експлоатация на пристанището, в началото на т.г. се появи и още един, който най-вероятно ще се окаже фатален за съществуването му.
Проверка на "Дневник" показа, че дълбочината при входа на пристанището е едва 1.5 м. и намалява с всеки изминал месец заради лошо проектиране. Това прави невъзможно влизането в него на масово използваните по Черноморието рибарски корабчета и дори на големи лодки.
Фотогалерия как пясъкът превзема рибарското пристанище "Карантината" - тук.
Заради
съмненията за тежки нарушения
при изготвянето на проекта за строеж на рибарското пристанище "Карантината" в началото на март м.г. неправителствената организация "Антикорупционен фонд" сезира Дирекцията "Защита на финансовите интереси на Европейския съюз" (АФКОС) за потенциални нередности при строителството на пристанището. Проблемът, отбелязан в сигнала, бе, че в действителност то е изградено от нулата едва след получаване на европейското финансиране, а не "разширено и реконструирано", каквото е било изричното условие.
Как Варна разшири с европейско финансиране виртуално рибарско пристанище - тук.