При блокова сделка бяха прехвърлени близо 75% от капитала на "Вамо" АД
Книжата минаха на цена от 86.22 лв. за брой, което е премия от 51.48 лв. спрямо последните сделки с книжа на дружеството от вчера, когато минаха общо 31 697 книжа на цена от 34.74 лева за брой.
"Вамо" е контролирано от Българска холдингова компания, която държи там пряко и със свързани дружества близо 75% от капитала, а продаденият пакет при блоковите сделки предполага, че бившият "Българо-холандски приватизационен фонд", сега БХК е продала дела си. По-малък пакет от дружеството - 24.38%, държи "Секонекс холдинг" – Кипър. Мажоритарният пакет от "Вамо" беше раздържавен при масовата приватизация през 1996-1997 г.
Основната част от него беше купена тогава от бившия бившия приватизационен фонд, сега БХК. След известни преобразувания най-много акции притежава "Българска индустриална и търговска корпорация" ХАД - 49.88% от капитала на варненския завод.
Дружеството е от структурата на БХК, така че реално от масовата приватизация насам не е имало смяна на собствеността.
Варненското предприятие за дизелови двигатели "Вамо" е правоприемник на създаденият през 1935 г. завод "Черно море", по-късно преименуван на "Васил Коларов".
През своята шестдесетгодишна история дружеството въвежда на пазара широка гама от двигатели с вътрешно горене (ДВГ).
Производството на дизелови агрегати започва през 1956 г. с пускането на едноцилиндров двигател с мощност от седем конски сили. Десет години по-късно дружеството купува лиценз за производство на пет типа двигатели от британската компания Perkins Engines, като ги приспособява за българските условия.
Те са пуснати в производство в периода от 1967 до 1970 г. В годините на планова икономика страната ни се числеше към страните, водещи износители на мотокари, чиито двигатели се разработваха основно във варненското предприятие.
В този период компанията засилва позициите си на външните пазари и по-конкретно на тези от бившия Съвет за икономическа взаимопомощ (СИВ) и страните от Близкия изток.
След настъпването на демократичните промени компанията беше раздържавена, като предприятието вече носи името "Вамо" - съкращение от "Варна моторс" (Varna Motors).
Понастоящем основният предмет на дейност на варнеската компания е производство на дизелови двигатели, детайли, възли, отливки и инструментална екипировка, научно-проектантска и инвеститорска дейност.
Компанията се фокусира върху производството на двигатели за мотокари, трактори, генератори, водни помпи, части и детайли за тях.
В началото на 90-те години, все още държавното предприятие вече трябваше да оперира в средата на засилена конкуренция най-вече от чужбина. То се оказа недостатъчно подготвено и пазарните му дялове се свиха, а оттам изпадна и в сериозни финансови затруднения. Според последните одитирани отчети най-голямата част от приходите идват от продажбата на дизелови двигатели.
В България компанията държи пазарен дял от около 90 на сто.
Близо половината от общите приходи на дружеството са резултат от продажби в чужбина.
Най-големи вносители на продукция на варненското дружество продължават да бъдат компании от Турция, Сърбия и Алжир, като за 2004 г. продажбите в южната ни съседка са се увеличи значително за разлика от регистрираното понижение в Сърбия. Фактът, че компанията изнася голяма част от изделията си за доларови пазари, я излага на значителен валутен риск.
В България основен клиент за продажби на нови двигатели са предприятия от структурата на "Балканкар", като така "Вамо" е изложен на риск от едно евентуално свиване на производството на българския производител на мотокари.
Основни доставчици на "Вамо" са компании от Великобритания, Германия, Испания и др.