Редица нередности са открити на пътя до Рилския манастир

Редица проблеми са установени на пътя между Рила и Рилския манастир след извършена проверка на участъка от комисия в края на миналата седмица, съобщиха от областната администрация в Кюстендил, цитирани от БТА.
В комисията са участваха представители на редица институции, след като от рилската света обител са изпратили писмо до областната администрация за състоянието на пътя.
Сред констатираните проблеми са хлътвания на пътната настилка в изградения полутунел, липсващо огледало на пътен знак за осигуряване на видимост; знак с нарушена основа; струпани едри скални късове, частично закрити от растителност пътни знаци; 50 м свлечена от откоса земно-скална маса; неопънато стоманено въже на предпазна мрежа; запълнен окоп с дължина около 100 м; частично нарушена каменна зидария; паднало дърво извън пътя; нарушена проводимост на пътен окоп.

Кой свлича пътя до Рилския манастир - Господ или фирмите
По време на инспекцията по трасето миналата седмица представителят на Областното пътно управление в Кюстендил се обяви против участието на медиите в нея и отказа коментар във връзка с констатациите. От Рилската света обител заявиха, че след направения ремонт през 2017 г. пътят е в добро състояние, но не се поддържа, което крие рискове за пътуващите. Заради неподдържането на пътя, чийто ремонт струваше общо около 20 млн. лева, той се уврежда, коментират служители на светата обител. Оттам настояват да им бъде предоставена информация и за това колко пари струва поддръжката на участъка и дали се извършват тези дейности.
История на ремонтите и свлачища
Пътят към манастира първо беше ремонтиран от "Агромах", която впоследствие се преименува на "Грома холд". Фирмата асфалтира 20 км отсечка през 2016 г. за над 14 млн. лв. Тогава бяха укрепени скалните откоси със стоманени мрежи.
През лятото на 2018 г. от проливни дъждове на 27-ия км се срутват скали в участък от 250 м. "Незабавно започнаха дейности по обрушване на нестабилните скатове и поставяне на обезопасителни мрежи", казват от Агенция "Пътна инфраструктура" за "Капитал" тогава.
През октомври 2019 г. държавата сключва договор с държавната фирма "Автомагистрали" за над 470 млн. лв. без ДДС и без търг (по метода "инхаус") за общо 74 свлачища по пътищата в страната. Едно от тях е това при Рилския манастир.
През юни 2020 г. започва новото му укрепване с изграждане на 250 м бетонна стена и поставяне върху скалата на 5900 м високоякостни въжета, които да държат стоманената мрежа. На "Автомагистрали" авансово са платени 2.5 млн. лв.
На 29 декември обектът е предсрочно завършен и макар без издаден Акт 16, пътят към манастира е отворен лично от тогавашния премиер Бойко Борисов.
Само десетина дни по-късно след посещението му, на 9 януари 2021 г. огромни скали се срутват и пробиват новия асфалт. Пътят е затворен и в двете посоки. На 2 април той отново е отворен, като обезопасяването му продължава и ще включва строеж на бетонен навес над пътя, който ще поема скалните маси. Няколко дни след това Борисов отново лично се включи от трасето, за да покаже какво се прави - "мрежи, нов бетон... колоните за шапката, която ще изградим. И да падне нещо - да пада върху шапката и от там върху дерето". Той обяви, че това е проблем, наследен от десетилетия.