Фандъкова критикува премиера, защото искал съкращения в градския транспорт на София

Кметът на София Йорданка Фандъкова разкритикува позицията на министър-председателя Кирил Петков как да се помогне на затъналия във финасови загуби градски транспорт на столицата. На срещата на премиера с кметове от цялата страна вчера председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев запита правителството ще помогне ли финансово на обществения транспорт във всички общини. Петков отговори, че е наясно с "огромната дупка" специално в София и препоръча да се оптимизира системата на градския транспорт. Според него моделът на управление на сектора, а не само инфлацията е причина за лошите финансови резултати.
"Дали няма едни 20-30% спестявания, които можем да постигнем от оптимизация", запита Петков и даде пример с администрацията в Министерския съвет, където броят на служителите от 460 вече бил намален на 300 и "сега ще се увеличи ефективността в работата им". Така той подсказа какво очаква от Столичната община срещу финансова помощ от държавата. "Имаме нови линии на метрото, имаме трамвайни линии и дублиращи линии с автобуси. Преди да се дадат пари, трябва да се оптимизира тази система", обърна се Петков към Георгиев.
"Изненадана съм от това, което чух - искането на премиера за орязване на 1/3 от линиите на градския транспорт и съкращаване на персонала. Трябва да излезе и да го каже на софиянци", препоръча Фандъкова. Тя обяви, че е изпратила (на правителството) много точни разчети - има 300% повишение на цените на горивата и това се признава от всички", заявява тя пред "24 часа". На срещата на кметовете Георгиев обяви, че "в последната година се сблъскахме с близо 200 % поскъпване на горивата". За последната една година - от юни 2021 г. бензинът А-95 се е повишил с 54% (от 2.11 лв на 3.27 лв), а дизелът - с 59% (от 2.10 лв на 3.37 лв), пропан-бутанът - с 53% (от 1.03 лв на 1.58 лв), а най-висок е скокът на цената при метана - 136% (от 1.53 лв на 3.64 лв), показа проверка на "Дневник".
Градският транспорт на София сега се ръководи от четири структури: "Столичен автотранспорт", Столичен електротранспорт", "Метрополитен" и Център за градска мобилност. Всяко от тези дружества има свой директорски борд, свои счетоводни отдели и др. Отделно в администрацията на Столичната община има дирекция "Транспорт". Опозицията в общинския съвет - Борис Бонев от "Спаси София", подкрепен от "Демократична България" настоява за обединяване на ръководствата на четирите дружества в едно. Тези предложения не се приемат от мнозинството от ГЕРБ и ВМРО в общинския съвет с аргумента, че икономиите ще са несъществени, а рискът от хаос в системата на градския транспорт ще се увеличи.
За миналата година загубите в сектора бяха изчислени на 170 млн.лева, заради повишените цени на горивата и намалелия брой пътници. За тази година разчетите са, че ще са нужни 140 млн.лева помощ от държавата, за да продължи да работи с обичайния график обществения транспорт на София и да не се наложи разреждане на колите.