Международните козметични компании са с превес над българските производители

Международните козметични компании са с превес над българските производители

Euromonitor International е един от лидерите в глобалните пазарни проучвания и анализи. Компанията притежава повече от 30 годишен опит в публикуването на пазарни изследвания и бизнес справочници. Euromonitor предоставя детайлна и актуална информация за водещи категории бързооборотни стоки в повече от 50 страни по света. Изследванията на компанията са важен помощник при стратегическото бизнес планиране и предоставят безценна информация за възможностите и потенциала на пазара, посочват перспективни пазарни ниши, идентифицират конкурентните действия и причини за пазарен успех.
В България се следят пазарите за медикаменти, козметика, алкохолни, безалкохолни напитки, пакетирани хранителни стоки, почистващи и перилни препарати, храни за домашни любимци, търговия на дребно и ХоРеКа.
Козметичния пазар през изминалата 2005г. се отчете с превъзходство на чуждестранните компании чрез постоянно променящите се съществуващи продукти и навлизането на иновативни брандове. На фона на общия пазарен ръст от над 5% според обстойно проучване на Euromonitor International за цялата козметична индустрия, ръстът на някои от чуждестранните представители в сектора надхвърля 15%. Активна рекламна кампания и отлична дистрибуция са едни от многото фактори които допринасят за успеха им. През последните няколко години покупателната способност на потребителите се подобрява и това е предпоставка за повишаване изискванията към качествата на предлаганите продукти. Смятаните в миналото за луксозни брандове днес се приемат като неделима част от ежедневната нужда за българския потребител. Чуждестранните компании с по-големите си възжмоности за инвестиции и модернизация на производството, по-бързо реагират за удовлетворяване на непрекъснато нарастващите нужди от висококачествени и актуални продукти.
Големите компании, собственици на утвърдени марки като Нивеа, Дав, Орифлейм, Ейвън и други, могат да си позволят да предлагат козметични продукти на достъпни за българския пазар цени, и това е един от начините да бъдат водещи в силно конкурентната среда. Поради непознаването на българските традиционни марки, голяма част от подрастващото поколение в България е предимно ориентирана към чуждите брандове. Потребители за тях са и онези мъже, които имат по-високи изисквания към външния си вид и потребност от разнообразна мъжка козметика.
Обаче някои от българските производители съумяват да преодолеят инертността в тази област от последното десетилетие на миналия век и на пазара на козметични продукти трайно започват да се доказват вече съществуващи или нови български марки като тези на Арома и Рубела. Застоят или спадът на продажбите на местните производители от изминалата 2005г. показват, че усилията в тази насока не са достатъчни.
Това налага българските козметични компании да предприемат необходими промени в цялостната си дейност като например подобряване и разнообразяване на сериите си от продукти за да могат да посрещнат високите изисквания на европейските стандарти и норми и техните продукти да станат конкурентноспособни. В противен случай, мултинационалните компании ще имат предимство пред местните и ще успяват да навлизат успешно в нови пазарни ниши на българския пазар.
Добрата практика на директните продажби
През 2005г. най-висок ръст в сектора на козметичните продукти се отбелязва от компаниите, които предлагат козметика директно чрез свои специализирани представители-консултанти.
През последните пет години пазарния дял на директните продажби се е увеличил почти три пъти, като например Ейвън България ЕООД е имал само 6% пазарен дял през 2001г в сравнение с повече от 17% към края на изминалата година. Факторите, определящи динамичното развитие на директните продажби в България са отличния маркетинг и личната консултация за потребителите.
Освен това, подобренията направени в разпространението на ежемесечните каталози чрез присъствието им в интернет пространството и медийните реклами, допринася за повишения потребителски интерес. Активната промоционална политика и постоянното предлагане на нови и специализирани продукти поддържа непрекъснат интересът на потенциалните купувачи.
Факт е, че над 50% от продажбите на продуктите за грижа на кожата и декоративна козметика са реализирани чрез директни продажби. Докато в по-голямата си част търговската мрежа присъстват масови и еднотипни продукти, потенциалния клиент все повече започва да се интересува от козметика, която да задоволява неговите лични и специфични нужди.
