Състоянието на българската отбрана предизвиква тревога, показа отчет

На живо
Заседанието на Народното събрание

Състоянието на българската отбрана предизвиква тревога, показа отчет

Състоянието на българската отбрана предизвиква тревога, показа отчет
Необходими са превантивни действия срещу руската агресия в Украйна, включително разполагане на наша територия на войски и сили на НАТО. Предното присъствие на Алианса на югоизток, е без алтернатива.
Това се казва в Доклада за състоянието на отбраната и Въоръжените сили на Република България през 2021 г., внесен в парламента през седмицата. В него е отделена специална глава за войната в Украйна, но за пореден път този отчет описва сериозни дефицити и проблеми на армията, които в новия контекст вече създават тревога.
Случващото се от 24 февруари насам еднозначно е определено като "пълномащабна война" от страна на Русия, в която се използват всички средства без ядрения компонент, но пък има заплаха за употребата му. Не става дума само за тактическа операция, а за постигане на стратегическите цели на Москва, "включително и за оказване на натиск върху държавите от евроатлантическата общност".
"Военните действия на руските въоръжени сили в южна Украйна са насочени към осигуряване на сухопътен коридор към Крим, както и за значително разширяване на руските териториални води и изключителна икономическа зона в Черно море. Това засяга негативно сигурността и икономическите интереси на останалите черноморски държави, включително и България", се казва още в текста.
В него се говори за "фундаментално нова стратегическа ситуация и особено в светлината на нарушения военно-стратегически баланс на силите в Черно море в полза на Русия".
Последващите констатации обаче показват, че наваксването на изоставането от последните години ще изисква сериозно усилие, организация и средства. Ето някои от констатациите:
  • Недостигът на личен състав остава висок. Най-тежко е състоянието с некомплекта в Сухопътните войски, особено при декларираните формирования. Тревожно е и увеличаването с 4% на некомплекта във Военноморските сили. Окомплектоването на доброволния резерв също остава на крайно недостатъчно равнище (малко над 13%). Особено сериозно е изоставането по отношение на приоритетното изграждане на тежка механизирана бригада в Сухопътните войски, съгласно критериите на НАТО.
  • Голяма част от въоръжението и бойната техника са морално и физически остарели, с изтекъл или изтичащ ресурс на експлоатация. Това влияе негативно върху изпълнението на мисиите и задачите, подготовката и постигането на оперативна съвместимост. Ограниченият брой изправна авиационна техника е основна причина за неизпълнението на планираните летателни часове във Военновъздушните сили и има негативно отражение върху нивото на безопасност на полетите и способностите за ефективно изпълнение на задачите. Зенитно-ракетните комплекси и радиолокационни станции също са в края на жизнения си цикъл и се нуждаят от заводски ремонт. Същите се експлоатират в условия на остър недостиг на резервни части и консумативи, поради недостатъчно финансиране и зависимостта на доставките от Руската федерация.
  • Зависимостта от Руската федерация за ремонт и поддръжка на останалата на въоръжение съветска техника е проблем за националната сигурност.
  • Тревога предизвиква увеличаващото се технологично изоставане на българските въоръжени сили, което има негативен ефект върху тяхната оперативна ефективност. Във време, когато нововъзникващите технологии водят до развитието и използването на качествено нови способности, нараства рискът от появата на значителна и трудно преодолима технологична разлика между въоръжените сили на съюзниците.
  • Налице е критична необходимост от ускорено технологично превъоръжаване и модернизация на Въоръжените сили на България през следващите години.
За пореден път се подчертава структурирането на разходите за отбрана по начин, който обещава модернизация, но всъщност прикрива продължаването в значителна степен на досегашната ситуация. България е поела ангажимент за схема, според която 60% от бюджета за отбрана ще отиват за персонал, 20% - за текуща издръжка и още толкова за капиталови разходи, като от 2024 г. последното перо се разбира в НАТО като средства за придобиване на нови системи въоръжение и техника.
"Съгласно нормативната уредба, като "капиталови разходи" в България се отчитат и разходите за основен ремонт на въоръжение, техника и инфраструктурни обекти. В този смисъл, повишението на капиталовите разходи през повечето години се дължи основно на поддържане на съществуващите стари, и в много по-малка степен на придобиване на нови способности.", се казва в отчета.
В рамките на капиталовите разходи за 2021 г. са включени 258.7 млн. лв. за придобиване на ново въоръжение и техника, а за 2022 г. са планирани разходи за ново въоръжение и техника в размер на 355.9 млн. лв., посочват авторите. Очевидно, заради инфлацията сумата за настоящата година ще позволи чувствително по-малко възможности.
Правителството на Кирил Петков се опитва да изтегли с година по-рано изпълнението на обещанието през 2024 г. България да дава поне 2% от БВП за отбрана. През 2017-2022 г., разходите за отбрана, като процент от БВП на страната нарастват плавно от 1.24% до 1.73% (с изключение на почти 3.4% през 2019 г. заради еднократното плащане за покупката на F-16; тогава капиталовите разходи еднократно достигнаха 62.2% от средствата).
Няма адекватно финансиране на Сухопътните войски - основно заради Плана за развитие на въоръжените сили на Република България до 2026 г., одобрен през април 2021г. от правителството на Бойко Борисов:
"Анализът на осигуряването и разпределението на финансовите средства показва, че финансовите квоти не осигуряват пълноценно основната мисия на Сухопътните войски - да комплектова, подготвя, поддържа и предоставя формирования за участие в операции на територията на страната и извън нея. До голяма степен това се дължи на несъответствието между финансовите средства, заложени в План 2026 и тези по меморандумите на програмите на Сухопътните войски. Това положение налага ежегодното препланиране на придобиването и поддържането на способности, което води до компромиси в качеството на окомплектоване на декларираните формирования, непълно изпълнение на поетите съюзни ангажименти и до увеличаване на дефицита от необходимите оперативни способности.

