"Пловдив БТ" АД

"Пловдив БТ" АД

Цигарената фабрика в Града на тепетата е носител на дългогодишната традиция, датираща още от края на XIX век. Преминало през различни метаморфози, тютюнопроизводството в региона се запазва и до днес. Като еднолично акционерно дружество "Пловдив БТ" се обособява през декември 1993 г. Цигарената фабрика е правоприемник на най-голямото за времето си предприятие от тютюневата индустрия - тютюнев комбинат "Родопи". Комбинатът е създаден през пролетта на 1969 г. след сливането на цигарена фабрика "Родопи" и "Тютюнева промишленост".
В годините на социализма производството на цигари се модернизира, с което отпада голяма част от ръчния труд, използван в първите години след Втората световна война.
Състояние и основна дейност
В предмета на дейност на дружеството се включа изкупуване и промишлена преработка на тютюн, производство на тютюневи изделия, както и търговия с тях. Дружеството произвежда наложени на пазара марки като "Фамилия фемина", (New Femina Lights, New Femina Minima, Femina Lights, Femina Super Lights, Femina Pack), ММ, 7 Hills, New Line.
Независимо от широкия предмет на дейност основната дейност на дружеството си остава производството на цигари, от което се формират около 99% от приходите. Произвежданите марки цигари се предлагат в различен клас.
Фабриката реализира продукцията си основно на вътрешния пазар. През последните години се забелязва тенденция на нарастване на приходите като цяло, като постъпленията от продажби при износ нарастват с по-бързи темпове.
Ако през 2003 г. продажбите зад граница са около 15%, през миналата 2004 г. делът на износа е над 19%.
За първото полугодие на тази година приходите от износ като абсолютна сума леко се понижават. В изпълнение на стратегия за приватизация и извършеното преструктуриране в холдинга цигареното производство беше концентрирано в четири фабрики, една от които е "Пловдив БТ". В резултат на това пловдивското дружество започна да произвежда марки, които преди това са били произвеждани от други фабрики, на които сега е отнет лицензът. Това от своя страна доведе до ръст на приходите, реализирани на вътрешния пазар.
Цигарената фабрика работи основно с тютюни от сорта "Виржиния", другите сортове, включени в производството, са "Бърлей", "Северна България" и "Средногорска яка".
През миналата година се разширява потреблението на вносни тютюни, което се дължи на изготвянето на по-висок клас цигари, търсени най-вече на външните пазари.
Основната част от запасите на компанията са тютюни, докато запасите от цигари са значително по-малко.
През 2004 г. над 19% от използваните тютюни са вносни. За сравнение, през предходната година са били 6%. "Пловдив БТ" АД притежава 77% от акциите в смесено задгранично дружество ЗАО "Булгартабак-Сочи" в Русия в размер на 7.198 млн. лв. по себестойност, като същите са 100% обезценени.
Като част от групата "Булгартабак" пловдивската цигарена фабрика е подвластна на приетото през 1994 г.
"Споразумение за координация и сътрудничество", върху чиито принципи, условия и правила се разработва и съгласува общата стратегическа политика на дъщерните компании от "Булгартабак холдинг".
Независимо от общата стратегическа политика, водена от "Булгартабак" към дъщерните си компании, основни конкуренти на "Пловдив БТ" са именно останалите цигарени фабрики от холдинга, които също работят основно на местния пазар.
Основни партньори на компанията са дистрибутори на едро, които единствено могат да купуват директно от холдинга, след което разпространяват цигарите в търговската мрежа.
Борсова търговия и приватизация
Първата стратегия за приватизация в тютюневия сектор е приета през 2002 г. , според която "Булгартабак холдинг" трябва да бъде приватизиран "на цяло". Предвиждаше се продажбата на пакет между 51 и 80% от тютюневия холдинг да се осъществи чрез публично оповестен двустепенен конкурс. За купувач беше избран "Табако кепитал партнърс", но в крайна сметка до сделка не се стига.
В края на 2003 г. Народното събрание прие нова стратегия за приватизация на холдинга, според която се предвижда преструктуриране на групата "Булгартабак". Според нея дружествата, които се намират в лошо финансово състояние, трябва да се закрият или оздравят, а за останалите - да се търсят стратегически инвеститори.
Четирите най-добри фабрики се групираха в два пакета. В първия влязоха "Благоевград БТ" и "Слънце - Стара Загора", а във втория - акциите на "София БТ" и "Пловдив БТ".
Световните цигарени гиганти одобриха новата стратегия и на тезгяха за българските дружества се наредиха купувачи като "Бритиш американ табако", Филип Морис" и "Империал табако груп". В крайна сметка купувачите нямаха еуфорията, каквато нагласа имаше създадена, и отново не се стигна до сделка.
Борсовата търговия на "Пловдив БТ" до голяма степен се свързва и с приватизацията на дружеството.
По принцип инвеститорите имат малко доверие към държавата като собственик и поради това всеки опит за приватизация активизира търговията с книжата на компаниите от тютюневия сектор, често съпроводено с ръст на котировките.
При предишната процедура самото обединение на "Пловдив БТ" със софийската цигарена фабрика в един пул се отрази позитивно върху акциите й. Котировките на компанията се покачиха от нива около 10 лв. до нива от 15 лв., като се регистрираха и сделки при 15.50 лева за бройка. Провалената приватизация в началото на т.г. върна цените на нива 8-9 лева.
