"Български пощи" ще разчита на дарения за нови 300 компютъра след кибератаката

"Български пощи" ще разчита на дарения за нови 300 компютъра след кибератаката

Калина Константинова
Калина Константинова
Преди кибератаката, засегнала "Български пощи", дружеството е започнало годината с по-голяма загуба от същия период на миналата, за която е с общ дефицит от 13 млн. лева, въпреки въпреки план за печалба от 100 хил. лева. За тази година дори не е имало план. Това съобщи пред парламентарната комисия по електронно управление вицепремиерът по ефективно управление Калина Константинова. Тя бе изслушана заедно с бившия изпълнителен директор на "Български пощи" Деян Дънешки, настоящият Богдан Теофанидис, както и министъра на електронното управление Божидар Божанов.
Дружеството получава 80 млн. лева годишно от държавата за трите услуги, които предоставя - универсална пощенска, изплащане на пенсии и разпространение на печата.
Константинова заяви, че смяната на ръководството на дружеството не е замо заради кибератаката, а поради заключения за начина, по който то е било управлявано. По думите ѝ това е довело до оголване и уязвимост, заради които атаката е нанесла такива щети. Все още не могат да се изчислят финансовите загуби от кибератаката, тъй като системата не е напълно изправна и те продължават. Поетапно ще се пускат 6600 компютъра на 2300 локации. Константинова добави, че над 300 компютъра няма да могат да функционират повече и се търсят дарения за придобиване на нови.
По Плана за възстановяване и развитие за "Български пощи" са предвидени над 101 млн. лева, като 68 млн. от тях са за модернизация и дигитална трансформация, за да могат пощите да предлагат услугите на едно гише, което беше една от заявките на Константинова след назначението ѝ. Планът за трансформация е в рамките на 4 години, като новата услуга ще се предоставя пилотно в клоновете, които са технически обезпечени.
Бившият директор Деян Дънешки посочи, че от либерализацията на пазара дружеството е загубило 30-40 млн. лева приходи. До 2019 г. държавата е изплащала компенсации с две години назад, а след това методиката е променена и плащанията са предварителни на база отчети, показващи дейностите от предходната година. Друг аргумент за състоянието на "Български пощи", изтъкнат от Дънешки е, че когато е поел поста пенсионерите са били 1.5 милиона, а понастоящем са под милион.
Министърът на електронното управление Божидар Божанов съобщи, че "Български пощи" няма да мигрира към Държавния хибриден частен облак. Част от капацитета му е предоставен временно на дружеството, за да се справи с кибератаката, която за известен период наруши голяма част от функционалностите, сред които основни като изплащане на пенсии и пощенската услуга. По думите му дружеството няма право на безплатен облак, тъй като не е администрация.
На изслушването стана известно, че са загубени бекъпите на всички информационни системи, като на този етап не изглежда, че има капацитет за възстановяване на данните и е вероятно те да бъдат въвеждани ръчно. Васил Величков, съветник на Константинова, посочи, че част от данните съществуват в други системи, например при доставчици на комунални услуги, което е позволило част от услугите да тръгнат веднага. Той повтори, че в деня на атаката - 16 април, до 16.30 ч. е обсъждано от създадения кризисен щаб дали да се спрат всички сървъри, а още в 11 ч. той е дал насоки да се спре тока на data центъра, което е могло да предотврати голяма част от загубите на информация. Новото ръководство на "Български пощи" е започнало проверка по случая с ангажимента, ако има виновни, те да бъдат наказани.
Освободеният Деян Дънешки заяви, че атака от такова естество никога не се е случвала, а тази година е било предвидено да се смени част от остарялата техника. Смята, че част от информацията в медиите за нея е една от причините за пробива. След атаката хакер не се е свързвал, за да иска откуп.