Амортизираните и морално и физически остарелите платформи, наред с неритмичните централизирани доставки на резервни части и консумативи, затрудняват поддържането в техническа изправност на въоръжението и техниката, особено във военновременните формирования. Това се отразява негативно върху подготовката и готовността на силите."
За бойната авиация се казва, че е осигурила "непрекъсната и ефективна защита на българското въздушно пространство". Но в същата част от доклада се допълва, че "планираният нальот беше изпълнен на 7.5%, основната причина е ограниченият брой изправна авиационна техника".
Освен това 2021 г. е посочена като "най-критичният период за последните 10 години" заради 43 произшествия, сред които катастрофа и 5 сериозни инцидента, "свързани с проявата на субективния фактор". Същевременно се отчита като тенденция две трети от авиационните произшествия (65%) да са заради откази на авиационната техника.
България продължава да има сериозен проблем и с това да вижда и разбира какво се случва в небето и зоната на отговорност на авиацията. "Радарите, формиращи радарното покритие, бяха поддържани с изключителни затруднения, което налага приоритетното реализиране на проекта за придобиване на нови трикоординатни радари." Те са особено важни и за ефективното използване на американските изтребители, когато започнат да пристигат в България, въвеждани на въоръжение и интегрирани в системите на НАТО. Засега, две години след покупката им, през 2021 г. е разработен само Проект за инвестиционен разход и е започната подготовка на комплект документи за одобрение от Министерски съвет и за последващо предлагане на Народното събрание за приемане.
При Военноморските сили е отчетено, че: "Възникнали технически неизправности по материалната част, забавени ремонти, финансови и материални ограничения, както и непроведени планирани международни учения във връзка с COVID-19 ограничиха възможността за достигане на определените в Алианса критерии за дни на море на корабите". Недостигът на личен състав се е повишил с близо 4% спрямо края на 2020 г. и е достигнал 16.4%.
Декларираните кораби имат средно 29 дни на море или 27% от необходимите по стандарт на НАТО.
В текста се припомня, че от три години България е без Методика за оценка на корупционния риск заради Заповед № Р-155 от 11.10.2018 г. на министър-председателя Бойко Борисов. С нея се отменя действащата методика и след това не е заменена с нищо:
"Това води до невъзможност в продължение на три години Инспекторатът да извършва анализ и оценка на корупционния риск като важен административен инструмент за превенция на корупцията. Именно поради липсата на действаща нормативна уредба и през 2021 г. Инспекторатът не извърши анализ и оценка на корупционния риск в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия."