Антисемитски скандал разтърсва една от най-големите изложби за модерно изкуство

Един от най-популярните форуми за съвременно изкуство в света, "Документа" (Documenta), тази година е съпътстван от скандали и оставки. Датираща от 1955 г., изложбата се провежда през 5 години в рамките на няколко летни месеца в малкия централен германски град Касел, провинция Хесен. Тази година се очаква да бъде посетена от около един милион души, а финансирането ѝ възлиза на близо 42 милиона евро публични средства.
Петнадесетото издание на "Документа" се очакваше с особен интерес, тъй като за първи път кураторството беше поверено на артистичен колектив от Индонезия - "Руангрупа". Но броени дни след откриването на експозицията избухна първият голям скандал.
В средата на юни беше изложен огромен банер на индонезийския арт колектив "Таринг пади" изписващ "Народна справедливост", който първо беше покрит и след това премахнат поради откровено антисемитски изображения. В началото на юли обаче организаторите върнаха произведенията в изложбата.
Бордът на "Документа" излезе с изявление, че очаква кураторският екип да премахне творбите, докато бъдат представени в подходящ контекст, но от "Руангрупа" от своя страна се защитиха. "След разследване на въпроса открихме, че изображенията заемат ясна позиция относно израелско-палестинския конфликт, но не изобразяват антисемитизъм", обявиха те.
След седмици на обществено недоволство генералната директорка на "Документа" Сабине Шорман в крайна сметка беше принудена да подаде оставка.
Изображенията в основата на проблема са взети от алжирска брошура за феминизма от 1988 г., озаглавена "Присъствието на жените". Тя включва рисунки на сирийския художник Бурхан Каркутли, които изобразяват роботи с оголени зъби, носещи армейски шлемове, върху които стои звездата на Давид. Някои от войниците са с карикатурно големи носове, свързвани с еврейския генотип.

Йозеф Шустер, президент на Централния съвет на евреите в Германия, обяви: "Трябва да се запитаме докъде всъщност сме стигнали в Германия, ако подобни изображения могат да се разглеждат просто като критика към Израел. Това издание на "Документа" ще остане в историята като най-антисемитската изложба на изкуството в света." Той добави, че "изглежда невъобразимо" форумът да продължи до планирания му край на 25 септември.
Други еврейски организации призоваха и временният директор Александър Фаренхолц да се оттегли. Членовете на борда обаче заявиха, че Фаренхолц, който пое управлението, след като Сабине Шорман беше принудена да се оттегли в средата на юли, не носи отговорност.