Доверието на инвеститорите има нужда от стимули
"Биовет" е сред най-динамично развиващите се компании през последните години. Агресивната политика на мениджмънта за разрастване на бизнеса, придобиването на нови активи и разработването на нови продукти превърна пещерското дружество в модерна фармацевтична компания. През миналата година "Биовет" направи няколко значителни покупки, чрез които
удвои активите си
и към края на 2005 г. достигнаха стойност 147.03 млн. лева спрямо 78.09 млн. лева година по-рано. Този завиден ръст в активите се дължи на покупката на дълготрайни материални активи от „Балканфарма Разград" и извършените реконструкции и модернизации в производствените звена на дружеството, както и построяването на когенерационна газова централа за комбинирано производство на електроенергия и пара. Инвестиционните намерения на пещерската компания излязоха извън границите на страната, а стойностният ефект от това се вижда в дълготрайните нематериални активи, които за периода са се увеличили 47 пъти в сравнение с 2004 г. Това се дължи на покупката от „Биовет" на нематериални дълготрайни активи, представляващи търговски марки и други на стойност 22.5 млн. евро от основния си конкурент INTERVET INTERNATIONAL B.V. - Холандия
Дългосрочните финансови активи са нараснали с 246% през 2005 вследствие на покупката на „Биовет" на 100% от дяловете на „Актавис" в дъщерната му компания за производство на ветеринарни активни фармацевтични съставки в Македония.
Придобитите само през миналата година дълготрайни материални активи, нематериални дълготрайни активи, стоково-материални запаси и инвестиции осигуриха възможност за значително разширяване на дейността на „Биовет". Това се доказа още в годишния финансов отчет, от който се вижда ръст на продажбите с около 28% и над два пъти ръст в печалбата.
Положителната тенденция се запазва и през настоящата година и за първото тримесечие нетните приходи от продажби нарастват до 21.65 млн. лева спрямо 12.6 млн. лв. година по-рано. Предвид сезонния характер на продажбите, които в първите месеци на годината са най-слаби, за реалния ефект на направените инвестиции през миналата година можем да съдим от приходите към края на деветмесечието.
Оптимизиране на разходите
С цел оптимизиране на разходите през последните години "Биовет" вложи значителни средства в изграждането на собствен енергиен източник - топлоелектрическата централа с електрическа мощност 18 MW и топлинна мощност 68 MW вече функционира.
След направените покупки през миналата година "Биовет" затвърди присъствието си на международните пазари и се насочи към експанзия на нови пазари в целия свят. Нарастване на продажбите в Централна и Източна Европа, тъй като животновъдният сектор там се развива и расте с много бързи темпове, а с влизане в ЕС се увеличиха и субсидиите в някои от тези страни.
Големите постижения на фармацевтичната компания и затвърждаването на пазарните и позиции не се отразяват съществено върху цената. Причината е, че все още инвеститорите остават скептично настроени по позицията.
-------------
Кирил Домусчиев, председател на надзорния съвет на "Биовет"
Работим по над 30 нови продукти
Какви са бъдещите плановете за развитието на дружеството и каква е инвестиционната ви политика?
- Плановете ни са да разширяваме присъствието си на всички възможни пазари по света и да поддържаме експортната си ориентация. Също така да увеличаваме производствените си мощности и да разширяваме продуктовата си гама и в някои специални продукти да търсим световна лидерска позиция.
Инвестиционната ни политика е насочена към увеличаване на производствените мощности, разработка и регистриране на нови за предприятието продукти, както и получаване на FDA (сертификат за продажба на храни и лекарства - бел. авт.) за американските пазари за повечето ни продукти. Имаме предвидена инвестиционна политика, свързана с енергийната ефективност и екологията.
А предвижда ли се някаква реорганизация в структурата на компанията?
- Никакви съществени реорганизации в структурата на компанията не се предвиждат.
Планирате ли разширяване на пазарния си дял чрез въвеждането на нови продукти или бизнес комбинации?
- Работим по над 30 нови за нас продукти някой, от които са оригинални, т.е. негенерични, и имаме 5-годишна програма за тяхното внедряване в производство и оторизиране за продажба на различни пазари по света.
Каква дивидента политика възнамерявате да спазвате?
