Експерти за инцидента в Бургас: Полицаите са разчитали автобусът да спре

Дали полицията е действала адекватно и е имало възможност да спре автобуса, превозващ нелегални мигранти, преди да влезе в Бургас и да се избегне тежката катастрофа, при която загинаха двама полицаи? Това е един от въпросите, които все още нямат отговор. От МВР официално посочиха, че на този етап отговор не може да бъде даден, тъй като все още тече разследване и има досъдебно производство по случая като се проверяват действията на всички служители на реда, работили по случая - от границата до инцидента.
Всичко най-важно от деня по темата четете тук.
Служебният министър на вътрешните работи Иван Демердижев обясни, че полицаите са загубили живота си, за да предпазят пътуващите. Пред Би Ти Ви той добави, че полицаите са видели, че превозното средство е пълно с хора, между които жени и деца, и затова не са предприели по-груби методи за спирането му. Един от възможните методи е например да се разпъне ролка с шипове, която да спука гумите на автобуса и да попречи по-нататъшното му движение. От коментарите на ръководството на МВР обаче се разбира, че по този начин е можело да се стигне до повече жертви и пострадали от пътуващите в автобуса.
Главният секретар на МВР Станимир Станев също коментира, че всяка полицейска кола има лента с шипове за спиране на автомобили, но вчера загиналите полицаи не са имали време да ги извадят. Освен това използването на този способ срещу движещ се с висока скорост автобус, пълен с хора, крие много рискове.
"Първоначалният анализ на ситуацията, при която в Бургас загинаха двама полицаи, показва, че те са действали правилно", коментира след инцидента пред Би Ти Ви директорът на областната дирекция на МВР в Бургас старши комисар Калоян Калоянов. Той обясни, че патрулът е реагирал на сигнал и е пристигнал на мястото, където може да пресрещне автобуса няколко секунди преди него.
Калоянов уточни, че не е имало време за организиране на някакви заградителни мероприятия или поставяне на технически средства за спиране на превозното средство. "Полицаите са нямали време за друг тип реакция", обобщи директорът на областната дирекция на МВР в Бургас. |
От разследването до момента стана известно, че автобусът с 47 сирийци, измежду които жени и деца, е влязъл в Бургас откъм Созопол. Пътуващите в него мигранти са натоварени в землището на село Стоилово, след като са преодолели оградата на границата с Турция в силно пресечена местност в района на Малко Търново.
Автобусът, управляван от 15-годишен сирийски гражданин с хуманитарен статут на бежанец, е засечен от Гранична полиция в района на Малко Търново, откъдето започва преследването и продължава близо 50 километра в посока Бургас. Два екипа на Гранична полиция са направили опит да спрат автобуса, но с висока скорост той навлиза в града. Подаден е сигнал до всички автопатрули в Бургас и най-близкият застава на кръстовището в опит да го блокира. Автобусът не спира и отнася колата, в която загиват двамата полицаи - Йордан Илиев (на 31 г.) и Атанас Градев (на 43 г.).

Според Демерджиев основната причина за инцидента е "недокрай прецизното изпълнение на функциите на "Гранична полиция". Министърът посочи, че не органите на полицията в Бургас е трябвало да пресрещат мигрантите, а те е трябвало да бъдат спрени, преди да минат границата.
"Тези две момчета са изпълни дълга си. Имам големи претенции към органите на гранична полиция и ще взема мерки в тази посока", посочи министърът часове след инцидента и допусна, че "можеше да съберем и 47 трупа", ако служителите на реда са предприели по-резки действия по преследването му. "Ситуацията е била такава, че в стремежа си да не бъдат засегнати пътниците в автобуса полицаите са рискували живота си", обясни Демерджиев. |
"Дневник" потърси експерти, които коментираха правилно ли са реагирали служителите на реда и имало ли е възможност да не се стигне до сблъсъка, довел до смъртта на двамата полицаи.
"В критична ситуация от този тип едва ли някой би могъл да каже как би действал. Ако срещу тях е имало хора, които имат малко повече мозък, нямаше да се стигне до подобен критичен резултат", коментира пред "Дневник" бившият вътрешен министър адв. Емануил Йорданов. По думите му, е имало възможност да се спукат гумите на автобуса, но и риск в следствие на това да загинат пътници и според него това е вероятната причина полицаите да не са използвали тази тактика за спиране на автобуса.

