Поредната предизборна кампания: завръщане към срещите на живо и познатите послания

Поредната предизборна кампания: завръщане към срещите на живо и познатите послания

Поредната предизборна кампания: завръщане към срещите на живо и познатите послания
Дневник
Дежавю (усещане, че случващото се в момента вече е преживявано - бел. ред) - така кандидат-депутати формулират очакванията си от започващата днес предизборна кампания, четвърта за година и половина. Макар тя да не е без значение - особено за партиите, които са на прага да преминат 4-процентната бариера за влизане в парламента, политическите централи твърдят, че не подготвят изненади за привличане на избирателите, а ще залагат на традиционните формати.
Различното този път ще е, че изявите няма да бъдат ограничени от противоепидемични мерки заради COVID-19 и политическите сили се готвят да се възползват максимално от това за срещи на живо с избирателите. Агитацията на гласоподавателите в чужбина отново ще се води в социалните мрежи и медиите. Местните структури пък са ангажирани с това да обучават избирателите, които все още не умеят да гласуват с машина.
Формално кампанията е от днес до полунощ на 30 септември. По закон тя трябва да се води само на български език, а анонимните агитационни материали са забранени. Всъщност битката между политическите сили изобщо не е спирала след разпускането на 47-ото Народно събрание и ще продължи в условията на обтегнати междуинституционални отношения, протести и тежки взаимни обвинения между дългогодишната управляваща партия ГЕРБ и наследниците ѝ във властта от "Продължаваме промяната", както и между последния редовен и действащия служебен кабинет. Основни теми се очаква да бъдат цените на енергоносителите, осигуряването на доставки на газ за зимата, инфлацията в страната, социалната политика и отношенията с Русия.
Според електоралните нагласи за две от формациите ("Български възход" и "Има такъв народ") до последно няма да е ясно дали ще успеят да влязат в следващия парламент. "Продължаваме промяната" изостава, макар и с малко, от ГЕРБ-СДС в битката за първото място, а ДПС и "Възраждане" ще се борят за третото място в парламента.
Прави впечатление, че формациите не залагат на особена креативност в предизборните си послания, новите им слогани се наподобяват вече използвани такива:

- ГЕРБ - "По-силни от хаоса"
- "Продължаваме промяната" - "Да си довършим работата"
- БСП - "За социална и сигурна държава"
- "Демократична България" - "Довери се на разума"
- "Възраждане" - "Възраждане за България"
- "Български възход" - "Възход, България",
- "Има такъв народ" - "Сами срещу всички, заедно с вас"
Какво предвиждат партиите
"Традиционна кампания, нищо ново" - така представители на ГЕРБ-СДС коментираха началото на предизборната кампания. Тя ще бъде открита в София с молебен, който ще се проведе на 2 септември, петък, от 10 часа в църквата "Св. София" в столицата. Не него ще присъстват кандидатите за народни представители от ГЕРБ-СДС в трите софийски многомандатни района, членове и симпатизанти. Лидерът на партията Бойко Борисов отново ще прави обиколки из страната, откъдето ще се включва на живо в социалната мрежа "Фейсбук". По-големите областни градове (Пловдив, Варна, Бургас, Благоевград, Русе и Велико Търново) пък ще бъдат посетени от партийци, представящи политиките на партията по сектори. Кампанията на ГЕРБ от седмици върви с пълна сила, а членове на партията по няколко пъти в седмицата се изявяват пред медиите, за да атакуват бившите управляващи и да представят идеите си.
Предизборният автобус на "Продължаваме промяната", брандиран със снимките на партийните лидери Кирил Петков и Асен Василев, вече от седмица обикаля страната, а представители на формацията се включват с коментари от места като Росенец и пристанище Варна, около които вече повече от година има съмнения за тежки злоупотреби.
Официалното откриване на кампанията ще е в петък, 2 септември, от 11 часа в Пловдив на площада между хотел "Рамада Тримонциум" и Централната поща. От партията заявиха, че за кампанията са предвидили "да са сред хората" и да отговарят на въпросите им, като ще се постараят във всеки областен град да проведат срещи с представители на различни социални групи. За българите в чужбина са предвидени отново онлайн срещи с въпроси.
Промяна в предизборната стратегия на ДПС засега също не се очаква. Все още не е официално обявено кога и къде движението ще открие предизборната си кампания, но по традиция по време на цялата кампания се очаква да обикаля т.нар. централен лъч. Засега не е известно как ще участва в кампанията санкционираният от САЩ по закона "Магнитски" за корупция и търговия с влияние бизнесмен Делян Пеевски, който води листите в Благоевград и Пазарджик.
Информация за предизборната кампания на "Възраждане" също още няма. Сигурно е обаче, че лидерът на формацията Костадин Костадинов ще продължи с традиционните си включвания през социалните мрежи, в които води монолози по различни теми.
От "БСП за България" официално откриха предизборната си кампания в края на юли на националния си събор в местността Бузлуджа. Лидерът на левицата Корнелия Нинова е избрала да започне предизборните си изяви от Бургас на 3 септември (събота). На местно ниво водачите на кандидатдепутатските листи ще провеждат срещи с избирателите.
"Демократична България" също няма да има национално откриване на кампанията. Представители на обединението вече проведоха серия от срещи в София с избиратели на тема здравеопазване и причини за разпадането на 47-ия парламент. По време на кампанията кандидат-депутатите ще заложат отново на "срещи с хората по улиците", но и на дистанционна кампания чрез медиите и социалните мрежи.
"Има такъв народ" ще открие кампанията знаково от Плевен в петък в 18.00 часа, откъдето е родом лидерът на формацията Слави Трифонов. На събитието ще присъстват всички водачи на кандидатдепутатски листи. От партията коментираха, че ще заложат на посланията "смяна на системата" и "национален референдум" и на контакта на живо с избирателите. Лидерът на партията пък обяви, че на 6 септември ще даде интервю на гражданите, които му зададат въпроси във "Фейсбук". В предишната кампания през ноември Трифонов нямаше публични изяви, но през април и юли се появи по веднъж - преди изборите на 4 април отговаряше на въпроси на живо по телевизията и във "Фейсбук", като закри кампанията с песен на предварително записан концерт без публика в столичната зала "Арена Армеец", а преди вота на 11 юли се срещна със студенти в Пловдив.
До редакционното приключване на текста от "Български възход" не отговориха на въпросите на "Дневник" какво предвиждат за предстоящата предизборна кампания.