Проблемите със системата "Зелена карта" - развръзката "скоро предстои"

Проблемите със системата "Зелена карта" - развръзката "скоро предстои"

Проблемите със системата "Зелена карта" - развръзката "скоро предстои"
За пореден път България се оказва в опасност да бъде изключена от системата "Зелена карта". Тя е международно споразумение, в което участват над 40 държави и е за покриване на щети по "Гражданска отговорност" за инциденти в чужбина.
За проблема се разбра от стенограма от заседанието на правителството през миналия месец. На него служебният министър на финансите Росица Велкова предлага протоколно решение, с което да се вземат мерки по ангажиментите на България, свързани с присъствието ѝ в чакалнята на еврозоната и следващо приемане. Това е и причината тя да повдига въпроса, тъй като нито министерството, нито Комисията за финансов надзор имат правомощия над системата, в която България участва чрез Националното бюро на българските автомобилни застрахователи.
Какъв е проблемът
Росица Велкова обръща внимание на колегите си по този проблем, който не се появява за първи път (повече за това в края на текста - бел. авт.), тъй като той е част от ангажиментите на България по пътя ѝ към влизането в еврозоната и настоящото ѝ присъствие в т.нар. чакалня на общия валутен съюз.
От стенограмата се вижда, че е налице сериозен риск от закъснение в изпълнението на ангажиментите на България. В случая става дума за претенции към застрахователя "Лев инс" за щети в чужбина, които той не е покрил, с което е натрупал дългове към Националното бюро на българските автомобилни застрахователи. От стенограмата се разбира, че дълговете на компанията са освен към бюрото и към други участници в системата "Зелена карта".
Националното бюро настоява процедурата за заплащане и искания за гаранция чрез усвояване на банковата гаранция да бъде започната при спазване на процедурата за усвояване на гаранцията от 2021 г. Тоест всяко онлайн искане за гаранция да бъде придружено със съответно доказателство за плащане на обезщетение на увреденото лице, обяснява Велкова.
По информация на Националното бюро към настоящи момент банковата му гаранция не е усвоена от Международното бюро.
В случай че казусът не бъде разрешен, наред с неизпълнение на ангажимента на България след присъединяване към ERM ІІ има сериозен риск Националното ни бюро да бъде изключено от системата "Зелена карта" на следващата Генерална асамблея, съответно от следващата година да спре издаването на зелена карта от българските застрахователи.
Това предупреждава правителството министър Велкова.
Колко са сумите
От Министерството на финансите обявиха в отговор на въпроси от "Дневник", че по информация от Националното бюро в случая става дума за неплатени от страна на застрахователя искания за гаранции, отправени основно в периода 2018-2019 г. "Не се наблюдава ново натрупване на задължения, като останалите задължения на застрахователя се изплащат своевременно", отбелязва ведомството.
"Дневник" изпрати въпроси към цитирания застраховател, но не получи отговори. На посочените в сайта на Националното бюро телефон за контакт с централния офис и генералния секретар никой не отговаря.
За да се разреши проблемът, който може да нанесе щети на всички останали, през първата половина на годината са проведени срещи между представители на Министерството на финансите (МФ), Комисията за финансов надзор (КФН) и бюрото. На тях от бюрото са заявили, че големият брой искания за гаранции не са съпроводени с доказателства за реално плащане на обезщетенията, което е причината то да вземе решение по тези искания да не бъде плащано, ако не бъдат представени документи, доказващи изплатените обезщетения. Това се разбира от отговорите на министерството до "Дневник".
Заради просрочените и неизплатени искания за възстановяване на суми бюрото е поставено под мониторинг и е представило банкова гаранция и общ презастрахователен договор в полза на Съвета на бюрата. Очаква се Съветът на бюрата да активира банковата гаранция, с което поетапно да бъдат погасени натрупаните задължения в системата "Зелена карта", допълват от ведомството.
По време на тези срещи не са обсъждани надзорни мерки спрямо "Лев инс", посочват още от Министерството на финансите и препращат към Комисията за финансов надзор.
