“Момина крепост” АД - Велико Търново

“Момина крепост” АД - Велико Търново

“Момина крепост” АД е създадено през 1966 г. като основно е произвеждало дребни пластмасови и каучукови изделия. В годините на плановото стопанство във великотърновското предприятие се внедрява нова технология за производство на пластмасови медицински изделия за еднократна употреба за хуманитарна и ветеринарна медицина.

Началните стъпки са в производството на кръвопреливни, кръвовземащи системи и катетър “Бътерфлай”. През годините на своето развитие фирмата непрекъснато усъвършенства произвежданите медицински изделия и въвежда нови, като при това се съобразява те да съответстват на изискванията на европейските и международните норми за съответните продукти.

Съществен дял от номенклатурата на фирмата заемат еднократните пластмасови спринцовки. Тяхното производство започва през 1984 г., след като е внедрен лиценз от германската фирма MANNESMAN - DEMAG. Оборудването и технологията са на високо техническо ниво, което осигурява качеството и надеждността на изделията.

Към настоящия етап “Момина крепост” произвежда широка гама еднократни медицински изделия, предназначени за различни области на медицината - хирургия, урология, интензивна терапия, гинекология, гастроентерология, диагностика, анестезиология, педиатрия и други и е

един от водещите производители на еднократни медицински изделия в страната, намиращи приложение в различни области на медицината.

Предмет на дейност

Основен предмет на дейност на “Момина крепост” АД е производство на пластмасови и каучукови изделия. Компанията е един от водещите производители на медицински изделия и консумативи, а също и на пластмасови продукти в страната. Условно произвежданите изделия се делят на две групи:

- медицински изделия за еднократна употреба в хуманната и ветеринарната медицина - спринцовки, игли, системи, сонди, катетри, уринаторни торби и др.

- пластмасови изделия за промишлеността и бита - бидони, туби, касети, опаковки, кофички и др. Основен дял (около 90%) от продажбите се формира от медицинските изделия. Прави впечатление, че през последните три-четири години нарастват приходите от продажба на спринцовки, като същевременно намаляват продажбите на системи.

По-голяма част от продукцията се продава на вътрешния пазар. За 2003 г. на местния пазар се реализират 76.68% от продажбите. Относителният дял на износа за м.г. нараства до 22.32% спрямо 8.01% година по-рано. Тенденцията за нарастване на износа се запазва и през 2004 г. делът на продажбите зад граница достига 29%. Основните страни, където се реализират тези продажби, са Украйна, Турция, Узбекистан, Сърбия и Черна гора, Унгария, Македония, Косово и Албания. През миналата година се наблюдава тенденция за нарастване на продажбите в Турция и Сърбия за сметка на Украйна.

С цел по-добро задоволяване на потребностите на крайните потребители и разширяване на пазарния дял в “Момина крепост” АД тече непрекъснатият процес на усъвършенстване на съществуващите изделия и внедряването на нови. През последните четири години дружеството е инвестирало и въвело в производство нови артикули и нови разфасовки.

“Момина крепост” АД е първото българско предприятие от този бранш, привело своето производство и система за контрол на качеството на произвежданите медицински изделия в съответствие с изискванията на Европейския съюз. В резултат от въведената система за управление на качеството ISO 9001:2000 и защитената марка СЕ за съответствие на нормите на директива 93/42/ЕС за безопасност на медицинските устройства компанията има достъп до всички пазари в света.

Местните партньори на компанията са: “Лукойл България” ЕООД, София; “Новиз” АД, Пловдив; “Контилинкс Т.Д.” ООД, София; “ЕСА КАР” ООД, София; “Медикард” ООД, София; “Гюс” ООД, София; ЕТ “Иван Момаков - МОИМПЕКС”, Г. Оряховица.

Основните чужди партньори на компанията са “Сайт овърсийз”, Кипър, “Видосоле кансълтантс”, Кипър.

Основните български конкуренти на дружеството са “Етропал”, Етрополе; “Екомед”, София; “Лион”, София; “Софияпласт”, София; “Компласт”, Берковица; “Капитан Дядо Никола”, Габрово; “Кам”, Пловдив; “Румопласт”, Горна Оряховица.

От чуждите фирми най-сериозни конкуренти са: “Соломед”, Полша; “Медикор”, Унгария; “Бакакос”, Гърция; “Бектън Дикенсън”, САЩ; “Стеримед”, Германия, “Булрейко”, Бразилия.

Борсова търговия и приватизация

Мажоритарният пакет от 70% от "Момина крепост" е придобит по линия на първата вълна на масовата приватизация от бившия приватизационен фонд "Доверие обединен холдинг" АД. През 2000 г. дружеството увеличава капитала си до 281 864 лева, вследствие на което държавният дял, който по това време е 13 224 акции, се стопява до 4.692% от капитала на дружеството. През август миналата година Агенцията за приватизация пусна този дял като част от седмия централизиран публичен търг при стартова цена от 3.71 лв. за акция. При сравнително висок интерес книжата на великотърновското дружество се изкупиха при средна цена от около 5 лева за брой.

