"Време беше", но "нека не бързаме": Какво мислят експертите за реформа на антикорупционната комисия

"Време беше", но "нека не бързаме": Какво мислят експертите за реформа на антикорупционната комисия

Общественото обсъждане бе поискано от "Има такъв народ" като в него участваха Андрей Михайлов и Ива Митева.
Общественото обсъждане бе поискано от "Има такъв народ" като в него участваха Андрей Михайлов и Ива Митева.
Добра обща рамка, но с недоизпипани текстове - това е преобладаващото мнение на експертите, участвали в общественото обсъждане на законопроекта, с който се предвижда разделяне на Антикорупционната комисия на две - комисия за противодействие на корупцията и комисия за отнемане на незаконно придобито имущество. По време на обсъждането се чу и обратното мнение - основата е изкривена, не трябва да се бърза с приемането на поправките, законопроектът съзнателно е несъвършен. Въпреки различните становища, едно е сигурно - настоящият парламент няма да има достатъчно време да гласува промените, макар че има заявка те да минат поне на първо четене.
Накратко основните промени, които се предлагат, са няколко - антикорупционната комисия се разделя на две, въвеждат се разследващи функции за инспекторите и се дава възможност за обжалване на отказите на прокуратурата да образува разследване като законопроектът бе внесен следобед на 9 юни в парламента и подписан от всички депутати от "Продължаваме промяната".
От "Има такъв народ" първоначално бойкотираха промените и поставиха условието да не бъде въвеждана новата длъжност разследващ инспектор, след това поискаха решенията на комисията да се вземат с пълно мнозинство, а сега заявиха, че ще подкрепят принципно текстовете на първо четене и в пленарна зала, но с ясното съзнание, че те са "нескопосани" и трябва да се пренаписват между първо и второ четене.
На първо четене в комисията по конституционни и правни въпроси измененията бяха приети с 14 гласа "за" ("Продължаваме промяната", "БСП за България", "Има такъв народ" и "Демократична България"), против бяха четирима, а трима се въздържаха (сред тях и Хамид Хамид от ДПС) - повече за гласуването четете тук.
До гласуване на второ четене обаче най-вероятно изобщо няма да се стигне, а темата за реформата на КПКОНПИ ще остане за депутатите в следващия парламент. До края на "живота" на този парламент едва ли ще бъде събрано мнозинство, което да гласува и избере нов шеф на сегашната антикорупционна комисия и на практика предизборната заявка за реформа и борба с корупцията ще остане само на хартия - в коалиционното споразумение между "Продължаваме промяната", "Има такъв народ", БСП и "Демократична България".
Не само парламентарните сили не са единодушни за законопроекта и неговите предимства и недостатъци, но и експертите не са на едно мнение. Повече за промените в законопроекта - четете тук.
Проф. Мария Славова: Законопроектът съзнателно е несъвършен
Проф. Мария Славова, която е доктор по административно право и университетски преподавател смята, че проектът за разделяне на антикорупционната комисия съзнателно е написан несъвършено и проблемите, които вижда в него, не са случайни. "Целта на законопроекта въобще не е превенция на корупцията, а отнемане на имуществото. И това не е случайно. Много ясно трябва да се противопоставим срещу това посегателство върху имуществото на гражданите. Несъвършенствата са наистина много и неслучайно проектът е толкова лош", смята Славова. Освен това според нея целта на законопроекта е да се създадат предпоставки за приложение на закона "Магнитски".
Николай Николов: Илюзия е да мислим, че един орган ще се справи с корупцията
Hиĸoлaй Hиĸoлoв, който бeше члeн нa ĸoмиcиятa зa ycтaнoвявaнe нa имyщecтвo, пpидoбитo oт пpecтъпнa дeйнocт (2005 - 2010 г.), а след това и члeн и и.д. пpeдceдaтeл нa Koмиcиятa зa пpeдoтвpaтявaнe и ycтaнoвявaнe нa ĸoнфлиĸт нa интepecи (2011 - 2018 г.) припомни, че през 2018 г. комисията бе създадена като "механичен сбор" на институции с коренно различни функции. Според него превенцията срещу корупцията не само куца, но и изобщо липсва.