На този етап такава той намира най-успешно чрез директните продажби. Но в близко бъдеще след приемането на България в Европейския съюз се очаква тенденция за подобряване на продажбите на козметични продукти в увеличаващия се брой вериги супермаркети и хипермаркети, което ще бъде вероятна заплаха за сектора на директните продажби.
Приоритет е качеството на козметичния продукт, цената остава на второ място
Засилената конкуренция и появата на много нови козметични продукти на българския пазар промени ценовата политика през последните няколко години, като от това изцяло полза имаха потребителите. Макар и купувачите да са ценово чувствителни, изминалата 2005г. година показа първи признаци на повишено търсене на козметика с по-добро качество.
След като покупателната възможност на българските граждани се е подобрила през последните няколко години, марката по-осезаемо заема място на пазара за козметични продукти. Тя е показател за стабилно качество, като то става все по-определящо в избора на съответния продукт.
Доверието и интересът се печели още повече след като производителя полага максимални усилия в областта на разнообразяването на техните серии от продукти с цел да удовлетворява специфични нужди на клиента.
Появата на продукти като антицелулитни кремове, кремове против бръчки за различни типове кожа, душ гелове с овлажняващ, стягащ и тонизиращ ефект, балсами 2-в-1, сухи дезодоранти и други предизвикват промяна на навиците в употребата на козметични продукти. В резултат на което традиционни продукти като сапуни, обикновени неспециализирани кремове за тяло и лице, спрей дезодоранти и други губят пазарни дялове.
В крайна сметка, в стремежа си да постигнат баланс между цена и качество и да запазят лидерските си позиции, мултинационалните компании са изправени пред възможността да инвестират в региона на Югоизточна Европа където да изградят производствени мощности, развият своето производство и наемат по-евтината работна ръка. В резултат, пазара ще бъде по-динамичен и по-привлекателен за потребителите с марки отличаващи се с качество и достъпни цени.
Търсят се ново поколение или луксозни продукти
Началото на 21 век бе отбелязан с бум на иновации в козметичния сектор като особено през изминалата година осезаемо се усети масовизацията им. Луксозните преди продукти вече са достъпни за по-голяма част от населението. Вече е напълно нормално купувачите да прекарват по-дълго време пред козметичните щандове или да се обръщат към специалист-консултант като по този начин те искат да подберат качествени козметични продукти.
Забелязва се една постоянна тенденция на търсене на по-специфични продукти с комбиниран ефект. Днес, потребителите не купуват просто сапун, а продукти за грижа на тялото като душ гелове, пяна за вана, които могат да овлажняват, стягат или тонизират. Според Euromonitor International продажбите на душ геловете и течните сапуни през 2005г. са се увеличили значително като са достигнали ръст от 22% в сравнение от предходната година. Освен това, потреблението на традиционните сапуни е намаляло, като през 2005г. продажбите спадат с около 3% в стойностно изражение в сравнение със същите през 2004г.
Основните фактори които определят поведението на пазара за продукти за грижа на тяло са подобрените доходи у населението и постоянно променящите се вкусове на потребителите, които търсят все по-специфични продукти. Българката обръща все по-голямо внимание на кожата и тялото си като това довежда до огромна популярност на стягащите и антицелулитни кремове, които регистрират ръст от над 24% в стойностно изражение в сравнение с предходната година.
Освен редицата продукти за грижа на тяло, компаниите отговорят непрекъснато на търсенето за по-специфични кремове за лице като онези против стареене, които надхвърлят 37% ръст през 2005г в сравнение с предходната 2004г.
Един от основните фактори, определящи това поведение, е че броят на потребителите чувствително се увеличава тъй като все по-млади хора ползват тези продукти с превантивна цел.
В резултат на това поведение от страна на потребителите, козметичните компании инвестират огромни усилия в подобряването и разнообразяването на сериите от свои продукти. По този начин, традиционните продукти, достигнали ниво на зрялост поддържат своите нива на продажби в стойностно изражение и заедно с тях продуктите от ново поколение на пазара успяват да утвърдят своите позиции.