Въпреки инфлацията за ваканции се харчи "като за последно"

Въпреки инфлацията за ваканции се харчи "като за последно"

Въпреки инфлацията за ваканции се харчи "като за последно"
Reuters
Ускоряващата се годишна инфлация принуди много хора да търсят убежище за обезценяващите се двуцифрено доходи или спестявания. "Дневник" предлага няколко идеи за това в специалната поредица "Инфлацията: какво да се прави".
Първите месеци на 2021 г. ще се запомнят с нещо необичайно за българския туристически пейзаж - стотици напълниха десетки чартъри до дестинация, избирана от единици преди това - остров Занзибар. Необичайният интерес към тази екзотика бе продиктуван от липсата на други възможности за пътешествия заради пандемията и натрупаното напрежение и спестени пари отново заради нея.
В момента целият свят е отворен за пътувания с минимални изисквания в отделни дестинации. Налице е обаче друго предизвикателство за жителите на Европа и конкретно за България - много високата инфлация. Както е известно, тя яде парите - както тези, отделени за трудни времена, така и разполагаемите заради поскъпналите стоки и услуги от първа необходимост.
Въпреки съветите на експертите да се пести за тежки периоди се оказва, че много хора пазаруват ваканции "като за последно". Когато цените са надхвърлили бюджета, туроператорите успяват да вместят туристите в него като предлагат по-евтин хотел - по примера на производителите на храни, които запазиха цените за по-малък грамаж.
Отприщване на харченето
Според Петър Стоянов, мениджър на туроператора "Луксутур" "отприщването за харчене" не се дължи изцяло на високата инфлация и опит парите да се инвестират в нещо смислено или мечтано, а в резултат на множество фактори. Напомня, че до началото на тази година все още голяма част от света бе затворена за пътуване или то бе затруднено. "В един момент рязко се отвори и това съвпадна с повишаването на инфлацията. Много пари бяха раздадени от правителствата за компенсации, хората се оказаха с налични суми, спестени от неосъществени разходи за пътувания и развлечения и започнаха да живеят "като за последно" - да купуват, да пътуват, да пият, да ядат. Във всички сектори тази година се харчи без кой знае каква мярка", заключава Стоянов.
Напомня, че исторически погледнато винаги след еуфорията следва охлаждане. И очаква то да настъпи през зимата. "Но поне за момента годината е изключително успешна и в много отношения премина нивата на 2019 г., защото хората са по-склонни да харчат повече", допълва той. Дава пример и с това, че масово на пазара вече почти не се предлагат тризвездни хотели за настаняване при тези далечни пътувания, а хората избират миниум такива с 4 звезди. Отбелязва, че с изключение на Азия, която се отвори по-късно от останалата част на света, цените на хотелите са много по-високи отпреди, а в Европа са дори двойни на тези от 2019 г. В същото време заетостта им е висока.
Високите цени освен от обективни фактори са подхранвани тъкмо и от голямото търсене. Стоянов смята, че тази вълна на поскъпване се ползва и от играчи на пазара, за да продават скъпо, само защото могат. Заради продължилия доскоро ръст в цените на горивата все още е налице т. нар. горивна такса, която е отделно перо във всеки туристически пакет. В момента тя е около 60 лв. за полети до 3 часа. Според Стоянов обаче заради започналото поевтиняване на горивата ситуацията се нормализира и новите договори за предстоящите месеци вече ще включват актуалните цени.
Не всички са за Занзибар
За разлика от февруари и март на 2021 г., когато почти нямаше къде да се пътува и всички тръгнаха за невъвелия ковид-ограничения Занзибар, сега светът е отворен и преди да се вземе решение къде да се отиде, хората преминават през колебания между 3-4 дестинации, които отговарят на техния бюджет, обяснява Стоянов. Дава пример с това, че приблизително еднакви суми стигат за Доминикана, Бали, Малдивите или Мавриций.
Една от върналите се на мода дестинации е Тайланд - там е "екзотично", но и спокойно, а освен това и евтино. Като в същото време не е като Занзибар, откъдето много българи се върнали разочаровани, защото не са знаели къде отиват - бедност в съседство на красиви плажове.
