Парламентът на вратичките: защо скандалът с Катар в сърцето на ЕС беше неизбежен

Парламентът на вратичките: защо скандалът с Катар в сърцето на ЕС беше неизбежен

Парламентът на вратичките: защо скандалът с Катар в сърцето на ЕС беше неизбежен
Reuters
Това е скандалът, който всички виждаха, че се задава.
Обвинения в корупция и пране на пари вкараха вече бивш вицепрезидент на Европейския парламент в затвора и поставиха в неудобно положение единствената пряко избрана институция на Европейския съюз. Подробностите може и да не са били предвидими, но крайният резултат беше: активисти за прозрачност предупреждаваха за хлабави правила и дори още по-хлабавото им прилагане в парламента от години, пише "Политико".
Белгийски прокурори отправиха обвинения срещу Ева Кайли, гръцки член на Европейския парламент, както и срещу още трима души за получаване на подкупи от домакина на световното първенство по футбол Катар.
Ако "Европейският парламент е атакуван", както каза председателят Роберта Мецола в понеделник, това е поне отчасти резултат от яростната съпротива срещу всеки опит за затваряне на вратичките.
Отново и отново членовете на парламента се съпротивляваха на предложенията да се хвърли повече светлина върху работата им и пренебрегваха липсата на прилагане на вече съществуващите правила - като през цялото време се възползваха от предимствата и привилегиите.
Членовете на европарламента получават брутна заплата от около 9400 евро на месец, но им е позволено да имат и втора (и трета, и четвърта, и т.н.) работа.
И около една четвърт от евродепутатите правят точно това, според анализ от 2021 г. на Transparency International. Един депутат - италианецът Сандро Гоци - е имал 20 странични дейности, печелейки поне 360 хил. евро годишно (и може би два пъти повече), според неговите доброволни финансови декларации.
По-късно помощник на Гоци каза, че тези данни са били подадени неправилно и показаните числа не са точни. Най-новите данни показват, че Гоци има 13 допълнителни дейности, печелейки до 5988 евро на година.
Това, отбелязва Transparency International, отваря вратата за всякакви конфликти на интереси. Организацията например посочва Миапетра Кумпула-Натри, финландска социалистка, "която заема платени позиции в бордовете на две енергийни компании в родната си страна, докато служи като член на комисията по индустрия, изследвания и енергетика".
В допълнение към заплатите си, евродепутатите получават месечна надбавка за пътуване от 4700 евро и "надбавка за общи разходи" от 4800 евро. Целта е с тях да се покриват например наем на офис, интернет връзки и организиране на срещи - но никой не знае дали това е така.
През октомври ръководството на парламента гласува вече да не изисква евродепутатите да предоставят разписки за парите, които са похарчили. "Не става въпрос за облекчаване на правилата, а за подобряване на прозрачността и отчетността", каза говорител на парламента пред "Политико" тогава.
Евродепутатите освен това се противопоставиха на призивите да докладват за всички свои срещи с външни лобисти. Това се изисква само за ръководители на комисии и докладчици - и тези изисквания не се изпълняват последователно.
На всичкото отгоре така наречените групи за приятелство - често управлявани от посолства на чужди държави и групи по интереси - създават желаеща аудитория за привилегии и пропаганда чрез екскурзии на обществени разноски.
Ева Кайли
Reuters
Ева Кайли
"Системата просто не работи", коментира Витор Тейшейра, старши политически служител в Transparency International EU. Това е особено вярно, добавя той, когато става въпрос за залавяне и след това наказване на онези, които нарушават правилата. Едно от оправданията за промяната в правилата за разписките е, че поне е честно - в по-голямата си част така или иначе никой не ги проверяваше.
Или да разгледаме въпроса за страничните работни места. Кумпула-Натри поне е регистрирала работата си в енергийните компании. Както посочва Transparency International, повечето доброволни оповестявания са "безсмислени" - като членовете на ЕП просто изброяват неща като "икономическа дейност", "на свободна практика" или "собственик на консултантска компания" като длъжности. Един евродепутат, полякът Радослав Шикорски, каза, че е печелил 40 хил. евро на месец за неуточнени "консултации".
Дори когато евродепутатите бъдат хванати в нарушение, едва ли ще излезе нищо от това. Парламентът има Кодекс за поведение, който подробно описва какво могат и какво не могат да правят членовете на ЕП, но комисията, натоварена с прилагането на правилата, често не го прави.
През 2018 г. например германският евродепутат Маркус Фербер писа до главни изпълнителни директори, рекламирайки услугите си като консултант. Предложението: помощ при прилагането на нови финансови правила, които той е помогнал да се напишат - крещящ конфликт на интереси. Тогавашният председател на парламента Антонио Таяни "заключи, че в момента няма нарушение на Кодекса за поведение", каза помощник тогава.
По време на последния парламентарен мандат, от 2014 г. до 2019 г., консултативен панел установи, че 24-ма евродепутати са нарушили кодекса на поведение, и предаде препоръка за действие на председателя.
Нарушенията варират от липса на надлежно докладване на задгранично пътуване до злоупотреба с парламентарни средства, но в крайна сметка нито едно не е официално санкционирано - решение, което е единствено в ръцете на председателя на парламента. Ако бяха, максималното наказание щеше да бъде отнемане на част от заплатата им за 30 дни.
Подаването на сигнали също не се насърчава. През 2019 г. Парламентът гласува в полза на общоевропейски стандарти за защита на хората, които съобщават за нарушения на законите на блока, но отказа да въведе свои собствени защити.
Ако парламентарен сътрудник докладва за лошо поведение, не е гарантирано, че ще запази работата си. Ако разкритията доведат до отстраняването на шефа му или ако шефът е оправдан и не иска повече асистентът да е наоколо, помощникът е сам и е малко вероятно да си намери друг работодател в парламента.
През 2016 г. имаше три случая на хора, подали сигнали за нередности, и тримата са загубили работата си, според писмени отговори от секретариата на парламента. Оттогава е имало само още един случай на подаден сигнал - през 2021 г.
Ето защо белгийският премиер Александер де Кро беше прав, когато каза пред репортери, че що се отнася до скандала с Катар, "белгийското правосъдие прави това, което на пръв поглед Европейският парламент не е направил".
Роберта Мецола
Reuters
Роберта Мецола
"Европейският парламент има много средства да се регулира, добави той. Оказва се, че това до голяма степен е система за саморегулиране, базирана на доброволни усилия, които очевидно не са били достатъчни."
В отговор на скандала Мецола обеща нови защити за хората, подаващи сигнали за нередности, и повишена прозрачност за преките или непреки контакти с чуждестранни представители.
Тя обеща още да ръководи "силен процес на реформи", въпреки че каза, че признава, че винаги ще има хора, "за които една торба с пари винаги си струва риска". "От съществено значение е тези хора да разберат, че ще бъдат хванати. Че ще има последствия. Че нашите служби работят и че те ще бъдат изправени пред цялата строгост на закона", подчерта Мецола.
Защитниците на Европейския парламент обичат да казват, че той е сред най-прозрачните парламенти в света.
Междувременно председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен изрази решимост да създаде независим орган по етика, който да контролира всички институции на ЕС.
Проблемът за Мецола, нейната институция и за европейските граждани като цяло е, че - както европарламентът и неговите членове многократно са показвали - прозрачността не се равнява непременно на отчетност и правилата невинаги се изпълняват.