- Компанията не възнамерява да изплаща дивиденти, тъй като дружеството среща силна конкуренция от страна на китайски и индийски производители. Същевременно имаме необходимост и от средства за изпълнението на инвестиционната ни програма.
удвои активите си
и към края на 2005 г. достигнаха стойност 147.03 млн. лева спрямо 78.09 млн. лева година по-рано. Този завиден ръст в активите се дължи на покупката на дълготрайни материални активи от „Балканфарма Разград" и извършените реконструкции и модернизации в производствените звена на дружеството, както и построяването на когенерационна газова централа за комбинирано производство на електроенергия и пара. Инвестиционните намерения на пещерската компания излязоха извън границите на страната, а стойностният ефект от това се вижда в дълготрайните нематериални активи, които за периода са се увеличили 47 пъти в сравнение с 2004 г. Това се дължи на покупката от „Биовет" на нематериални дълготрайни активи, представляващи търговски марки и други на стойност 22.5 млн. евро от основния си конкурент INTERVET INTERNATIONAL B.V. - Холандия
Дългосрочните финансови активи са нараснали с 246% през 2005 вследствие на покупката на „Биовет" на 100% от дяловете на „Актавис" в дъщерната му компания за производство на ветеринарни активни фармацевтични съставки в Македония.
Придобитите само през миналата година дълготрайни материални активи, нематериални дълготрайни активи, стоково-материални запаси и инвестиции осигуриха възможност за значително разширяване на дейността на „Биовет". Това се доказа още в годишния финансов отчет, от който се вижда ръст на продажбите с около 28% и над два пъти ръст в печалбата.
Положителната тенденция се запазва и през настоящата година и за първото тримесечие нетните приходи от продажби нарастват до 21.65 млн. лева спрямо 12.6 млн. лв. година по-рано. Предвид сезонния характер на продажбите, които в първите месеци на годината са най-слаби, за реалния ефект на направените инвестиции през миналата година можем да съдим от приходите към края на деветмесечието.
Оптимизиране на разходите
С цел оптимизиране на разходите през последните години "Биовет" вложи значителни средства в изграждането на собствен енергиен източник - топлоелектрическата централа с електрическа мощност 18 MW и топлинна мощност 68 MW вече функционира.
След направените покупки през миналата година "Биовет" затвърди присъствието си на международните пазари и се насочи към експанзия на нови пазари в целия свят. Нарастване на продажбите в Централна и Източна Европа, тъй като животновъдният сектор там се развива и расте с много бързи темпове, а с влизане в ЕС се увеличиха и субсидиите в някои от тези страни.
Големите постижения на фармацевтичната компания и затвърждаването на пазарните и позиции не се отразяват съществено върху цената. Причината е, че все още инвеститорите остават скептично настроени по позицията.
-------------
Кирил Домусчиев, председател на надзорния съвет на "Биовет"
Работим по над 30 нови продукти
Какви са бъдещите плановете за развитието на дружеството и каква е инвестиционната ви политика?
- Плановете ни са да разширяваме присъствието си на всички възможни пазари по света и да поддържаме експортната си ориентация. Също така да увеличаваме производствените си мощности и да разширяваме продуктовата си гама и в някои специални продукти да търсим световна лидерска позиция.
Инвестиционната ни политика е насочена към увеличаване на производствените мощности, разработка и регистриране на нови за предприятието продукти, както и получаване на FDA (сертификат за продажба на храни и лекарства - бел. авт.) за американските пазари за повечето ни продукти. Имаме предвидена инвестиционна политика, свързана с енергийната ефективност и екологията.
А предвижда ли се някаква реорганизация в структурата на компанията?
- Никакви съществени реорганизации в структурата на компанията не се предвиждат.
Планирате ли разширяване на пазарния си дял чрез въвеждането на нови продукти или бизнес комбинации?
- Работим по над 30 нови за нас продукти някой, от които са оригинални, т.е. негенерични, и имаме 5-годишна програма за тяхното внедряване в производство и оторизиране за продажба на различни пазари по света.
Каква дивидента политика възнамерявате да спазвате?
- Компанията не възнамерява да изплаща дивиденти, тъй като дружеството среща силна конкуренция от страна на китайски и индийски производители. Същевременно имаме необходимост и от средства за изпълнението на инвестиционната ни програма.