Художникът Венцислав Диков: Творецът е нещо средно между лунатик и пълководец

Всъщност е твърде ограничаващо да наречем Венцислав Диков просто "художник". Да, той е такъв, при това доста продуктивен, но живописта е само едната страна на многоликата му творческа натура. И далеч не описва изчерпателно артистичните търсения в живота му.
Венци Диков е и музикант, при това дипломиран класически китарист. Произхожда от фамилия с традиции в класическата музика четири поколения назад. Син е на големия български пианист Антон Диков, а почти всичките му роднини са пианисти, цигулари, тромбонисти, кларинетисти.
Изложбите му често са съпроводени с концерти с произведения за класическа китара на предпочитани от него композитори. Понастоящем преподава китара в Музикалното училище в София. И сам се пробва да композира, като негово произведение е изпълнявано на фестивала Ars Musica в Броксел през 2014 г., а друго печели конкурс и звучи в Националната художествена галерия във Вашингтон през 2013 г.
Съчетаването на творчески пориви в различни изкуства не е лесна задача. Венци Диков обаче някак все успява да материализира артистичните си чудения и да създаде нов творчески материал за следващото си събитие. В случая - изложбата в галерия ArtVibes на ул. "Солунска" 32 в София, която се открива на 12 май.
Заглавието на събитието - "(Не)Нормалност", е предизвикателство към кризисните времена, в които живеем. А "Дневник" се срещна с автора, за да го попита как дефинира границите между различните творчески пориви, както и между нормалното и ненормалното в ежедневието ни.

Нормалността напоследък като че ли все повече ни се изплъзва. Първо се заговори за някаква "нова" нормалност, която да подмени "старата", а после тя като че ли съвсем изчезна. Нормално ли е толкова често да се мести границата между нормално и ненормално?
- Представата за "нормално" постоянно се предефинира. Дигиталната ера и глобализацията направиха информацията общодостъпна. Всеки човек, стига да иска, може да се лута из неизбродими дигитални информационни светове и да научава безкрайно повече от преди за заобикалящия го свят.
За сметка на това стана несравнимо по-трудно да се правят избори и да се взимат решения, защото човек трябва да мисли, да сравнява и да анализира, а това не всеки го обича. Също така в информационния океан се извършват всевъзможни злоупотреби. |
Честно казано не мисля, че оттук-нататък изобщо ще има "нормално", поне не такова, каквото го знаехме някога, когато светът ни изглеждаше черно-бял в сравнение със сега. Нормалността стана твърде неопределима, а и ние ставаме все по-изискващи, все по-претенциозни.
Новата нормалност няма как да бъде наложена от държавата, от институциите или от медиите, поне не изцяло. Всеки сам трябва да открие своето "нормално", което да му помага да се справя със зачестяващите сътресения в света. Интелектуално и духовно израстване на всеки човек.

Нуждата от поумняване е критична, Homo sapiens има нужда от ъпдейт. Това не е лесно, напротив - изисква постоянно усилие и отнема всеки един ден от целия ни живот. Но осмисля съществуването ни като вид. А и помага срещу Алцхаймер.
Има ли все още конкретна, валидна за всички норма, която да ни поддържа нормални, или в условията на общество, разделено на крайности, тя е само мит?
- Милосърдието, умереността - чудесни, вечни норми и достойни цели. Стига да не са изопачени до абсурдност и впрегнати в користни амбиции на безчестни хора.
А може ли ненормалността да бъде с положителен знак? И как да я постигнем?
- Границата между лудостта и гениалността е доста неясна, както е казал Юнг. В добавка ще цитирам Салвадор Дали: "Единствената разлика между мен и един луд е, че аз не съм луд." Творческата лудост е в добрия случай, осъзната и овладяна, поне до известна степен. Тогава творецът се превръща в проводник, творческият процес - в терапия, а ненормалността - в творчество.
В лошия случай творческата лудост в един момент престава да бъде творческа и се превръща в "най-нормална" лудост. Тоест ставаме ненормални по нормалния начин. Човекът на изкуството по принцип се движи по тънък лед.
Добре, да поговорим за творчество. Може ли да бъде дефинирана там тази граница между нормално и ненормално?
- Всеки творец си я определя сам. То е като да навлизаш в непозната територия. Добре е да си оставяш знаци, или да размотаваш макара - да имаш как да се върнеш. Също така е добре да оставяш гарнизони в "окупираните територии", да се изразя актуално.
Разбира се, ако си прекалено подреден и систематичен, има опасност да спреш да откриваш интересни неща - ще "завладяваш" само голи поляни. Творецът е нещо средно между лунатик и пълководец, Дон Кихот.
Трябва ли артистът задължително да бъде малко ненормален, за да може да твори?
- Мисля че трябва да бъде много ненормален, не - малко.

И все пак коя ненормалност вреди на твореца?
- Творческата "ненормалност" е надникване отвъд "първото внимание", да цитирам този път Кастанеда. Ако прекалено често си във "второто внимание", ежедневната рутина може да започне да ти се струва непосилна. Трябва баланс. И здрав разум. Творецът е здраво стъпил на земята лунатик. Завързан за някой голям камък, за да не отлети. Това е областта на противоречията, ние сме специалисти в нея.
Ти си хем професионален музикант, хем художник. В кое от двете творчески полета си "по-ненормален"? Или иначе казано - къде си позволяваш повече свобода и неспазване на норми?
- Труден въпрос. Мисля, че музикално съм нагазил в най-дълбоките дълбини на лудостта. Страховити, необятни, невербални светове на чиста вибрация. Бил съм твърде много там, самотно е.
Понастоящем съм си самоналожил формат - "относително нормален" класически китарист и малко "по-ненормален" художник.
Картините постоянно общуват с хората, стига да не са затворени в някой шкаф. Музиката го прави само моментно, ефимерно. Вероятно и това има значение. Искам да се занимавам повече с музика, повече с всичко. Трябват още "Аз". Необходим ми е "Мистър Смит" (персонаж от филмите за "Матрицата", който се мултиплицира - бел.ред.).
А означава ли нормалността задължително скука? И нямаме ли напоследък всъщност повече нужда от нормалност отвсякога?
- Да, само че какво е нормалност? Имаме нужда от нещо, но не го знаем какво е - типично състояние за повечето хора. Със скуката сме в променливи отношения. Понякога неистово копнея да няма какво да правя и просто да си седя и да блея. После пък блеенето ме изнервя, което пък води до творчество. Кръговрат в природата.
Изложбата "(Не)Нормалност" на Венцислав Диков можете да видите от 12 до 28 май в ArtVibes Gallery на ул."Солунска" 32 в София.