Съставянето на новото правителство отново върна надеждите след инвеститорите за бъдеща продажба и акциите на пловдивската цигарена фабрика пак поскъпнаха. Въпреки че все още новите управляващи не са обявили приватизационните си намерения в отрасъла, очакванията, че ще се търси бърза продажба са в основата на ценните от последните дни, смятат анализатори.
Финансово състояние
За 2004 г. нетните приходи от продажби на "Пловдив БТ" нарастват до 31.96 млн. лв., което е ръст от 27% спрямо предходната година, когато нетните постъпления са били в размер на 25.16 млн. лв. Повишеното производство през миналата година се отразява и върху покачване на общите разходи за дейността до 29.65 млн. лв. спрямо 25.23 млн. лв. Поради по-бавните темпове на растеж на разходите цигарената фабрика формира печалба за периода в размер на 2.2 млн. лв. спрямо 94 хил. лева за 2003 г.
Положителната тенденция се запазва и през настоящата година. За първото полугодие нетните приходи от продажби на дружеството нарастват до 20 млн. лв. спрямо 13.24 млн. лв. за същия период на 2004 г.
Печалбата за първото шестмесечие на настоящата година нараства до 3.76 млн. лв. срещу нищожните 11 хил. лева за година по-рано.
Подобряването на финансовите резултати на пловдивското дружество до голяма степен е в резултат на извършеното преструктуриране на холдинга, осъществено по време на последната стратегия за приватизация. В резултат на тази стратегия пловдивското дружество започна да произвежда марки, които преди това са били правени от други фабрики, които сега нямат лиценз. Това от своя страна доведе до ръст на приходите, реализирани на вътрешния пазар.
Освен подобряването на приходите и рентабилността през последната година дружеството подобрява и капиталовата си структура. Към шестмесечието на т.г. "Пловдив БТ" притежава активи на стойност от 33 млн. лв. спрямо 34.4 млн. лв. за година по-рано. Собственият капитал за периода нараства до 12.56 млн. лв. при 8.8 млн. лв. година по-рано. Същевременно намаляването на текущите задължения и запазването на дългосрочните подобрява ликвидността на цигарената фабрика.
-------------
SWОT анализ
Силни страни
Една от най-добрите цигарени фабрики в страната
Високо качество на произвежданата продукция
Традиции в производството
Висококвалифицирани служители
Притежаваща наложени на пазара марки цигари
Темп на нарастване на приходите от продажби през последните години
Конкурентоспособни цени на вътрешния пазар
Автоматизирано производство и контрол на качеството
Добро финансово състояние
Разширяване на присъствието си на външните пазари
Намаляване на задлъжнялостта и покачване на ликвидността през 2004 г.
Произвежданите от "Пловдив БТ" марки цигари са в по-ниския ценови клас спрямо останалите фабрики "Благоевград БТ" и "София БТ"
Слаби страни
Големи текущи задължения надхвърлящи 23 млн.лв.
Непълно натоварване на производствените мощности
Висок политически риск
Липса на мобилност при управлението, тъй като мажоритарен акционер на компанията е държавата
Слабо присъствие на чуждите пазари
Значителни запаси от тютюн и опасност от обезценяването им
Необходимост от значителни инвестиции
Провал на приватизационната процедура на тютюневия холдинг
Определянето на изкупните цени на тютюна на държавно ниво намалява рентабилността на дружеството
Възможности
Подобряване управлението и мениджмънта на дружеството след приватизацията му
Разширяване на пазарното си присъствие зад граница
Навлизане на нови пазари
Разширяване на производствената гама на наличните марки и създаването на нови марки цигари
Разширяване на присъствието си на източните пазарите и продажбите при износ като цяло
Опасности
Засилване на конкуренцията след приватизацията в сектора
Забавяне на приватизацията в тютюневия сектор и в частност на дружеството
Поредна неуспешна приватизация на фабриката
Повишаване изкупната цената на основната суровина - тютюна
Повишаване на акцизите, което ще доведе до намаляване на пазарния дал на компанията
Повишаване на конкуренцията след влизане на България в ЕС
Тенденция на намаляване на тютюнопушенето в световен мащаб
Тенденция на нарастване на вносните цигари у нас след присъединяването на България към ЕС
------------------
Данни за "Пловдив БТ"
Местоположение: Пловдив, ул. "Авксентий Велешки" №23, България
Предмет на дейност: Изкупуване, промишлена обработка, производство на цигари
Собственост: "Булгартабак холдинг" АД - 78.18%
Служители: 494 служители
Записан капитал: 1 079 127 лв.
Брой акции:1 079 127 броя
Номинал на акция: BGN 1.00 лв.
Борсов код: PLOBT
За 2005 г.
Максимална цена: 15.00 лв.
Минимална цена: 7.01 лв.
Средна цена: 9.16 лв.
Пазарна капитализация: 15.7 млн. лв.
Коефициенти към 06.2005 г.
Продажби на акция: 37.14 лв. *
Book Value: 11.64 лв.
P/E 2.1*
Price/Sales: 0,39*
Price/Book Value: 1.25
* Коефициентите са изчислени на база отчет към 06.2005 г., като полученият резултат е удвоен, за да се получи на годишна база.
------------------
Показатели 2003 г. 2004 г. 06.2005 г.
Общо приходи (хил. лв.) 25304 32048 20089
Нетни приходи от продажби (хил. лв.) 25161 31967 20042
Нетна печалба (хил. лв.) 94 2213 3763
Печалба на акция (лв.) 0,08 2,05 3,48
Общо активи (хил. лв.) 33189 34417 32998
Дългосрочни пасиви (хил. лв.) 4090 3108 3109
Краткосрочни пасиви (хил .лв.) 23302 22578 17327