При блокова сделка бяха прехвърлени близо 75% от капитала на "Вамо" АД

При блокова сделка бяха прехвърлени близо 75% от капитала на "Вамо" АД

На блоков сегмент на българската фондова борса днес при седем сделки се прехвърлиха 612 352 акции от капитала на варненския производител на дизелови двигатели "Вамо" АД. Това представлява близо 75% от капитала на дружеството (816 615 акции с номинал 1 лв.), сочат данните на статистиката на БФБ-София.

Книжата минаха на цена от 86.22 лв. за брой, което е премия от 51.48 лв. спрямо последните сделки с книжа на дружеството от вчера, когато минаха общо 31 697 книжа на цена от 34.74 лева за брой.

"Вамо" е контролирано от Българска холдингова компания, която държи там пряко и със свързани дружества близо 75% от капитала, а продаденият пакет при блоковите сделки предполага, че бившият "Българо-холандски приватизационен фонд", сега БХК е продала дела си. По-малък пакет от дружеството - 24.38%, държи "Секонекс холдинг" – Кипър. Мажоритарният пакет от "Вамо" беше раздържавен при масовата приватизация през 1996-1997 г.

Основната част от него беше купена тогава от бившия бившия приватизационен фонд, сега БХК. След известни преобразувания най-много акции притежава "Българска индустриална и търговска корпорация" ХАД - 49.88% от капитала на варненския завод.

Дружеството е от структурата на БХК, така че реално от масовата приватизация насам не е имало смяна на собствеността.

Варненското предприятие за дизелови двигатели "Вамо" е правоприемник на създаденият през 1935 г. завод "Черно море", по-късно преименуван на "Васил Коларов".

През своята шестдесетгодишна история дружеството въвежда на пазара широка гама от двигатели с вътрешно горене (ДВГ).

Производството на дизелови агрегати започва през 1956 г. с пускането на едноцилиндров двигател с мощност от седем конски сили. Десет години по-късно дружеството купува лиценз за производство на пет типа двигатели от британската компания Perkins Engines, като ги приспособява за българските условия.

Те са пуснати в производство в периода от 1967 до 1970 г. В годините на планова икономика страната ни се числеше към страните, водещи износители на мотокари, чиито двигатели се разработваха основно във варненското предприятие.

В този период компанията засилва позициите си на външните пазари и по-конкретно на тези от бившия Съвет за икономическа взаимопомощ (СИВ) и страните от Близкия изток.

След настъпването на демократичните промени компанията беше раздържавена, като предприятието вече носи името "Вамо" - съкращение от "Варна моторс" (Varna Motors).

Понастоящем основният предмет на дейност на варнеската компания е производство на дизелови двигатели, детайли, възли, отливки и инструментална екипировка, научно-проектантска и инвеститорска дейност.

Компанията се фокусира върху производството на двигатели за мотокари, трактори, генератори, водни помпи, части и детайли за тях.

В началото на 90-те години, все още държавното предприятие вече трябваше да оперира в средата на засилена конкуренция най-вече от чужбина. То се оказа недостатъчно подготвено и пазарните му дялове се свиха, а оттам изпадна и в сериозни финансови затруднения. Според последните одитирани отчети най-голямата част от приходите идват от продажбата на дизелови двигатели.

В България компанията държи пазарен дял от около 90 на сто.

Близо половината от общите приходи на дружеството са резултат от продажби в чужбина.

Най-големи вносители на продукция на варненското дружество продължават да бъдат компании от Турция, Сърбия и Алжир, като за 2004 г. продажбите в южната ни съседка са се увеличи значително за разлика от регистрираното понижение в Сърбия. Фактът, че компанията изнася голяма част от изделията си за доларови пазари, я излага на значителен валутен риск.

В България основен клиент за продажби на нови двигатели са предприятия от структурата на "Балканкар", като така "Вамо" е изложен на риск от едно евентуално свиване на производството на българския производител на мотокари.

Основни доставчици на "Вамо" са компании от Великобритания, Германия, Испания и др.