"Имам своите причини": как Верстапен предизвика вътрешна борба в "Ред бул"

"Това показва кой е той наистина."
С тези думи пилотът на "Ред бул" Серхио Перес описа съотборника си Макс Верстапен след края на Гран при на Бразилия във Формула 1. Предпоследният старт за сезон 2022 беше белязан от първата победа на "Мерцедес" за годината и дебютен успех на Джордж Ръсел, но ситуацията в "Ред бул" привлече много по-голямо внимание.
В края на надпреварата на пистата "Интерлагос" Верстапен пренебрегна отборните заповеди да пропусне съотборника си Перес, който се бори за точки за спечелване на второто място в крайното класиране. Нидерландецът вече е световен шампион за втора поредна година и осемте точки, които взе за шестото място, са без никакво значение.
За сметка на това Перес е въвлечен в надпревара с Шарл Льоклер ("Ферари"), като завърши седми и взе шест точки срещу 12 за пилота от Монако. Кръг преди края на сезона Перес и Льоклер са с равни точки - по 290.
В състезанието Верстапен получи право да изпревари Перес и да опита да настигне Фернандо Алонсо. В случай че не задмине испанеца, световният шампион трябваше да пропусне обратно съотборника си в последната обиколка.
"Казах ви и преди, момчета, не ме карайте да го правя, ОК? Наясно ли сте с това? Имам своите причини и стоя зад тях", каза Верстапен по радиото след последната обиколка, попитан за обяснение защо не е пропуснал Перес.
Веднага след това последва и реакцията на Перес към екипа на "Ред бул".
Буря в чаша вода или нещо повече
След състезанието в Бразилия от "Ред бул" опитаха да успокоят ситуацията, след като двамата най-важни души в ръководството Кристиан Хорнър и доктор Хелмут Марко говориха пред репортерите на пистата. Те увериха всички, че двамата им пилоти гледат в една посока.
"Обсъдихме темата вътре в отбора и няма да говоря в детайли. Пилотите бяха ясни и се разбраха, те си стиснаха ръцете. Всички гледаме в една посока и тя е следващото състезание. Сега Чеко (Серхио Перес) е с равни точки с Льоклер, затова целта е да спечели повече точки в Абу Даби. Макс ще го подкрепя напълно", каза Хорнър пред репортери.
Малко по-късно Марко, който е смятан за един от най-приближените хора на Верстапен, гарантира, че двукратният световен шампион ще защитава отборните интереси.
Последният старт за сезона е в Абу Даби (20 ноември), на пистата "Яс Марина", където преди година Верстапен спечели своята първа титла. Това стана не и без помощта на Перес, който се защитаваше по зрелищен начин срещу Люис Хамилтън, задържайки пилота на "Мерцедес" в преследването на Верстапен.
Това доведе до пропускане на бокса от Хамилтън, който не смени гумите си. Ситуацията беше последвана от станалата известна битка в последната обиколка, когато Верстапен успя да изпревари британеца с нови гуми и да стане шампион. Именно след това състезание последваха димите на Верстапен по радиото: "Чеко е легенда."
"Да, наистина съм изненадан, не знам какво стана, имайки предвид всичко, което съм направил за него. Не разбирам причините. Ако той има две световни титли, това е благодарение на мен", каза Перес след състезанието в Бразилия пред испански говорещи журналисти.
Ситуацията в Бразилия веднага напомни на вътрешните борби в "Ред бул", които преди години имаха Себастиан Фетел и Марк Уебър. Конфликтът между тях ескалира с няколко сблъсъка и подобно пренебрегване на отборни заповеди в Малайзия през 2013 г. - случай, станал известен като "Мулти 21".
Тогава Фетел трябваше да остане зад водача Уебър на пистата "Сепанг", но 13 обиколки преди края реши да изпревари съотборника си.
Колко ценен е Перес за "Ред бул"
Каква е важността на Серхио Перес за ръководителите на "Ред бул" попитаха след състезанието в Бразилия от британската телевизия "Скай спортс". Мексиканецът завършва своя втори сезон при "биковете", като записа някои впечатляващи резултати (три победи и 14 подиума дотук).

Ситуацията при двамата пилоти на "Ред бул" много прилича на тази от годините на Фетел и Уебър. Единият идва от академията на "биковете" с ролята на убедителен №1, а другият е привлечен отвън с достатъчно опит във Формула 1, но без изявени амбиции да води отбора.
След случая в Бразилия специализирани издания припомниха осем състезания само през 2021 г., в които Перес е помогнал на Верстапен.
От гледна точка на финансите Перес също има значение за "Ред бул", тъй като е спонсориран от мексиканската телекомуникационна компания Telcel. На сезон тя осигурява около 20 млн. евро от бюджета на отбора.
Преди Гран при на Монако (29 май) мексиканецът подписа нов договор с "Ред бул" до края на сезон 2024. Според него той получава по 7 млн. евро на година и има записан бонус от още 3 милиона. В княжеството Перес спечели, а веднага след надпреварата съобщи по радиото, че може би е подписал договора си прекалено рано.
Кои са причините на Верстапен
В Бразилия Верстапен отказа да назове причините, които са го накарали да не пропусне Перес пред себе си. С наближаващото състезание в Абу Даби вероятно темата в падока ще бъде дори по-обсъждана, още повече ако по една или друга причина мексиканецът не успее да вземе втората позиция с две точки, колкото е разликата между седмо и шесто място.
Нидерландското издание De Telegraaf посочи конкретна причина, за която се твърди, че е в основата на решението на Верстапен. Става въпрос за уикенда в Монако, когато Перес се завъртя в третата част на квалификацията и това доведе до червен флаг секунди преди края. Мексиканецът потегли трети на решетката, а Верстапен - четвърти.
Според експертите Том Коронел и Ерик ван Харен по-късно Перес е признал пред шефовете си в "Ред бул", че се е завъртял умишлено, за да има по-добри шансове за старта в неделя. В състезанието именно Перес спечели, а Верстапен остана трети.

Успехът на мексиканеца обаче дойде не и без помощта на "Ферари", които няколко пъти объркаха стратегията и изпуснаха сигурна победа с Шарл Льоклер.
Перес коментира още веднъж ситуацията, без да навлиза в детайли. "Всичко се разрешава вътре в отбора и ще продължим заедно напред. Очевидно е, че съм разочарован, особено след всичко, което съм направил. Но съм сигурен, че всички сме възрастни и ще се справим като екип", каза мексиканецът, след което беше попитан дали ще разчита на Верстапен в Абу Даби.
"Да, определено. Иначе няма никакъв смисъл. И нещата ще са различни не само в Абу Даби, но и занапред като цяло. Винаги ще слагаме отбора пред собствените си интереси."