Владимир Карамазов: В политиката невидимите мрежи са мощни, няма как да не попаднеш в тях

|
Владимир Карамазов е актьор, продуцент и фотограф. Той играе главната роля в "Опашката", постановка на Явор Гърдев по пиесата на Захари Карабашлиев в плевенския театър "Иван Радоев". "Опашката" спечели "Аскеер" за 2022 г. за най-добро представление. В него се разказва за "известен писател в разцвета на жизнените и творческите си сили, който получава предложение от мъглява политическа структура да се включи в борбата за президентския пост", гласи визитката на спектакъла.
"Дневник" разговаря с Владимир Карамазов за ролята му, посланията от пиесата, общото и различното между политиката на сцената и във всекидневието.
Когато приехте да играете ролята на писателя-кандидат-президентът в "Опашката", очаквахте ли да има интерес към постановка на политическа тема?
- Очаквах, защото си спомням сериала House of Cards ("Къща от карти" - бел. авт.) - на който съм голям фен - и колко го гледаха хората. Той показваше механизми, за които всички се досещаме, но не сме сигурни дали наистина работят.
Когато прочетох "Опашката", видях, че отразява едно задкулисие, за което всички се досещаме или го разнищваме в частни разговори. А когато човек го види на сцената, горе-долу така, както си го представя, си казва, че това не е истина.
Пиесата е доста достоверна. Захари Карабашлиев е използвал хора, които са му давали информация от извора. За мен беше интересно да я правим, защото така и аз си отговарях на много въпроси.
Когато репетирахме, си говорихме, че духът на властта доста често би могъл да те посещава, когато си на някакво ниво обществена личност. Политическите партии търсят хора с добра репутация. |
Въпросът е дали, когато ти предложат рога на изобилието на властта, дали ще се поддадеш или ще го прекратиш навреме
Явор Гърдев смята, че духът на властта спохожда за няколко часа, има пик след предложението, допускането, представянето, отпускането на въображението, в които човек, ако се поддаде, може да тръгне в посока, която не се знае накъде ще го отведе. Докато, ако го прекрати навреме, продължава да си живее стария живот, който е доста по-спокоен.
А не е ли по-важно с каква перспектива тръгва човек към властта? Ако е користна, сценарият да е един, а, ако тръгне с идеята, че се бори за кауза, сценарият да е различен?
- Според мен доста голяма част от политиците не тръгват с користна цел.
Въпросът е, че, тръгне ли се по този път, нещата не са и няма как да бъдат розови. |
В пиесата е силно застъпено това. Няма как човек да направи нещо сам, винаги трябва отзад да има хора, които да го посочат, излъчат и тези хора много скоро ще започнат да искат нещо, заради което са го посочили. Всъщност, дори и човек да тръгне без користна цел, 100% в даден момент ще бъде погълнат от тази машина.
Смятате ли, че постановката оставя усещането, че включването на нови играчи без опит в политическия живот ги обрича на обвързване с "влиятелни играчи на дълбоката държава", цитирам резюмето й?
- На всички ни се иска да вярваме, че не е така. Но най-вероятно е така. Ако не разсъждаваме емоционално, няма как един човек да излезе от никъде и просто ей така да стане министър-председател например. Звучи прекалено наивно.
Когато хората са отчаяни, предпочитат да гласуват за човек, когото познават - не в светлината на политиката, а в друга, при това от години. И си мислят, че са близки с този човек, предпочитат да му се доверят. Затова най-вероятно не е кой знае колко сложно да се влезе във властта.

До този извод стигнахте след като бяхте в ролята на кандидат-президент в "Опашката" или преди ?
- След като преминах през този процес.
А и винаги е хубаво човек да има някакво съмнение, защото, ако нямаш съмнения, просто се хвърляш на някаква интуиция и може много лесно да се превърнеш в овца. |
Съмнението човърка човек най-малкото да направи проучване и да помисли по-обстойно за даден кандидат. На мен много ми се иска да има независими хора, които действително искат да променят нещо в страната, но не виждам как би могло да се случи.
