Антикорупционният фонд сезира МВР и парламента за нарушения на закона при удълбочаването на пристанище Варна

Фондация "Антикорупционен фонд" е сезирала министъра на вътрешните работи и Народното събрание за груби нарушения на закона при удълбочаването на варненското пристанище - проект, изпълняван през последните две години от Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура".
Разследване и на "Дневник" по случая, започнало още през 2019 г., показа серия от нарушения на Закона за обществените поръчки. Повод за него стана решението на правителството на Бойко Борисов да отпусне 220 млн. лева на ДП "Пристанищна инфраструктура" за удълбочаване на плавателния път в цялата акватория на пристанище Варна.
Първото нарушение
е направено от Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", като е възложило по една от т.нар. инхаус процедури (чрез вътрешно възлагане) изпълнението на удълбочаването на държавното търговско дружество "Транспортно строителство и възстановяване" ЕАД. Това е станало, въпреки че то няма капацитет и експертиза за извършване на подобни дейности, а предметът на дейността му е съвсем различен. Основната дейност на дружеството е реконструкция на жп пътища, ремонт, текущо поддържане, изкопно-насипни работи за нови жп линии, трамвайни и тролейбусни линии. По тази причина "Транспортно строителство и възстановяване" е превъзложило изпълнението на проекта на частни изпълнители.
Поради липсата на капацитет "Транспортно строителство и възстановяване" превъзлага дейността на консорциума "ЕС Билд", като сключва
договор на стойност 393 млн. лв. без ДДС
от които до момента са платени почти 370 млн. лв. За дейности по същия проект са сключени и договори с други изпълнители на стойност 43 млн. лв. Вместо от "ЕС Билд" обаче работата по удълбочаването на плавателните канали във варненското пристанище в крайна сметка е извършена от специализирани руски кораби - дълбачки, собственост на компанията "Гидрострой", регистрирана в Калининград.
Въпреки няколко съдебно-административни решения по Закона за достъп до обществена информация за публичност на договорите, сключени между "Транспортно строителство и възстановяване", "ЕС Билд" и "Гидрострой", те и до този момент продължават да са строго пазена тайна. Нещо повече - въпреки че е 100% държавна собственост,
"Транспортно строителство и възстановяване", отказва информация
за тези договори дори на принципала си - министъра на транспорта.
"За да е законосъобразно инхаус възлагането, е било необходимо "Транспортно строителство и възстановяване" доказано да разполага с необходимите ресурси и капацитет за изпълнение на възложените му дейности. При инхаус възлагане законът не предвижда възможност за превъзлагане на дейността (изцяло или частично) на други изпълнители, коментира Даниела Пенева, правен експерт в Антикорупционния фонд. В нарушение на закона дейността е превъзложена, при това многократно, и изпълнителят по договорите практически е заменен, поради което възникват основателни съмнения за законосъобразността на възлагането, изпълнението и контрола", казва още Пенева
"Транспортно строителство и възстановяване" на свой ред също нарушава Закона за обществените поръчки, като сключва
договор с консорциума "ЕС Билд" отново без обществена поръчка
а чрез "прилагане на вътрешни правила" и избор на изпълнител от специално изготвен за целта списък.
"Подобно възлагане е още едно грубо нарушение на ЗОП, казва Даниела Пенева. Търговското дружество е публичноправна организация, която е задължена по закон да провежда обществени поръчки, когато възлага строителни дейности. Това не може да става чрез вътрешни правила и избор на изпълнители от "списък". На практика след превъзлагането от "Транспортно строителство и възстановяване" нямаме информация колко са на брой подизпълнителите и сключените договори по веригата, докато се стигне до фактическия изпълнител - дружеството "Гидрострой". Нарушенията при прилагането на Закона за обществените поръчки налагат извършване на проверка и проследяване законността на всички основания за финансови преводи по проекта."
За едно предизвестено, но премълчано препятствие пред реализацията на проекта - тук.
Такава проверка е още по-наложителна предвид данните в публичното пространство за това, че
липсва техническа възможност за завършване на удълбочаването на канала
Проектът не включва удълбочаване на канала при входа му под Аспаруховия мост, нито удълбочаване на кейовите места в пристанище Варна-запад. За двете дейности е необходимо изготвяне на проекти по брегоукрепване и допълнително финансиране.
По време на едно от последните изслушвания в парламента министърът на транспорта Николай Събев информира, че работата по удълбочаването е завършена до пристанището на ТЕЦ "Варна", собственост на почетния председател на ДПС г-н Ахмед Доган, но не и до останалите 15 терминала във Варненското езеро. По-нататъшно удълбочаване към тях, включително и към терминалите на Варна-запад, е технически невъзможно предвид геологията на дъното, която не позволява преместването на подводните комуникации в района. Тези данни поставят под съмнение
целесъобразността на проекта
като цяло, смятат от фондация "Антикорупционен фонд".
"Сезираме министъра на вътрешните работи, като настояваме да бъдат събрани доказателства и да се установи дали са налице нарушения или престъпления във връзка със сочените обстоятелства, казва Бойко Станкушев, директор на фонда. Изпращаме сигнал и до Народното събрание с искане депутатите да сезират Сметната палата за извършване на пълен финансов одит, доколкото има информация за финансови нарушения."
Според Станкушев резултатите от проверката ще изяснят законно ли са направени плащанията по проекта и ще могат да бъдат ползвани включително при обосноваване на преценката дали има данни за престъпления.