Модулни острови, защитни бордюри: как Столичната община ще пази пешеходците

На живо
Заседанието на Народното събрание

Модулни острови, защитни бордюри: как Столичната община ще пази пешеходците

Модулни пешеходни острови се очаква да усмиряват скоростта по бул. "Черни връх".
Модулни пешеходни острови се очаква да усмиряват скоростта по бул. "Черни връх".
Спешни промени в пътната инфраструктура, които да усмиряват скоростта по софийските улици и да предпазват пешеходците, поиска зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев. При катастрофи в София - град с над 1.3 млн. жители, през 2021 г. са загинали 52 души, от тях 7 пешеходци, ранените са 741, от които 135 пешеходци по данни на държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", на които докладът се позовава.
В доклада на Кръстев не се посочва колко би струвало на общинския бюджет въвеждането на исканите нововъведения. Предложенията му вече са одобрени от всички политически групи в общинската комисия по транспорт. Предстои предлаганите мерки да се гласуват на сесия на Столичния общински съвет.
Какви нови мерки за заложени в доклада му:
Модулни пешеходни острови да се монтират в средата на широки булеварди, за да станат по-тесни лентите за движение и това да кара шофьорите инстинктивно да намаляват скоростта. Тези "острови" се обособяват като защитено място за изчакване при пресичане на пешеходец. Тестовете по бул."Черни връх" и бул. "Симеоновско шосе" вече показват добър ефект, според Кръстев.
Маркировка с повишено сцепление за намаляване на спирачния път на места с чести инциденти, най-вече около пешеходни пътеки. Тази мярка дава добри резултати на бул. "Александър Стамболийски". Настилката в тази зона е боядисана в червено, което допълнително повишава вниманието на водачите, даде пример Кръстев.
Спирките на градския транспорт да се обезопасят с бордюри тип "Trief" (на снимката). Те са разработка на британската компания "Brett" и при удар на кола я връщат на пътя като не позволяват да се качи на спирката.
Бордюр тип "Trief". Горната му част улавя страничната издутина на автомобилната гума и тя се завърта успоредно на бордюра и не се качва на спирката.
Дневник
Бордюр тип "Trief". Горната му част улавя страничната издутина на автомобилната гума и тя се завърта успоредно на бордюра и не се качва на спирката.
Тестове показват, че тези бордюри успешно пренасочват коли, които карат със скорост до 96 км/ч са под ъгъл до 20 градуса. От години "Спаси София" настоява за обезопасяване на спирките с тези защитни елементи. На автобусната спирка на бул. "Гоце Делчев", която бе съборена от бус миналия петък и загина момиче, бордюрът не е по-висок от паважа и реално не е преграда.
Вижте във видеото как бордюрът тип "Trief" противодейства на голямата скорост:
Нов тип предпазен парапет да подмени тръбно-решетъчния по някои булеварди, тъй като се оказало, че намалявал видимостта за шофьорите, когато се включват от перпендикулярни улици. "Истината е, че при приближаване старите парапети създават илюзорна стена и не се вижда нищо през тях. Новите парапети, които аз лично възложих и тествахме, дават много добра видимост, а изпълняват същата функция като старите", уверява зам.-кметът Кръстев. Такива парапети вече има по бул. "Черни връх", в отсечката от бул. "Тодор Каблешков" до Околовръстния път.
Новият тип парапети по бул. "Черни връх".
Новият тип парапети по бул. "Черни връх".
Осветяване на всички пешеходни пътеки тип "зебра" в София. Вече са осветени тези в централна градска част и оттогава на тях няма нито един инцидент, подчерта Кръстев. "Ще струва около 1.5 млн. лв. допълнителното осветяване на останалите пешеходни пътеки, които са под 1500", пресмята Кръстев. До шест месеца след приемането на доклада може да се инсталират допълнителните прожектори, прогнозира той.
Нов тип ограничители на скоростта - полусфери, наречени бъмпери, да се поставят при пешеходните пътеки. Те да са по улици, където минава трамвай, защото релсите пречат да се поставят повдигнати неравности ("полегнали полицаи"). Пилотно вече са монтирани по бул. "Янко Сакъзов", като част от бъмперите вече липсват и шофьорите се научиха да ги заобикалят. Този вид ограничители обаче се оказват опасни за велосипеди и тротинетки.
По бул. "Янко Сакъзов" има ограничители "бъмпери", но част от тях вече липсват.
По бул. "Янко Сакъзов" има ограничители "бъмпери", но част от тях вече липсват.
Още радарни табла за визуализация на моментната скорост иска Кръстев. Те ще съхраняват и данни за засечените превозни средства и "на база месечната статистика ще предлагаме на "Пътна полиция" къде да проверява и да слага камери за санкциониране при превишена скорост", обясни той.
Бордюрът на спирката на бул. "Гоце Делчев", която беше съборена от бус, преди това прегазил жена.
Бордюрът на спирката на бул. "Гоце Делчев", която беше съборена от бус, преди това прегазил жена.
Светофарите нощем автоматично да се включват на червено, ако кола се движи към кръстовището с превишена скорост. "Ще се пренастроят 150 светофарни уредби по най-натоварените кръстовища в София, така че от полунощ до 4 ч. сутринта да работят в този режим.
Отделно се предлага да се насърчават информационните кампании в детските градини и училищата за безопасно поведение в градска среда.
Съвносители на доклада за мерките за пътна безопасност освен зам.-кметът Кръстев са и общинските съветници Георги Георгиев и Зафир Зарков от ГЕРБ.
Данните на Националния статистически институт са по-тревожни от посоченото в доклада на Кръстев. Според тях загиналите в София-град през миналата година пешеходци са 24-ма или 46.2% от всички жертви на пътя в столицата.