Куп препятствия: Планът за завръщане на Германия към въглищна енергия е под въпрос

Високите цени на въглищата, затрудненията в доставките и остарелите централи представляват част от многото предизвикателства пред плана на Германия да увеличи производството на електроенергия от електроцентрали, работещи с каменни въглища. С тях страната опитва да компенсира намаляващите доставки на газ.
По-рано този месец Германия се съгласи да разреши повторното активиране на електроцентрали, работещи с въглища, или удължаване на техния живот. Газът захранва около 6% от производството на електроенергия в страната.
Германия спира да купува руски въглища от 31 август - тук.
Според груби оценки този ход би могъл да компенсира 1% до 2% от потреблението на газ в Германия, но енергийните оператори или са отказали да реактивират инсталациите, или са изправени пред трудности при снабдяване с необходимите им въглища.
Германският енергиен регулатор каза за "Ройтерс", че досега операторите са го уведомили за повторно свързване само на една от 16-те централи, захранвани с въглища, които Берлин се надява да види активирани отново.
Министерството на икономиката заяви, че преговаря с оператори и асоциации и следи отблизо ситуацията с въглищната енергия.
- Половината от 16-те въглищни централи в правителствения списък за повторно активиране или разширяване се експлоатират от комуналната компания EnBW в Южна Германия, но компанията каза, че централите не могат да бъдат повторно свързани към мрежата поради тяхната възраст.
- EnBW обаче ще удължи живота на една централа, която трябваше да бъде затворена през октомври, се казва в съобщението.
Uniper, която има централи в списъка на правителството, каза, че все още не е взела решение за потенциално повторно задействане, докато химическата група Evonik каза, че ще пусне отново в експлоатация завод в западния град Марл, но едва през есента.
"Наехме персонал, купихме въглища на световния пазар и се погрижихме за техническата поддръжка", каза говорител на Evonik.
Производителят на въглища Steag планира да реактивира своите инсталации, но е изправен пред проблеми с доставките, тъй като необходимите въглища биха били "немалко бреме" за ликвидността на компанията, каза говорител, добавяйки, че ще им струва средно над 100 млн. евро.
По-високите цени на електроенергията стимулират енергийните оператори да обмислят връщане към въглищата, но цените на горивото се повишиха рязко и компаниите трябва да плащат предварително за доставките. |
Вътрешното корабоплаване по реките е възпрепятствано през лятото от ниски нива на водата, което принуждава корабите да превозват само половината от капацитета си, а пратките на зърно от Украйна натоварват железопътната мрежа, казаха пред "Ройтерс" от асоциацията на вносителите на въглища в Германия.
Асоциацията каза, че проблемните места при транспорта на въглища ще се увеличат, особено от септември, когато се очаква месечният обем на вноса да нарасне значително.