Той даде положителна оценка на предложението членовете на двете нови комисии да не бъдат предлагани от председателя, а това да бъде ангажимент на парламента. Според него обаче би трябвало да бъде заложено изрично в законодателството опозицията също да има свои представители като механизъм за баланс.Няма такава реформа: и промените в антикорупционната комисия са разделителна линия в коалицията
По думите на Николов, има два кръга проблеми с декларирането на имущество и конфликт на интереси - първият е свързан с това, че комисията не е задължена да сравнява декларациите с подадените в предходни години и да засече нередности по този начин, а освен това не се проверява и имуществото и активите на задължените лица в чужбина. Според него трябва да бъде въведен механизъм и задължение да се правят и такива проверки.
Николай Николов подчерта, че със законопроекта в никакъв случай не се създава втора прокуратура.
Николай Николов подчерта, че със законопроекта в никакъв случай не се създава втора прокуратура.
За предложението да се въведат разследващи инспектори, Николов смята, че ако органът има репресивен механизъм, то трябва да бъде гарантиран в достатъчна степен и механизма за ефективна защита на проверяваните. По думите му, по никакъв начин не може да става въпрос за създаване на втора прокуратура с въвеждането на разследващи функции за инспекторите, тъй като прокурорът остава господар на досъдебната фаза и той ще образува досъдебното производство.
"Острият завой е с правото за оспорване на отказите да се образува досъдебно производство и това е различното. Илюзия е да си мислим, че един орган в България ще се справи с корупцията, особено без прокуратурата. Тя не може да се заобиколи. Ако съдът намери, че отказът е незаконен, той ще го върне с указание какви допълнителни доказателства да се съберат", коментира още Николов.
По думите му, разследващите функции обаче няма да проработят, ако няма териториални звена. Освен това, Николов подчерта, че трябва ясно да бъдат определени параметрите на делата, които ще се водят след оспорване на отказите на прокуратурата както и да се предвиди те да бъдат секретни. "Абсолютно неприемливо е правилникът за дейността на комисията да се съгласува с Министерския съвет", отправи критика Николов.
Димитър Делчев: Законопроектът не е достатъчно смел
Според Димитър Делчев от "Движение България за гражданите" шансът поправките да стигнат до второ четене е малък, но по думите му законопроектът не е лош, но не е достатъчно смел. Делчев посочи, че в момента изискването за подаване на сигнали за корупция да бъдат подписани, а би било добре да се предвиди възможност да се разглеждат и неподписани.
Той изрази опасения, че ако комисията сама върши действия по разследването, това би могло да бъде основа за големи злоупотреби с власт. Експертът предложи и комисията "да не се задръства с анализаторски функции", но да се заложи на информационни кампании, които да информират обществото какво е корупцията и по какъв начин могат да сигнализират.
Андрей Янкулов: Основен проблем е политическото влияние
Според Андрей Янкулов от Антокорупционния фонд основен проблем е възможността за политическо влияние при избора на членове на комисията, а този проблем е факт и в момента.
"На практика се получава така, че действащото статукво не се променя драстично - парламентарното мнозинство избира председателя и членовете, а следващото иска да ги смени", коментира Янкулов по време на обсъждането.
Според него има няколко механизма за справяне с този проблем като една от възможностите е да се въведе квотен принцип и да се даде възможност и на друг държавен орган, като например на президентството, или опозицията също да избират членове.
Той даде за пример Румъния, където е въведена двустепенна процедура, при която първо политически сили номинират членове, които се изслушват от смесена комисия с участието и на експерти. След първоначалния подбор в комисията, кандидатите се избират от сената. Според Янкулов възможността за два мандата по 6 години би трябвало да се преосмисли, тъй като сумарно 12 г. е прекалено дълъг срок, който трябва да се съкрати.
