Софийското метро ще купува за "руските линии" влакове, които не са руски

На живо
Заседанието на Народното събрание

Софийското метро ще купува за "руските линии" влакове, които не са руски

Руските влакове по първа и втора линия на софийското метро. В средата е моделът "Русич"
Руските влакове по първа и втора линия на софийското метро. В средата е моделът "Русич"
Нови 16 метровлака ще купи "Метрополитен" ЕАД. Обществената поръчка е за 250 млн. лева и с тях ще бъдат осигурени осем влака за отклонението на третата линия към район "Слатина", а други осем - за първа и втора линия, по които сега се движат само руски влакове. Те са известни като "руските линии", защото са с изцяло руска автоматика и системи за управление, произведени от "Метровагонмаш".
За тях обаче този път ще бъдат купени влакове, произведени в други държави. Причината са санкциите към руски компании, наложени заради войната на Русия в Украйна.
Това не е изрично посочено в поръчката, обявена на 23 декември. "Няма да участват руски компании в тази поръчка, защото действа европейски регламент, който изисква над 50% от стоката да е произведена в ЕС, а и във връзка със санкциите срещу Русия не могат да кандидатстват", обясни обаче пред "Дневник" Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД.
Той каза, че самите изисквания към новите влакове не са по-различни от предишни поръчки, когато са купувани руски.
Могат ли влакове, които не са руски, да се движат по "руските" линии
За купуването на осемте нови влака за т.нар. руски метролинии са предвидени 140 млн. лева (без ДДС). Възложителят "Метрополитен" е поставил изискване те да са съобразени с действащата транспортна автоматика, както и да могат да се свързват "с който и да е вид от участващите влакове в този участък". Новите мотриси трябва да могат да работят, "без да се изисква монтиране на допълнително стационарно оборудване по първа и втора метролинии и в диспечерските пунктове", се посочва в заданието.
"На това трасе е възможно да се движат влакове, които не са руско производство. Само трябва да се изработи един специален блок за управление, който кореспондира с трасето, и той ще е ангажимент на производителя, спечелил поръчката", уточни пред "Дневник" Братоев.
Месец след обявяването на поръчката още не е получена нито една оферта. Крайният срок е 23 март. Обикновено пращат всичко в последния момент, коментира той.
Руските метровлакове не били съвсем руски
По-новите модели руски метровлакове в София, модел "Русич", всъщност не били съвсем руски, защото много от частите им били вносни - европейски и японски. "Двигателите им са японски Hitachi, електрониката също е японска", обясни още Братоев. Според него първоначално руснаците опитали да направят изцяло своя разработка на двигател за модела "Русич", но резултатът бил неуспешен и се наложило "Метровагонмаш" да се кооперират с японска компания.
Заради санкциите общинското дружество "Метрополитен" прави първа крачка към отделяне от руснаците с тази поръчка, коментира Гергин Борисов от "Спаси София", който е основател и на гражданската инициатива "Спаси метрото". "Имаме възможност да се откъснем от пълната зависимост от "Метровагонмаш" и да инвестираме в европейски производител, тоест да обслужим нашите данъкоплатци в Европейския съюз", смята той.
По-различна е позицията на експерта по управление на транспорта инж. Цанко Симеонов от сдружение "Градски транспорт и инфраструктура". Той смята, че София изпуска шанса да модернизира "безнадеждно остарялата автоматика и система на управление на I и II метролиния. Сега ще купуваме осем нови метровлака, но с изискването да са нарочно със стара автоматика, за да са като другите руски метровлакове, вместо обратното", каза Симеонов за "Дневник".
Източна Европа отдавна се разкачи от "Метровагонмаш"
Другите столици от Източна Европа, които също работят с руски метровлакове, отдавна се преориентираха към западни модели, защото "по-рано от София решиха да се разкачат от Русия", казва Симеонов.
Букурещкото метро е с влакове на канадската компания Bombardier, а една от линиите им е с мотриси румънско производство. Унгарците обновиха метрото си с френската Alstom, а Варшава със Siemens, модел Inspiro - полско производство, които се движат и по третата линия в София от 2020 г. Прага ползва испански влакове CAF, а ремонтира съветските влакове в своите заводи Skoda.
В Букурещ се движат влакове на канадската компания Bombardier
"Спаси София"
В Букурещ се движат влакове на канадската компания Bombardier
Софийският "Метрополитен" през годините непрекъснато отлага техническото обновление заради политическа инертност, а и защото е по-удобно производителят на всички метровлакове да е един и същ и така поддръжката е по-евтина, смята Гергин Борисов.
От 2005 г. "Метрополитен" провеждал търгове за покупка на нови влакове така, че да ги печели руският "Метровагонмаш", твърди инж. Симеонов. Той дава пример: "Изискването нарочно беше влаковете да са дълги само 88 м, а пероните на софийското метро са дълги 100 м и са пригодени за по-дълги влакове. В това изискване обаче се вместваше само моделът "Русич", тъй като беше разработен като "леко метро" специално за една линия в Москва - Бутовската. Тя беше с дължина 7 км върху естакада и затова трябваха по-леки влакове. Този модел вече никой в Русия не произвежда и ползва освен в метрото в Казан, както и ние в София."
Кой ще плати новите влакове
Финансирането на обществената поръчка на стойност 250 млн. лева още не е осигурено, обясни проф. Братоев. Въпреки това процедурата започна. Победителите в двете обособени позиции - за трета метролиния и за първа и втора, ще имат срок 36 месеца да доставят метровлаковете.
"Още не знаем откъде ще дойдат парите. Идеята е, ако се освободят средства, да има готова процедура", призна изпълнителният директор на "Метрополитен".
В Будапеща влаковете са на френската Alstom
"Спаси София"
В Будапеща влаковете са на френската Alstom