Продажбата на остатъчния държавен дял предизвика голям инвеститорски интерес и съвпадна с периода, когато на Българската фондова борса се активизира търговията. Доброто финансово състояние на компанията и перспективите пред нея не останаха скрити за инвеститорите и към края на миналата година книжата на великотърновската компания се търгуваха на нива над 12 лв. за акция. В пиковите февруарски дни дружеството достигна нива близки до 17 лева за акция. Последвалият всеобщ пазарен спад не подмина и книжата на "Момина крепост" АД и последва спад до нива около 13 лева за акция.

От началото на годината до вчера включително на пода на борсата са сключени 232 сделки с "Момина крепост" АД. Общо за периода са изтъргувани 44 758 акции при средна цена от 13.78 лв. за брой.

 

Финансово състояние

През последните години финансово-икономическото състояние на “Момина крепост” АД е стабилно. Общите приходи от продажби за 2004 г. нарастват до 6.07 млн. лв. спрямо 5.17 млн. лв. за 2003 г., което е 17.44% ръст. За 2004 г. ръстът на приходите спрямо предходната година е 33.94% и основно се дължи на разширяване присъствието си на външните пазари. Тази тенденция се запазва и през миналата година, вследствие на което продажбите при износ нарастват до 29% спрямо 23% година по-рано.

Подобряването на приходите през последните три години се отразява и върху крайния финансов резултат и от 2002 г. насам дружеството реализира положителен финансов резултат. Най-висока нетна печалба компанията отчита през 2002 г. - 388 хил. лв., което е по 1.37 лв. печалба на акция. Въпреки нарастването на продажбите през следващите две години печалбата остава по-ниска, съответно 137 хил. лв. за 2003 г. и 136 хил. лв. година по-късно, което е по 49 стотинки на акция. Финансовият резултат се влошава спрямо 2002 г., когато печалбата на компанията е 388 хил. лева.

Активите на компанията през последните три години нарастват с бавни темпове и към края на 2003 г. са 3.826 млн. лева. През следващата година нарастват до 4.83 млн. лв. вследствие на направените инвестиции както в материалната база, така и в покупката на нова технологична линия. През последните четири години в дружеството са извършени инвестиции в размер на над 1.5 млн. лв., в т.ч. за нова технологична линия за производство на спринцовки - 1.235 млн. лв. Част от средствата са осигурени от ТБ “Алианц България”, което пък от своя страна води до ръст на привлечените средства.

За първите шест месеца на тази година общите приходи на "Момина крепост" нарастват до 3.033 млн. лв. спрямо 2.6 млн. лв. година по-рано.

Въпреки това печалбата за периода спада от 144 хил. лв. за първите шест месеца на 2004 г. до 2 хил. лв. година по-късно.

 

SWОT анализ

 

Силни страни

Високо качество на произвежданите медицински изделия.

Добро съотношение между качество и цена.

Традиции в производството.

Високотехнологично оборудване и висококвалифициран персонал.

Стабилни източници на финансиране.

Сертификати за качество на продуктите, осигуряващи достъп на международните пазари.

Гъвкава ценова политика към дистрибуторите.

Иновационна политика, свързана с въвеждането в производство на нови продукти.

Разширяване на гамата от продукти.

Слаби страни

Липса на ясна маркетингова стратегия към чуждите клиенти през последните години.

Недостатъчно високо качество на пластмасовите изделия.

Недостатъчен капацитет при производството на спринцовки.

Сезонност при търсенето на туби и бидони.

Възможности

Разширяване присъствието на международните пазари.

Разширяване на производствената гама и внедряване на нови изделия.

Подобряване на маркетинговата стратегия.

Опасности

Загуба на пазари поради агресивно предлагане на други производители.

Засилена конкуренция от внос след либерализация на външнотърговския режим и от български производители.

Засилване на конкуренцията от страна на китайски производители, които предлагат по-ниски цени.

Спад на цените на външните пазари, което рефлектира върху приходите на дружеството.

---------------

Местонахождение: гр. Велико Търново, ул.” Магистрална” №23 , България

Предмет на дейност: Производство на медицински изделия за еднократна употреба

Собственост: “Доверие обединен холдинг” АД - 77%

Служители: 250 души

Записан капитал: 281 864 лв.

Брой акции: 281 864 броя

Номинал на акция: BGN 1.00

Борсов код: MOMKR

За 2005 г.

Максимална цена 16.99 лв.

Минимална цена 11.00 лв.

Средна цена 13.78 лв.

Коефициенти

Пазарна капитализация 4.4 млн.лв.

Продажби на акция 20.93 лв.

Book Value 7.79 лв.

P/E 32.6

Price/ Sales 0.75

Price/Book Value 2