Бали и Виетнам отново са силно търсени, казва туроператорът.
В същото време Стоянов наблюдава изчерпване на някои дестинации - предимно в Индийския океан, които са били доста посещавани през последните години от хора, които не всяка година си позволяват подобни почивки.
Прогнозира, че в началото на следващата година "нещата ще се успокоят", защото се очаква тежка зима, която ще свие търсенето и съответно цените и така отново може да има изгодни пътешествия до далечни дестинации. Дава за пример Германия, чиито граждани вече са ограничили разходите като "излишните" харчове са спрени, което включва и ранните резервации. Очаква подобен ефект да е налице в България през декември и януари.
Сега обаче се наблюдава друго.
Никога досега не се е случвало да има пълни чартъри за Мавриций, Сейшелите и др. по това време на годината за Нова година.
Обичайно записванията за тях започвали плахо, когато времето в България трайно се влоши в късната есен. "А сега вече има почти пълни групи за януари и февруари за Мексико", посочва Стоянов. Към факторите, допринесли за това, добавя и увереността на туристите да предплащат ваканции за разлика от преди, когато заради COVID пропадаха пътувания или се губеха пари. Сега освен това са масова практика застраховките "Отмяна на пътуване".
Екзотиката винаги е на мода
Румяна Любенова от "Уелкъм травел" също коментира, че заради доскорошните ограничения хората сега пътуват много, използвайки и топлото време. Посочва, че има голям интерес към дестинации, които "винаги са на мода", сред които са и по-скъпите пътешествия до далечни точки.
Отбелязва като интересна тенденция тази година това, че заради руските туристи, чиито възможности за почивка бяха ограничени от санкциите, Турция доста е повишила цените. Това кара хората, които са избирали по-висок клас почивка в тази страна, да се пренасочат към екзотичните дестинации, тъй като пакетите са се сближили ценово.
Посочва, че освен това в момента авиокомпаниите провеждат доста мащабна политика за разрастване и възстановяване на предишните си маршрути, което дава възможност за формирането на атрактивни цени на пакети до далечни дестинации - Малдивите, Сейшелите, Мавриций и дори Шри Ланка, където все още има политически турбуленции.
"Това са дестинации, които може да се каже стигат до 1500 евро с хотел, пълен пансион, самолетни билети, което само преди няколко месеца бе невъзможно", казва тя. Причината е, че повечето полети се изпълняват от турските авиолинии, доскоро доста натоварени заради руснаците, които ги ползват, за да се придвижват извън санкциите. "Сега, когато всичко се успокои, вече се получават по-нормални ценови предложения", допълва тя.
Като популярни в момента описва и програмите с полет от Мадрид - до Мексико (Ривиера Мая), Доминикана (Пунта Кана) и Куба. Описва интереса към тях с това, че съчетават възможността за почивка и забележителностите - исторически, археологически, които може да се посетят.
Според нея интересът към тези, неевтини спрямо стандарта на живот в България пътешествия, е основно от хора пътешественици, със стабилни доходи, на които инфлацията не влияе съществено и също пътешественици, които обикалят света като всяка година набелязват една или две такива дестинации - напролет в Африка, наесен - в Азия.
Нейната прогноза за бъдещето на цените обаче е различна от тази на нейния колега.
Според нея след Нова година цените на пакетите ще се покачат с 15-20% заради цените на горивата, инфлацията, курса на долара, който през последния месец поскъпна значително.
Любенова казва, че туристите са свикнали с доплащането за горивна такса, въведено след началото на войната в Украйна, когато горивата силно поскъпнаха, и предпочитат да не отлагат пътуванията заради това с надеждата, че може да поевтинеят.
Според нея ефектът от инфлацията е едновременно позитивен и негативен. Много хора са се отказали да пътуват заради нея или пък се е наложило на туроператорите да свият максимално печалбите си, за да поддържат по-приемливи цени. Това е запазило относително голям броя на пътуващите, но печалбите на компаниите не могат да отбележат ръст.
Отбелязва като най-мотивирани да пътуват до по-далечни дестинации хората на около 55 години, които с годините напред постепенно ще "скъсяват" дистанциите.