Институциите установиха множество нередности със знаците, маркировката и мантинелите по магистралите

На живо
Заседанието на Народното събрание

Институциите установиха множество нередности със знаците, маркировката и мантинелите по магистралите

Институциите установиха множество нередности със знаците, маркировката и мантинелите по магистралите
Множество нередности и незадоволителни нива на пътна безопасност е констатирала проверката на знаците, маркировката, мантинелите и др. пътни принадлежности по автомагистралите, скоростните и първокласните пътища в страната. Прокуратурата възложи проверката на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) след катастрофата с македонския автобус на автомагистрала "Струма", при който загинаха 45 македонски граждани.
През януари прокуратурата излезе със заключение от разследването на катастрофата, че виновен за тежкия инцидент е шофьорът на автобуса.
В доклад на ДАБДП до прокуратурата е констатирано, че по всички автомагистрали има редица пропуски и несъответствия в управлението на пътната инфраструктура. По първокласните пътища в страната е установено, че организацията на движение е в изключително лошо състояние както по отношение на експлоатационното състояние на сигнализацията, така и по отношение на съответствието им с нормативните документи и стандарти.
Изключително малък брой от знаците и маркировката са поставени съгласно съответните наредби, което обуславя необходимост от спешни действия за привеждане на организацията на движение на нужното ниво, посочват от ДАБДП. Съгласно проверката по първокласните пътища съществува огромна разнородност на ограничителни системи за пътища, лоша практика на монтиране на несъвместими елементи на ограничителни системи за пътища (ОСП), както и случаи на неспазване на изискванията на производителя по отношение на монтажа. Налице е и несвоевременна подмяна на несъответстващи и повредени ОСП от страна на администрацията, управляваща пътя, както и лоша практика на неправилно поставени такива.
Заключението на ДАБДП за пътните банкети и крайпътното пространство е, че те не са в добро експлоатационно състояние, като има обрасли банкети и значителна растителност край пътищата. Също така е установено като системна практика за отвеждането на повърхностните води да се изграждат окопи със сечение, което отново представлява опасност край пътищата, а в същото време тези съоръжения не са обезопасени с ОСП. Има нужда от спешни действия за привеждане на организацията на движение по пътищата на нужното ниво.
По отношение на пътната настилка от ДАБДП обръщат внимание, че износващият пласт на пътната настилка осигурява едно от най-важните условия за безопасно придвижване - сцеплението, като администрацията, управляваща пътя, трябва да осъществява превантивно поддържане, което има за цел да удължи експлоатационния живот на пътната настилка, а това от своя страна води до повишаване на сцеплението ѝ.
На база на направения анализ от ДАБДП стигат до заключението, че е задължително цялостно подобряване на организацията и управлението на дейностите, свързани с инвестиционния процес и с последващото поддържане на пътната инфраструктура.
Освен описаните в докладите на контролните органи по проверката констатации и разкрити многобройни случаи на неспазване на правилата до прокуратурата не е изпратена информация за свързаните с тях решения на компетентния орган за конкретни мерки и действия за санкциониране на виновниците и отстраняване на закононарушенията и последиците от тях.
Заради това прокуратурата е сезирала регионалния министър да се предприемат действия за осигуряване на безопасно движение по автомагистралите, скоростните пътища и първокласните пътища в страната.