Причината е, че мрежите, които са опънати на по-невидимото ниво, са много сериозни и мощни - няма как да ги прескочиш и да не попаднеш в тях.
Има ли начин човек да се предпази от играчите на "дълбоката държава"?
- Много съм мислил по въпроса. Мисля, че няма как. Защото, когато парите в дадена област са много, много големи, там и залогът става много, много голям. Няма как просто да отидеш и да кажеш на такъв кръг хора да изчезват. Прекалено наивно е.
Смятам, че за да се променят изцяло нещата, трябва да се смени цяло едно поколение - мозъкът на сегашното поколение, което расте, работи по коренно различен начин. За това ще трябват години. И тези младите, евентуално, да подхванат нещата по коренно различен начин.
Тогава по какъв път трябва според Вас да минават новите политически фигури, за да не последват съдбата на Вашия герой в "Опашката"?
- Аз не претендирам да разбирам от политика. Споделям това, което ми прави впечатление, когато слушам новини. Не мога да дам формула. Единствено мога да се надявам, че новите, които са с нов чип в главата, ще измислят нещо, което да е различно от това, което тече в момента в политиката.
Скоро предстоят избори. Не смятате ли, че тази безперспективност може да влияе на хората да не вярват на никого и всички да минава под знаменателя на модела "всички са маскари"?
- Разбира се, че трябва да се гласува, но въпросът е, че за това трябва да се отдели време - малко от малко да проучиш хората, за които искаш да гласуваш. Само по себе си това, че някой ти е станал симпатичен или е казал едно изречение, което ти импонира, не е достатъчен довод да се гласува за този или онзи.
Аз си отварям широко ушите в средите, в които работя и слушам какви са настроенията. Доста често за постъпките на политиците чувам от разговори. Но е сложно и не може да се повлияе на човек, като просто му се каже да гласува. Дори и да не гласува, е свързано с лични тегоби или преживявания, които отдава на политическия живот.
Свързвате ли героя си в "Опашката" с конкретен играч на политическата сцена в България?
- Румен Радев е някакъв прототип, но не непременно като развитие, защото сега тепърва го виждаме как се развива като политик, а по-скоро като човек, който се е доказал в дадена професия, съзрян е от някого и подмамен да влезе в политиката.
Той дойде да гледа постановката, когато тя гостува в София и след това се видяхме. Каза, че страшно много спомени са нахлули в главата му, но не сме го разпитвали, не е и важно според мен.
Може ли да се каже, че "Опашката" е елегантно предупреждение към всеки, който влиза в политиката?
- Една постановка не може да има чак такава сила - не може да промени събития. Би могла обаче да накара хората да мислят в определена посока.
По-скоро оставяме на публиката да прави паралели с реалния живот. Дори и Румен Радев не е точно прототип, но си мислехме за него, защото, когато излезе постановката, президентските избори бяха след два месеца и съвпадна много конкретно.
Мислехме дори за реклама на постановката, в която да направим предизборни плакати с мен и да се смесим в потока на рекламата на истинските кандидати. Но нещо ни спря тогава, не ни се стори много окей.
Какви трябва да са реалностите, за да е различен краят на "Опашката"?
- Някакъв утопичен. Тази ситуация не е само в България. Тя е в света.
Глупаво е да разсъждаваме, че само тук е толкова зле, само тук политиците са такива.
Навсякъде е всеобща криза. В другите страни се забелязва по-малко, защото са доста по-богати и големи, но всичко е еднакво навсякъде, когато става дума за много пари.
Вярвахме, че пандемията ще промени света, защото той не може да се движи повече в тази посока и изведнъж спря за две години. Но и в това вече не вярвам, не смятам, че светът тръгва на другаде.
