Пътната агенция обеща магистралата от Калотина до Драгоман да е готова до края на септември

Строителството на 14.5-километровия магистрален участък между ГКПП "Калотина" и Драгоман се очаква да бъде завършен до края на септември. Това уверяват от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за участъка, който е част от магистрала "Европа", която ще свръзва София и граничния пункт със Сърбия.
Строителството се извършва без спиране на трафика по първокласния път I-8. Повечето съоръжения са съществено завършени и асфалтовите работи са на финален етап, уточняват от АПИ. В момента движението в отсечката се осъществява по директното трасе с вече положена асфалтова настилка с изключение на участъците на преходи между двете платна за движение.
Строителството на участъка между Калотина и Драгоман започна през февруари 2020 г. Според АПИ срокът за приключването му е бил удължен заради пандемията от COVID-19 и затруднените доставки на строителни материали, което забави и възпрепятства строителния процес. Друга причина за удължаването на срока са неприключилите отчуждителни процедури за изместване на инженерни мрежи, неотразени в действащия Подробен устройствен план или отразени с друго местоположение. Това е наложило неговото изменение и разработеният ПУП е внесен в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) през май 2022 г. за становище. Очаквало се решението на МОСВ.
В момента в участъка Калотина - Драгоман се работи на 3 съоръжения - един селскостопански подлез и два надлеза, чието изпълнение е 95%. Пътният възел към интермодалния терминал Драгоман е изграден, положен е трошен камък на пътното платно и до 15 дни предстои да бъде асфалтиран. Всички останали съоръжения са съществено завършени.
В отсечката от първи до седми километър са приключили асфалтовите работи. Очаква се тя да бъде завършена до средата на септември. В следващите около 8 км до Драгоман на финален етап е полагането на неплътния асфалтобетонов пласт /биндер/, след което ще бъде положен и износващият асфалтов пласт.
Остри критики от Института за пътна безопасност към АПИ и МРРБ
Информацията от АПИ за ситуацията със строителството на АМ "Европа" е в отговор на остра позиция на Института за пътна безопасност (ИПБ), в която се отправят критики към пътната агенция и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за забяването на строителството на 14.5-километровия участък с повече от 6 месеца, което според института е вследствие на корупционни практики на бившите ръководства на МРРБ и АПИ.
При извършена на място проверка от ИПБ са установили, че голяма част от предвидените съоръжения не са завършени и "никой не знае кога ще се случи това". Според ИПБ никой на място не бил виждал ръководител от АПИ и МРРБ, който да е извършвал контрол за забавяне на строителството. Трасето, по което се движат автомобилите, представлявало черен път, а от едната му страна било нависнало необезопасено срутище, което застрашава живота на преминаващите автомобили, твърдят още от института.
Според ИПБ също така временната организация за безопасност на движението в отсечката от Драгоман до Калотина е опасна. Друга критика на ИПБ е, че са се образували нерегламентирани сметища заради липсата на контрол от страна на АПИ.
"Това е поредно доказателство, че от бившите ръководства на МРРБ в лицето на бившия министър Гроздан Караджов и възложителя АПИ в лицето на бившия председател Тодор Василев не е осъществяван системен контрол", пишат от ИПБ.
Също така по цялото трасе експертите от ИПБ са установили, че липсва задължителната табела, съгласно европейските изисквания, на която е задължително да има адрес и дата на откриване на строителната площадка, номер и дата на разрешението за строеж, вид на строежа, възложител, изпълнител и др.
От пътната агенция отговориха, че нерегламентирани сметища около строителния обект нямало, като са обособени места за временно съхраняване на материали. Допълват, че в началото и в края на изграждащата се отсечка били поставени информационни табели.