Андрей Янкулов от Атикорупционния фонд даде пример с модела в Румъния.
Андрей Янкулов от Атикорупционния фонд даде пример с модела в Румъния.
Янкулов коментира и тест в законопроекта, който предвижда ДАНС да дава становища за професионалните и нравствени качества на кандидатите, което, по думите му, може да послужи като инструмент за отстраняване на кандидати "на тъмно" и с неясни мотиви.
Според Янкулов, разследващите инспектори в новата комисия могат да бъдат или следователи, които едва ли ще напуснат работните си места, или полицаи от МВР. "Разследващите органи или трябва да дойдат от някъде или да започнат от нулата и да минат през обучение. Това означава да създаваме от нулата на един нов орган. Как? Като преместваме едни хора от едно място на друго", коментира още Янкулов.
Александър Кашъмов: Корупцията не е като есенна жътва
"Корупцията не е като есенна жътва и не може да я събереш в една структура". Така адвокат Александър Кашъмов коментира новия законопроект и посочи, че голяма част от въпросите, които днес се обсъждат, са абсолютно същите като преди 15 години. По думите му, няма работеща демокрация, в която превенцията на корупцията да не е поставена на съществено място. Той смята, че въвеждането на разследващи функции и репресията е работа на съдебната система и на съдебната реформа.
Адвокат Александър Кашъмов приветства законопроекта и предложението за разделяне на сега действащата Антикорупционна комисия на две.
Адвокат Александър Кашъмов приветства законопроекта и предложението за разделяне на сега действащата Антикорупционна комисия на две.
Според Кашъмов, трябва да бъде направен ясен анализ на сега действащата комисия и работата й и подчерта, че горещо приветства предложението за разделянето на две на събраните преди няколко години "нямащи нищо общо една с друга институции".
Тихомир Безлов: Разследващата дейност може да се изнесе в ГДБОП
"Проблемът с политическата неутралност на органа е, че всяко следващо управление ще иска да смени ръководството", коментира от своя страна Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията. Според него, има възможност разследващите функции, които са предвидени да бъдат възложени на разследващи инспектори, да бъдат изнесени в други структури с достатъчен капацитет като например в ГДБОП или ДАНС.
Красимира Филипова: Прокуратурата има съмнения за противоконституционност
Заместникът на главния прокурор Красимира Филипова, която е и кандидат за член на прокурорската колегия на новия Висш съдебен съвет отправи остри критики към новия законопроект. Тя изложи съмнения, че възможността инспекторите да имат разследващи функции не съответстват на конституцията. Освен това, по думите на Филипова, текстовете на законопроекта са пълни с грешки като даде пример, че на много места се смесват и не се разграничават понятия като данни и факти.
Ясен Тодоров: Защо е цялото това бързане?
Зам.-директорът на Националната следствена служба Ясен Тодоров също отправи остри критики към целия законопроект като посочи, че има много неясноти и даде отрицателно становище за предложенията за промени. Според него са смесени различни нормативни актове и е нужен дълъг и прецизен дебат по същество.
Според Ясен Тодоров е трябва да се бърза с приемането на законодателни промени.
Според Ясен Тодоров е трябва да се бърза с приемането на законодателни промени.
По думите на Тодоров има и много проблеми. Той попита как е възможно това, че никъде в законопроекта не се изисква образователен ценз за разследващите инспектори. Постави въпрос и защо се въвежда право за носене на оръжие и добави, че не е посочено кой ще има право да обжалва отказите на прокуратурата.
"Има много технически грешки. Защо е цялото това бързане да се приеме в рамките на това Народно събрание? Това е дълъг процес и има нужда от прецизен и задълбочен дебат. Аз бих призовал дори на първо четене да не минава", заяви още Ясен Тодоров.