Търговски спор, измами, пране на пари
На въпроси на "Дневник" от комисията отговориха, че натрупаните в миналото проблеми се дължат на търговски спор между български застраховател и негов бивш кореспондент. Предметът на спора е свързан с изпълнението на задълженията по търговски договор между двете дружества, който е прекратен още на 31.12.2015 г., като се изразяват съмнения за извършени застрахователни измами, наличие на схеми за пране на пари и др.
Информацията на КФН е, че за разрешаването на този спор са сезирани различни компетентни институции в България и Италия - разследващи органи, Европейската прокуратура, съд, посочват от ведомството, без да навлизат в детайли.
Регулаторът на свой ред отчита, че след тези случаи няма натрупване на нови задължения от този застраховател и продължават усилията за разрешаване на породилите се споровете между участниците в системата за изчистване на старите задължения.
"Същевременно следва да бъде отчетено, че българският застрахователен сектор всяка година изплаща десетки милиони евро по настъпили в чужбина щети, причинени от застраховани в РБ автомобили, в съответствие с правилата на системата "Зелена карта", посочва комисията.
Чака се развръзка "съвсем скоро"
Застрахователят е поел ангажимент да изплати всички свои задължения, за които са му предоставени съответните документи и доказателства. Според информацията, с която КФН разполага, съвсем скоро се очаква да бъде постигнат съществен напредък по разрешаване на възникналия проблем в системата "Зелена карта", посочват от там.
От Националното бюро наскоро обявиха в своя позиция, изпратена до "Медиапул", че България няма да бъде изключена от системата и че не е под въпрос издаването на международни застраховки "Зелена карта" по "Гражданска отговорност" за автомобили с български регистрационни номера.
На въпрос дали има и други застрахователи по "Гражданска отговорност" със сходни проблеми от КФН посочват, че наличната информация показва, че ненавременното плащане на задължения по "Зелена карта" от страна на други застрахователи е инцидентно, като просрочията не са големи.
Комисията на свой ред отбелязва, че няма надзорни и контролни правомощия над бюрото.
Надзорните правомощия на КФН са свързани единствено с проследяване на достатъчността на техническите резерви на застрахователите, надзор по отношение на тяхното финансово състояние и това на бюрото, както и спазване на изискванията за поддържане на банковите гаранции на застрахователите и бюрото в изискуемите размери, посочват от регулатора.
Подчертават, че независимо от това през последните години са предприели редица действия за оказване на съдействие за разрешаване на възникналите проблеми, провеждане на работни срещи, искания за съдействие от чужди компетентни органи, сезиране на разследващи органи, прилагане на принудителни административни мерки, извършване на проверки на място, включително такива от независими външни експерти.
Експертите на комисията посочват, че инструментите за решаването на възникналата ситуация са в правомощията на Съвета на бюрата и националното бюро. "Отнемането на лиценз на застраховател е възможно най-тежката принудителна административна мярка и като такава се прилага само в строго регламентирани от Кодекса за застраховането хипотези, които в случая не са налице", посочват още от комисията в отговор на въпрос дали поведението на конкретния застраховател налага наказания от страна на застрахователя.
Случай не за пръв път
Казусът възниква не за пръв път. Дори през декември 2018 г. шефът на Националното бюро "Зелена карта" Орлин Пенев тогава подаде оставка малко след като бюрото съобщи, че Съветът на бюрата за автомобилно застраховане е наложил наказателни мерки на България заради системно неплащане на щети, причинени от български автомобили в чужбина.
Преди това през същия месец Съветът на бюрата "Зелена карта" обяви, че започва мониторинг на българското бюро и е поискал от него презастрахователен договор за целия сектор и ежемесечни справки за финансовото му състояние.
В началото на въпросната година пък националното бюро "Зелена карта" трябваше да даде банкова гаранция от 4 млн. евро за покриване на щети, причинени от автомобили с българска регистрация в чужбина, което се отрази и на цената на застраховката тогава.
Тогава Съветът на бюрата "Зелена карта" посочи две български дружества като нарушители - "Лев инс" и "Далл Богг: Живот и здраве".