Имаше просто пауза и сега всичко стана според мен по-агресивно. |
Следя разбира се само от гледна точка на моята професия, но май навсякъде е едно и също. От уплахата, че хората не могат да работят и се чудеха как да свързват двата края, изведнъж лековатите представления тип халтура станаха безброй.
След "Опашката" заинтересувахте ли се повече от политическия живот в България?
- Не е заради "Опашката". По-скоро човек става на едни години и започва да надава повече ухо на тази част от света.
Но материята е толкова сложна, обемна и по някакъв начин грозна, че всеки пък, когато се опитвам да намеря отговор на нещо, зациклям и започвам да се депресирам. |
Аз искам да научавам истината, а не мога да я науча от моето положение. Ето сега не мога да науча истината за газа и това много ме депресира.

Всичко, което трябва да знаете за парламентарните избори на 2 октомври
Сега всички използват едни и същи похвати на постоянно плюене. По телевизията стана абсолютен кошмар, аз вече не мога да го търпя: единият плюе другия, другият плюе третия и в цялото това плюене объркват наистина хората.
Човек не може да се ориентира какво е, каква е истината, кой е крив, кой е прав за всеки един казус
Затова казвам, че трябва да дойде поколение, което не се занимава с такива неща, изобщо да не им е в полезрението. Работата на политиците е да се занимават с едрите теми, но начинът, по който се занимават и това стига до обществото, за мен е много неприятен - едно и също нещо до полуда.
Вие търсен ли сте да се присъедините към дадена партия или политически проект?
- Да, търсен съм през годините. Но на мен просто не ми е интересно. Аз не вярвам, че съм силен в това. Вярвам, че човек трябва много съвестно да преценява в какво са му силите и защо е пратен на тази Земя.
Аз не съм пратен за политика. |
На какви промени се надявате Вие в ресор "култура"? И възможни ли изобщо са те с толкова честа смяна на правителства?
- Не може в дадена област да бъде вкаран човек, който нищо не разбира. Много се надявам в културата да се намери човек, който е от тези среди, знае какви са проблемите, да е активен и да има някаква мисъл. Така според мен ще могат бързо да се променят ключови неща в културата, например как се прави финансирането и как парите стигат до хората.
Надявам се следващите, които и да са те, да си вземат поука и да имат добри съветници. Не вярвам, че управляващите имат кой знае какви наблюдения в сферата на културата, - според мен са никакви - но е важно кой ги съветва.
От средата на миналата година "Опашката" се играе в театър "Иван Радоев" в Плевен, но за първи път през юли тази година постановката гостува в София и билетите бяха бързо изкупени. След като Явор Гърдев стана част от режисьорския екип на Народния театър, ще има ли повече представления на "Опашката" в столицата през новия театрален сезон?
- Не, няма да има повече постановки - освен може би една - и причината е много проста. Директорът на плевенския театър стана директор на Народния театър, но представлението е на плевенския театър. Когато започне да гостува прекалено често в София, в Народния театър, това е събитие, за което мечтаят почти всички извън столицата. Не може да се дава на плевенския театър толкова често сцената на Народния театър, защото навсякъде има качествени представления, които биха искали да дойдат в София, и то точно на тази сцена.
"Опашката" се явява като едно от многото представления, които има извън София. Може би ще гостуваме още един път, но често няма как да стане. Сегашният директор на Народния театър иска да въведе един ден в седмицата да бъде само за гостуващи представления, направени извън София. Това е чудесно, защото има много качествени постановки на театри в страната.
Каква ще бъде съдбата на "Опашката" не се знае, но и когато я направихме, никой не се интересуваше колко дълъг би бил животът на това представление. Плевен не е кой знае колко далече, ако някой наистина има желание да го гледа, ще отиде и ще го гледа.
Да, услилие е, но е усилие за изкуство.
Опашката е на 26 септември в Драматично-куклен театър "Иван Радоев" - Плевен.