"Има много неща, които все още не знаем. Видях начина, по който патрулната кола завива и секунди по-късно автобусът я удря. Полицаите разчитат на това, че автобусът ще спре. И да спреш автобус с патрулка крие немалък риск. Смятам, че полицаите са предприели излишен риск, но от друга страна автобусът влиза в града и може действително да нанесе по-тежки щети", коментира пред "Дневник" експертът в Центъра за изследване на демокрацията Тихомир Безлов.
По думите му, в случая е късмет това, че преследването е станало в ранен сутрешен час. Той допуска, че последствията е можело да са много по-тежки, ако същото се беше случило в час пик около 8-9 ч. сутринта, когато на спирката би имало хора, а участъкът е натоварен и с автомобили заради летния сезон.
"Има такава гледна точка, критикувайки действията до момента, че е било възможно да се изградят пунктове с тези ленти с шипове. Има няколко сериозни инцидента с влизане в Бургас, както и с обръщане на превозни средства по пътя при преследване на нелегални мигранти", коментира още Безлов.
По думите му, през последните години след 2014-2015 г. каналджиите и нелегалните мигранти са започнали да търсят начини за влизане в България и други трасета, различни от района на Хасково. Така са се насочили към границата около пункта при Малко Търново, минават през Бургас и след това се насочват към магистралата, София и излизат предимно през Сърбия.
"Ако бяха започнали заградителни мероприятия, за да сложат шипове например, полицаите трябваше да блокират цялото движение. Понякога това е невъзможно или няма достатъчно време за реакция", коментира още експертът.
Превантивните мерки трябваше да се вземат по-рано
Според него е трудно да се прецени дали е имало възможност за друга реакция, която не би застрашила живота на двамата полицейски служители, както и на пътуващите в автобуса. Той е на мнение обаче, че е имало възможност да се вземат генерално превантивни мерки много по-рано, тъй като е ясно, че трафикантите минават през града и няма много възможности за използване на различни маршрути. Безлов подчерта, че не трябва да има такива преследвания в градската част, тъй като това крие много рискове.
"Проблемът не започва само с конкретните акции. Нужна е по-активна политика в ограничаването на тези случаи, когато се очертаха рисковете. Част от проблема е, и това се очерта още през 2013 г. при първата вълна, че част от хората, които искат убежище, в един момент буквално изместиха българските каналджии", анализира Безлов.
По думите му, едно от усилията на институциите е да се ограничи доколкото е възможно участието на тези бежанци в нелегални канали за трафик. "Сирийците карат сирийци, афганистанците - афганистанци, иракчаните - иракчани. Този контингент трябва да се следи и рисковите хора от тези мрежи да бъдат ограничавани", коментира още Безлов.

Той припомни, че след 2020 г. е имало много рязък спад на опитите за нелегално преминаване на границата заради пандемията, а след това част от хората, които са се струпали в Турция, в края на 2020 г. и началото на 2021 г. са започнали отново да правят опити за влизане в България.
"Нивата на нелегално пресичане на границата преди това бяха силно ограничени. Данните показаха, че нивата на каналджийския бизнес се бяха върнали от началото на кризата и в момента натискът не е по-силен от този през 2016-2018 г.", коментира още Безлов.
Той посочи, че има и друг аспект на проблема - на границата се изпращат служители на жандармерията и охранителна полиция, които пък сега трябва да бъдат изтеглени, за да се включат в предстоящите парламентарни избори на 2 октомври. Освен това, много от екипите, които са командировани там, са без необходимото обучение, което дава възможност за много инциденти.
Външни и вътрешни фактори биха ограничили трафика
Според Тихомир Безлов има комбинация от фактори, които биха могли да доведат до ограничаване на трафика и опитите за нелегално преминаване на границата и те са както външни, така и вътрешни. По думите му, България трябва да направи опит да убеди Турция да задели ресурси за ограничаване на влизането на мигранти през границата. "Преди години Турция беше изградила 3 линии на контрол и действително успяваха да ограничат натиска. Сърбия също започна да затяга мерките и България трябва да направи опит да си сътрудничи максимално със съседните държави", обясни анализаторът.
Според него едно от нещата, които могат да бъдат направени в България, е да се изградят няколко мрежи, които взаимно да се контролират в МВР, но и да работят заедно.
"Охранителна и гранична полиция трябва да следят и да сравняват на излизане към Сърбия какви хора се спират, да се проверява дали са им снети биометрични данни и да се засича кога са влезли и кой ги е пуснал. ГДБОП също имат практика с организираните структури, а и в Главна дирекция "Национална полиция" също има звено. Опитът при нелегалните цигари например показа, че България е доста ефективна, въпреки нивото на институциите, изграждайки няколко мрежи, които се контролират взаимно", добави още Безлов.
Той посочи, че друг важен фактор е нивото на корупция в структурите на МВР като добави, че трябва да бъде отделен ресурс за работата на вътрешна сигурност.
"От 1/3 до половината от ресурсите на вътрешна сигурност бяха разпределени за работа на границата през 2016-2018 г. Справянето с проблема изисква много хора, а същевременно има и много заинтересовани, които нямат интерес нелегалната миграция да спира. Но само с 2-3 мерки и с няколко уволнения проблемът няма да бъде решен", подчерта Безлов.